Hlavní obsah
Lidé a společnost

Samoobslužné pokladny schvaluji. Obyčejné nechme seniorům

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Freepik

Moje myšlenka je jednoduchá. Pokud to umíte se samoobslužnou pokladnou, běžte tam. Kdo to neumí, může využít normální. Zásadní je zkrácení fronty a ponechání klidu při nákupu pro nás i pro seniory.

Článek

Známe to asi všichni. Ve frontě před námi je senior nebo seniorka, a přestože toho nenakupuje tolik, už se u pokladny zdržuje nějak dlouho. Počítá drobné, na které špatně vidí, nemůže najít drobné, s prodavačkou si povídá, řeší špatně namarkovanou slevu atd. Jenže věc se má tak, že se na seniora nemáme proč zlobit. Až budeme staří, také budeme na drobné špatně vidět. Kdybychom vyrůstali ve stejné době jako oni, také by nám přišlo normální a příjemné si s prodavačkou popovídat. Kdybychom šetřili každou korunku, protože žijeme z důchodu, který nestíhá dohánět inflaci, taky bychom řešili špatně namarkované (respektive nenamarkované) slevy.

V téhle chvíli můžeme leda litovat, že jsme nevyužili samoobslužnou pokladnu. A vskutku, měli jsme ji využít (bavím se samozřejmě pouze o obchodech, které samoobslužné pokladny mají). K používání samoobslužných pokladen totiž stačí mít základní znalosti počítačové technologie. V podstatě stačí vědět, že tam se načítá čárkový kód, a že při vážení např. zeleniny musíme kliknout na tlačítko „zelenina“ a pro placení na tlačítko „zaplatit“. Nemusíme se tyto přístroje stydět používat. Samoobslužné pokladny v žádném případě nejsou od toho, aby prodavačkám braly práci. Napomáhají klidnému a nerušenému nákupu, zkracují fronty, a především i samotní senioři pak mají na své nákupy mnohem větší klid, než když ve frontě za nimi stojí pět netrpělivě přešlapujících mladších, kteří mají jen tři věci.

Foto: Image by Freepik

Já osobně samoobslužné pokladny využívám všude, kde to jde. Je velký rozdíl čekat ve frontě na jednu pokladní, když přede mnou i za mnou je deset lidí, než vystát frontu s deseti lidmi čekajícími na šest samoobslužných pokladen. Zcela prokazatelně se k samoobslužné pokladně dostanu mnohem dříve než k normální.

Ale pozor. Některé obchody to mají dokonce ještě jednodušší. Třeba Albert u našeho českobudějovického nádraží dokonce zavedl tzv. Albert scan. Stačí aplikace v mobilu a mohu nakupovat rovnou do tašky. Zboží pak ani nemusím vykládat, jen načtu kód u scan pokladny, zaplatím a jdu domů.

A tak ve mně pořád hlodá otázka - když je to tak jednoduché nakoupit rychleji, proč pořád tolik lidí, kteří by očividně práci se samoobslužnou pokladnou zvládli, stejně chodí na normální? Komu to prospívá? Všichni se jen vzájemně obírají o čas.

Závěrem

Už jsem tady četl spoustu návrhů týkajících se nakupování seniorů. Třeba udělat pokladny pouze pro seniory, nebo zavést nákupní hodiny pro seniory, jako tomu bylo za covidu. Podle mě je to ale naprosto zbytečné. Běžme na samoobslužnou pokladnu a obyčejnou nechme těm, kteří byli celý svůj život zvyklí na kontakt s reálnou osobou - s prodavačkou. Vždyť je to výhodné pro obě strany.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz