Hlavní obsah
Jídlo a pití

McDonald’s vyhrožoval, že si posvítí na své internetové odpůrce. Výsledkem je trapná reklama

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik

Před nedávnem McDonald’s na Facebooku sdílel placenou propagaci, ve které varoval, že všechny své internetové odpůrce monitoruje a posvítí si na ně. Z tohoto jejich „krimi“ počinu vznikla 13minutová reklama plná trapnosti.

Článek

McDonald’s (dále jen Mekáč) se snaží být na svých sociálních sítích aktivní. Přestože však mají na svém facebookovém profilu více než 82 milionů sledujících, jejich příspěvky, bezostyšně kopírující všechna klišé sociálních sítí, se žádné velké slávě netěší. Většina nepřesáhne ani 400 lajků. Jednoho nedávného dne si ale Mekáč řekl, že by mohl využít svých odpůrců (hejtrů), a stvořil tak novou reklamní kampaň cílící právě na odpůrce, snažící se získat si jejich přízeň alespoň tím, že jim dodá pocit, že si jich Mekáč všiml.

Z této kampaně pak vzniklo 13minutové video. Bohužel plné trapnosti, zoufalé snahy o autentičnost a možná sem tam i nějakého toho kontroverzního tvrzení. Pojďme se na to společně podívat.

Kdo je PhDr. Věra Pálová? Existuje vůbec?

Video je uvedeno krátkým monologem jakési PhDr. Věry Pálové, údajně filozofky. Paní doktorka v něm tvrdí, že: „Ještě donedávna měli lidé v podstatě na všechno jeden společný názor. Všechno bylo společné.“ Skoro jako by chtěl Mekáč sledujícím vnuknout, že existence odpůrců Mekáče je jen výsledkem dnešní „pokažené doby“. Samozřejmě je to ale hloupost. Lidé nikdy neměli na všechno jeden společný názor a už vůbec nebylo nikdy všechno společné, dokonce ani za komunismu.

Nejdříve by se mohlo zdát, že paní doktorka Pálová je jakási skutečná odbornice, která určitě ví nejlépe. Pomáhá tomu i přidružený text ve videu, kde se píše „skutečný příběh“. Bohužel, co je v této reklamě skutečné, je velice sporné. O tom ale později. Teď nás trápí otázka - je vůbec paní doktorka Pálová skutečná? Nejspíš ne, protože na internetu po této údajné filozofce není ani stopa. Je-li totiž někdo filozof s doktorským titulem, obvykle má pod sebou alespoň jednu vědeckou publikaci. Takže buď paní Pálová ve skutečnosti má jen titul a vědecké práci se nevěnuje, nebo neexistuje. Autor tohoto článku se přiklání spíše k druhé možnosti.

Další podobnou postavou je např. Koloman Šándor, údajně pracovník sociologického ústavu v Olomouci. Šándor však alespoň naznačuje, že není skutečnou osobou, když tvrdí, že i „tatíček“ Masaryk říkal, že se nemá věřit všemu, co se píše na internetu. Což se samozřejmě nikdy nestalo. Po zbytek reklamy pak Šándor v krátkých prostřizích neustále vnáší nějaká prázdná moudra, třeba „zkoušet, objevovat, toť smysl života“, jako by se snažil sledující přesvědčit, aby si nový produkt koupili a ochutnali, protože zkoušení nového je přece „smysl života“.

Je vůbec něco skutečné?

Martin Písařík, český divadelní herec, který ve videu figuruje jako moderátor, nás dále zavádí do pracovny, kde údajně zaměstnanci monitorují aktivitu na sociálních sítích Mekáče. Po stolech jsou rozházené obaly od hranolek a jiných pokrmů, aby to vypadalo, že se zaměstnanci neživí ničím jiným než Mekáčem. Všechno je samozřejmě jen kulisa.

Když pak na obrazovku vyskočí screenshoty komentářů od odpůrců, kde jsou vidět i jejich přezdívky, zcela snadno lze zjistit, že takové profily vůbec neexistují. Ani osoby, za kterými se „štáb“ vydal, nejsou nikde k dohledání. V případě odpůrkyně Melissy pak je její fiktivnost prozrazena tím, že použije hlášku: „Co kameruješ?“

Podezřelý je i odpůrce Lukáš. Od Martina Písaříka, kterého následuje celý štáb, dostane pozvání na „nový McCrispy“ - podle všeho produkt, o který v celé reklamě jde. Jenže Lukáš spěchá a nemá čas, načež z něj vypadne, že spěchá na „slezinu s kámošema, kterých je asi 10“. Připusťme si, kdyby nás takto odchytila s kamerou česká celebrita a pozvala nás do Mekáče s tím, že můžeme být součástí reklamy (a určitě za to mít i peníze), opravdu bychom spěchali za kamarády do hospody? No, asi ne.

A jaký je výsledek reklamy? Všem samozřejmě i přes drobné rozdíly, aby se neřeklo, chutná. Přece by si Mekáč ve vlastní reklamě nepokazil jméno.

Závěrem

Možná se může zdát, že se jedná pouze o reklamu a nemá smysl její obsah řešit. Problémem je ale způsob, jakým Mekáč svou novou kampaň uvedl. Většina lidí totiž měla pocit, že se bude jednat o skutečný dokument, ve kterém se Mekáč bude doopravdy zajímat o požadavky svých zákazníků (důkazy jsou přímo v komentářích pod reklamou). Místo toho Mekáč přinesl pouze tuto do posledního detailu zinscenovanou frašku plnou rádoby vtipných hlášek a prostřihů.

O tom, jestli jsou alespoň nějaké osoby v reklamě skutečné, se Mekáč vůbec nestydí mlžit. V popisku u jejich YT videa se totiž píše: „Z jednoho takového tábora jsme si vytipovali tři real osobnosti a přenesli je na filmové plátno.“ Velkou oklikou tak tvrdí, že údajně vzali tři skutečné osoby a pak podle nich natočili tuto reklamu (=přenesli je na filmové plátno). Proč tyto skutečné osoby nejsou v reklamě rovnou? Proč je musí zastupovat herci? Existují tyto tři osoby vůbec?

Nicméně účelem tohoto textu není hanobit Mekáč, i když jejich „Lajky, hejty, kuřecí“ bylo velké zklamání, ale poukázat na to, jak nás můžou i reklamy klamat tím, že se snaží vypadat opravdově. Podobné taktiky zneužívá marketing téměř ve všech odvětvích. Třeba jako když se před i po uvedení filmu Paranormal Activity z roku 2007 trvdilo, že se jedná o skutečné záběry, o čemž samozřejmě tvůrci mlžili, dokud se nepotvrdilo, že účinkující jsou herci. Prozíravě si totiž vybrali takové herce, které skoro nikdo neznal, nebo kteří dokonce hráli ve filmu poprvé.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz