Článek
Logo žabičky se stalo postrachem mnoha lidí. Bohužel příčinou tohoto strachu jsou dezinformátoři, kteří zarytě tvrdí, že cokoliv označené žabičkou je špatné. A někteří méně psychicky stabilnější dokonce hledají na obalech, kolik procent žabího masa nebo jedu potravina obsahuje. A to aniž by si dali tu nesmírnou námahu napsat do Googlu Rainforest Alliance a něco si zjistit.
Rainforest Alliance založil již v roce 1987 Američan Daniel Katz. Tato neziskovka je tu tak s námi již 36 let a je s podivem, že si dezinformátoři všimli její „škodlivosti“ až dnes.
Co žabička znamená doopravdy?
Žabička odkazuje na to, že daná potravina je produktem firmy, která se zapojila do programu neziskové organizace Rainforest Alliance. Rainforest Alliance bojuje za zodpovědné podnikání, tedy že firmy dbají na ochranu životního prostředí (třeba nekácí pralesy), platí farmářům férové peníze, starají se o blahobyt těchto lidí, jejich komunit a také o jejich lidská práva. A mnohem víc.
Bohužel je totiž pravdou, že na mnoha místech planety jsou stále farmáři jen novodobí otroci, kteří dostávají zaplacenou velmi tristní částku. Žijí ve špíně, mnohdy pracují i děti, které by měly být ve školách, a velké hlavy firem, které takové otrocké práce zneužívají, to vůbec netrápí. To se Rainforest Alliance snaží změnit.
Co s tím má co do činění Bill Gates?
Bill Gates společně se svou ženou Melindou roku 2007 přispěli organizaci Rainforest Alliance 5 343 025 dolarů. A to je všechno. Od té doby jim nic nedali, nejsou ve vedení, dokonce to ani z daleka není nejvyšší částka, kterou někomu darovali.
Řeči dezinformátorů, že se nás Bill Gates snaží žabičkou ovládat, jsou tak značně nepodloženy.
Co z toho plyne pro nás?
Vůbec nic zvláštního. Loga si ani nemusíme všimnout, neboť je jak na drahých, tak i na levných potravinách. Potraviny nemají žádné zvláštní složení, buď jsou, nebo nejsou bio, mají, nebo nemají éčka, jako každá jiná potravina v supermarketu. Můžeme mít leda dobrý pocit, že jsme přispěli na něco užitečného a budujeme pro naše děti lepší svět.
S lítostí však musí autor tohoto článku poukázat na různé pokusy o bojkot nákupu takto označeného zboží, který jen dokazuje, že komu neteče do bot, toho déšť nezajímá. Takže ani deštné pralesy, ani nebozí farmáři. Nu což, komu není rady, tomu není pomoci.