Hlavní obsah

Smrt Stuka byla zbytečná. Je na vině ambiciózní žokej?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdo by neznal Velkou pardubickou – klenot českého jezdeckého sportu? Letos však došlo k fatální nehodě na Taxisu, která vyvolala vlnu emocí.

Článek

Jedinečná Velká pardubická přitáhla pozornost

V neděli 8. října se jel již 133. ročník nejznámějšího dostihu v Česku, který stejně jako každým rokem, vyvolal mnoho emocí. Na místo konání se sjely desítky tisíc diváků a další stovky tisíc sledovaly tento slavný dostih doma v televizi. Velká pardubická je bezesporu světovým unikátem jezdeckého sportu. Jedná se o jeden z nejnáročnějších překážkových dostihů na světě. Tento dostih má totiž hned několik specifik a zvláštností. Dráha pro tento dostih měří celkem 6900 m a obsahuje hned několik nesmírně náročných překážek, ze kterých má noční můry nejeden úspěšný žokej. A právě nejobávanější je slavný Taxisův příkop neboli Taxis. Přestože dostihový sport nepatří v česku mezi nejoblíbenější sporty, když se řekne Velká pardubická snad každému bleskne hlavou právě obávaný Taxis. Ten se při letošním ročníku stal opravdu oříškem, na kterém si vylámal zuby nejeden žokej. Na této překážce došlo k hromadné kolizi, o kterou se postaral anglický plnokrevník Stuke a především jeho francouzský žokej Benoit Claudic. Kvůli této nehodě na Taxisu skončilo hned osm koní, mezi nimiž byli i favorité celého dostihu. Celý dostih nakonec dokončilo pouze osm koní a vítězným koněm se stal Sacamiro se svým žokejem Janem Faltejskem, pro kterého se jedná již o šesté vítězství v tomto slavném dostihu.

Pohřebiště jménem Taxis

Tato překážka je sama o sobě velice náročná. Je specifická tím, že se přes ni skáče pouze jednou ročně při Velké pardubické, takže koně se svými žokeji nemají možnost si ji před dostihem vyzkoušet. Tato překážka se už stala osudnou hned několika koním. A právě kvůli nehodám na Taxisu a tlaku veřejnosti i špičkových trenérů a žokejů byl skok hned několikrát upravován tak, aby bylo jeho překonání pro koně a jejich jezdce bezpečnější. Díky úpravám na Taxisu už nedochází k smrtelným nehodám tak často jako před pár desetiletími. Naposled zde v roce 2020 zemřel hnědák Sottovento. Při letošním ročníku Velké pardubické však došlo k hromadné kolizi, při které zemřel 9letý ryzák Stuke. Kvůli Stukeho nečekanému vybočení došlo i k několika dalším pádům a zraněním. Nejhůře z žokejů na tom byl Martin Liška, který jel na koni Argano, ten musel být dokonce resuscitován. Tento hromadný karambol vyvolal zájem médii a mnoho negativních reakcí veřejnosti. Otázkou však zůstává, zda za tuto tragickou nehodu může obávaný Taxis nebo pouze nezkušený žokej s nadutým egem.

Nezkušený žokej i kůň

Žokejem ryzáka Stuka měl být původně zkušený vítěz loňského ročníku pardubické Lukáš Matuský. Tento žokej s mnohaletými zkušenostmi Stuka velmi dobře znal a do závodu by nenastoupil s koněm, kterému by nevěřil. Ten se však dostihu nemohl zúčastnit z důvodu zranění. Trenér Radek Holčák tedy musel narychlo najít náhradu. V našich vodách však už měla většina českých žokejů na tento víkend plný program. Uznávanému trenérovi tedy nezbylo nic jiného než se po schopném žokejovi poohlédnout v zahraničí. Nakonec se spojil s ambiciózním francouzským žokejem Benoitem Claudickem, který jel Velkou pardubickou prvně, stejně tak jako kůň Stuke. Žokej dostal od svého trenéra jasné pokyny a to držet se na Taxisu za zkušenějšími koňmi. Cílevědomý žokej však nedbal na domluvu s trenérem a už od samého začátku se držel v čele. Když pak měl se Stukem přeskočit Taxis, ryzák nečekaně vybočil a zkomplikoval tak celý dostih. Kvůli tomuto karambolu nemohlo dokončit několik koní se svými žokeji. Vybočení Stuka mohlo ovlivnit vícero faktorů např. hluk z tribun, stín či špatné odměření skoku. Sami odborníci na dostihový sport či žokejové se nemohou shodnout, co nehodu způsobilo. Faktem však zůstává, že ambiciózní žokej Stuka se neřídil pokyny svého trenéra, na což nadějný ryzák doplatil životem a stal se další obětí obávaného Taxisu. Zároveň kvůli jeho amatérské chybě a to neuposlechnutí pokynu trenéra někteří žokejové utrpěli těžká zranění a nemohli se svými koňmi dokončit dostih.

Cizinci na Velké pardubické

Přesto, že se dostih těší zájmu veřejnosti a obrovské sledovanosti, dotace pět milionů pro tento závod zůstává stejná už několik let. Velká pardubická je známá v Česku i ve světě, přesto se dostihu neúčastní mnoho cizinců. Hlavním důvodem je to, že výhra není až tak veliká v poměru k náročnosti dostihu a časové přípravě. Zahraniční jezdci tak raději věnují svou energii do dostihům s větší finanční dotací a menší náročností. Přesto se čas od času na Velké pardubické ukáží i zahraniční žokejové. Letos zatoužili po vítězství v pardubické hned čtyři zahraniční jezdci. Přesto, že někteří z nich mají jako profesionálové odježděných mnoho let, s Velkou pardubickou nemají mnoho potřebných zkušeností. A i přesto, že zahraniční účastníci dodávají pardubické prestiž zůstává zde otázka, zda by se měli tohoto nesmírně náročného dostihu účastnit. Tento dostih je velice specifický a vyžaduje náležitou přípravu, zkušenosti a znalost tohoto fenomenálního dostihu. Tu většina zahraničních žokejů postrádá a následkem může být hromadná tragédie, se spoustou zraněných koní i žokejů. Česká neodborná veřejnost pak může takovéto události dávat za vinu organizátorům a požadovat zrušení Taxisu. Na vině však mohou být právě zahraniční jezdci neznalí dráhy či jezdci s nedostatkem zkušeností.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz