Hlavní obsah
Názory a úvahy

Češi jsou pokrytečtí hamouni. Polským potravinám se smáli, teď se pro ně div nepřetrhnou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Image by wirestock on Freepik

Ještě před pár lety nebyly potraviny z Polska vhodné ani pro prasata, jak se mnozí Češi kasali. Najednou, když se díky nulovému DPH staly polské potraviny levnější než u nás, tam jezdí nakupovat celé rodiny.

Článek

Žasnu nad tím, jak se naše spořivé české myšlení zase dává na odiv. Nejen, že před pár lety všichni polskými potravinami pohrdali, dokonce je veřejně hanili a rozčilovali se, kdykoliv v obchodě něco polského našli. A dnes? Je to přece levnější, no nekup to.

Od nenávisti polských potravin až k adoraci

Pamatuji svého kamaráda, který si tehdy, když trend nenávidění polských potravin byl v rozkvětu, cosi polského nevědomky koupil a byl natolik rozhněvaný, že tomu o sobotním večeru při posezení v hospodě věnoval dobrých 30 minut rozčilené samomluvy. Polovina z nás raději odešla na cigaretu, ale ani to ho nezastavilo. Ani mě nepřekvapilo, když jsme se v podobném složení včerejšího večera sešli, že zcela změnil náhled. Dokonce jsem to čekal.

Konverzaci jsem schválně chvíli nechal plynout, načež jsem se doslechl, jak mají Poláci lepší marmelády a kdejaké jiné pochutiny. A pak jsem udeřil: „Ale není to tak dávno, co jsi na ně nadával,“ řekl jsem mu. V jeho očích jsem nespatřil ani špetku studu. „Přece nebudu podporovat ty naše zloděje. Radši nakoupím v Polsku,“ odpověděl mi. V té chvíli jsem se radši už dál neptal.

Hamty hamty, ať mám víc než tamty

„Před několika lety jsme všichni nadávali a smáli se polským potravinám … a najednou je nám jedno, že teda jsou ty potraviny v Polsku nekvalitní…“ řekl Jan Tuna v rozhovoru pro DVTV. A má pravdu. Co víc se k tomu dá dodat? Snad jen, že odpor polských občanů, kteří Čechům proráží gumy u aut, se dá na jednu stranu pochopit (i když je to ovšem ne zcela morální způsob obrany a v žádném případě takové chování neschvaluji).

Povídal jsem si o tom s maminkou a ta v sebereflexi správně poznamenala, že když si před mnoha a mnoha lety německy mluvící občané jezdili nakoupit k nám, čílilo ji, jak bezstarostně měli plné košíky, zatím co sama byla jako matka samoživitelka ráda, že koupila chleba a levný salám. Dnes jsme se ocitli na opačné straně.

Závěrem

Je smutné, že nás naše vlastní pýcha opět doběhla. Jak totiž tvrdí Jan Tuna ve stejném rozhovoru, polské potraviny ani nikdy nekvalitní nebyly. Samozřejmě zde byl případ s polským kuřecím a salmonelou, ale nebylo to žádné exkluzivně polské pochybení. Salmonela se našla i u jiných dodavatelů, nám mnohem bližších.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz