Hlavní obsah
Názory a úvahy

Kamionová lobby má přednost před pohodlím, bezpečností a financemi občanů

Foto: Hala D

Kamiony před Brnem, i v 19. století koňské potahy jezdily rychleji.

Kamionová doprava v dnešní době má status čehosi posvátného. Kamiony jsou ale příčinou spousty problémů. Tyto problémy jako kolony, škody na majetku a zdraví lidí jsou však systematicky ignorovány.

Článek

Zhruba od vstupu České republiky do Evropské unie dochází s nárůstem volného obchodu i k negativnímu jevu. A to je nekontrolovatelný růst dopravy, zejména kamionové. Společně s nárůstem kamionové dopravy dochází i místo na silnicích a stát nestíhá stavět nové a nové dálnice pro kamiony. Heslem dnešní doby je „Nové silnice uleví dopravě“. Je tomu ale skutečně tak?

Nekontrolovatelný růst kamionové dopravy vede ke zvýšené zátěži dálniční sítě, která vede k jejímu ucpání a tvorbě kolon.

Uveďme si názorný příklad:

Současná situace na silnicích a dálnic je označováno jako katastrofická. A do toho vstoupí stát, který reprezentuje ministr dopravy Kupka, který řekne: „Postavme nové dálnice a silnice, řidičům se uleví.“ Pokud ovšem postavíte další silnice, krátkodobě dojde k odlehčení, které však vygeneruje možnost pustit na silnice další kamiony. Výrobci kamionů se zaradují a navýší kapacitu výrobních linek, což zlevní nové tahače. Autodopravci využijí volné kapacity na silnicích a společně s obměnou vozidel přikoupí i nějaké další s vidinou vyšších zisků. Větší množství kamionů na našich silnicích opět povede k ucpávání dálnic a poklesu průjezdnosti. Do toho vstoupí stát s tezí, že nové silnice a dálnice uleví přetíženým dopravním tahům a spustí rozšíření dálnic na 6 pruhů. Když dostavíte další pruhy, krátkodobě dojde k odlehčení, které však vygeneruje možnost pustit na silnice další kamiony. Výrobci kamionů se zaradují a navýší kapacitu výrobních linek což zlevní nové tahače. Autodopravci využijí volné kapacity na silnicích a…a.. atakdále.

Abych tady však nepopsal celý článek popisem jevu zvaného dopravní indukce, pokusme se nyní popsat, jak se vymanit z tohoto bludného kruhu.

(Pozn. Dopravní indukce je faktický termín, které popisuje Wikipedie zde. Nebo satiricky vyhledávač Google pokud zadáte do vyhledávače: One more lane will fix it memes )

Takže je jasné, že politika úlevy řidičům novými silnicemi povede dřív nebo později k tomu, že budeme mít většinu republiky pokrytou dálnicemi a kolonami a budeme kvůli novým silnicím a pruhům likvidovat průmysl, občany, bydlení, veřejné vybavení, a dokonce i města a památky. Pokud tedy nedojde k situaci, kdy HDP prostě neutáhne tu výstavbu a údržbu dálniční a silniční sítě. Máme čerstvé zkušenosti s povodněmi. Jak by dopadlo řešení povodní, bouráním ochranných hrází a politika mělkých břehů? Voda by zaplavila násobně větší území a zničila mnohem více majetku. Podobná analogie platí i u kamionů. Pokud je držíte v určitých mezích, je od nich klid. Jakmile však změkčíte pravidla, budete mít kamiony všude a obří škody na majetku i zdraví lidí. Další dobrá analogie je léčení obezity povolováním pásku. Vysvětlovat to není třeba.

ŠKODY PO NEKONTROLOVANÉ KAMIONOVÉ DOPRAVĚ

1. Kolony

Nejviditelnějším následkem přemnožených kamionů jsou ucpané dálnice. Dálnice se mohou ucpat kvůli vysokému provozu, že zkrátka kapacita dálnice už nestíhá. Asi jako ucpané umyvadlo. Přestože se mluví o přetížených železnicích, pravdou je, že české dálnice jsou na tom z kapacitou podstatně hůře. U Brna a Prahy jsou dálniční tahy tak přetížené, že každodenně nezvládají nápor dopravy. Částečně je to dáno jejich pragocentrickým, či brnocentrickým uspořádáním, což je jen další důkaz o nekoncepčnosti plánovačů dálnic, ale o tom až jindy.

Dalším možností ucpané dálnice je převrácený či hořící kamion. Jakkoliv se nám řidiči kamionů snaží namluvit, že spalovací kamiony nikdy nehoří, a že „profík“ nemůže kamion převrátit, realita je jiná. Dá se říci, že každý týden je na české dálnici nějaká dopravní nehoda způsobena řidiči kamionů, někdy i ožralými. Přiznám se, že jsem neviděl aktivisty z hnutí Letzte Generation takto efektivně zastavit provoz na dálnicích. Zatímco pár pěšáků po magistrále je schopna veřejnost zlynčovat, tyto umělce v TIRácích valná část veřejnosti dokonce omlouvá a vříská cosi o šikaně řidičů kamionů. Ona taková blokace převráceným kamionem totiž není žádná legrace. Odstraňování škod trvá často celý den a zdrží tisíce občanů na jejich cestách, brzdí ekonomiky, zásobování firem v režimu JIT, sanitky, kapacity policistů, hasičů atd. Nehledě na to, že při totálně ucpané dálnici auta a kamiony sjíždějí z dálnic a zatěžují okolí hlukem, prachem a smogem. Tedy tím, co měla dálnice jednou provždy vyřešit. Tedy sliby, že dostavba dálnice navždy uleví okolním obcím jsou lež.

2. Emise a hluk

Dalším nepříjemným jevem dálnic je neustálý hluk a smrad. Jako člověk vyrůstající v blízkosti D1 jsem si těchto nepříjemných jevů užil do sytosti. Nejefektivnější obranou proti hluku je protihluková stěna, ale ani ta ve specifických podmínkách ničemu nepomůže. Příkladem můžou být třeba Bosonohy u Brna, kde lidé těmito externalitami trpí. Jejich stížnosti jsou však hrách na stěnu a dopravci je víceméně ignorují. V rámci kamionové propagandy a současného českého zvyku řešit následek místo příčiny se bohužel problémy často řeší jen slovní masírkou. Příkladem může být skutečnost, že nám jako řešení problémů s hlučností ŘSD a MD předkládá tzv. tichý asfalt, což je marketingový název asfaltu smíchaném s nějakým pěnovým plastem nebo gumou. Dle tezí silničářů to má být všelék na hlučnost dálnic. Problém je ten, že si tento gumový asfalt nerozumí s kolonami přetížených kamionů. Více zdezde. Bohužel nám ŘSD tento zázračný materiál naplácalo i na rozšířenou D1 u Brna na 6pruhů, jak uvedlo na konci září na svém FB. Opravdu nevím, jestli si ze vzdělaných Brňanů dělají šoufky a jak budou obhajovat, až tam budou za 3 roky měnit povrch dálnice. Tichý asfalt tak vydrží jen zlomek toho co obyčejný asfalt, který vydrží jen zlomek toho, co vydrží beton či ocel ( kolejnice). Což naráží na další problém, že my vozíme náklad po měkkém materiálu (kamiony na asfaltu) a pak brečíme, že nám to nic nevydrží a pořád musíme opravovat. Vždycky se dojmu nad smajlíkem ŘSD: „Musíme to opravit“. Klasické řešení následků. Pokud bychom ve větší míře využívali vozbu nákladu na ocelových kolejnicích s betonovými pražci, počet oprav by razantně klesl a otravného smajlíka ŘSD by řidiči potkávali méně často.

Dalším problémem jsou emise, které žádná protiemisní stěna nezachytí a nikdo se o to ani nesnaží. Nejznámějším strašákem z emisí je CO2, což je významný skleníkový plyn, který nám to tady ohřívá a je jednou z příčin z toho, proč loni byla vedra a letos budou ještě větší. Mnohem nebezpečnější jsou však pevné částice a NOX, tedy oxidy dusíku. Tyto látky jsou zdraví škodlivé, karcinogenní, některé výzkumy tvrdí, že způsobují nemoci typu Alzheimerova choroba či astma u dětí. Nebudu to příliš rozvíjet, zájemci si mohou po tramvajové lince č. 2 svézt z Brna do Modřic a vystoupit na některé zastávce uprostřed D52 v hustém provozu. Tam se můžou na vlastní nos přesvědčit, jak dusivé ovzduší tam je a dosyta si vychutnat tu rakovinku ve vzduchu, která je prý symbolem pokroku.

3. Arogance kamioňáků

Kamiondopravci jsou známí zejména svým fňukáním, kterak jim všichni nadávají a ubližují, že moc platí, že nemají kde parkovat, kudy jezdit, že musí dodržovat předpisy, že to mají těžké, že nemůžou ometat sníh a led z návěsů, či vyhrožováním, že bez kamionů by lidé neměli co jíst, pít, kde spát, kde bydlet, s kým trávit milostné chvilky, bez kamionů by prý nebylo manželství, rodina, příroda, nerodily by se děti ani zvířata, stromy by přestali kvést, ptáci zpívat, slunce svítit a nastal by konec světa.

4. Přeprava zbytečností

Kamiondopraci jsou ale taky známí tím, že mají nízké mýtné, zatímco parkoviště a silnice pro jejich podnikání jim platíme my všichni na daních, zejména opravy krajských silnic a silnice do firem. Jaký z toho ale máme užitek? Ano, je to již zmíněný hluk, smrad, nedýchatelné prostředí, vedra, zničené krajské silnice a popraskané domy. V době nerůstu v ekonomice nemůžeme ocenit ani přínos kamionů pro průmysl. Ani ty potraviny v supermarketech, které jsou vesměs předražené šunty, nemůžeme kamiondopravcům bohužel přičíst k dobru. Kamiondopravci se velmi často obhajují tím, že bez kamionů by byly prázdné supermarkety. K čemu nám jsou plné supermarkety, když jsou plné drahých šuntů, předražených bonboniér, másel skoro za 100 Kč, miniaturních čokotyčinek za nekřesťanské peníze, Milky z palmového tuku od Mondelézu, nejedlých sušenek od stejné firmy, kuřat naplněných vodou z Vodňan, nechutných produktů ze separátů z Kostelce, shnilých pomerančů a mandarinek, drobivého chleba z Penamu, zavařovaných okurek z Turecka, nahnilých brambor z Egypta, nekvalitních bot z Asie atd. Takže bez šuntů v supermarketech bychom se obešli a fungovali bychom i s menším počtem kamionů na našich rozbitých silnicích.

5. Ničení silnic a další škody

V poslední době se opět objevilo známé téma, že kraje nemají na opravu silnic, např. na ČT Události v regionech. Ano, jsem toho názoru, že by se silnice pro občany v osobních autech měly platit z daní, ze státních peněz. Ovšem už nesouhlasím, s tím, aby autodopravci, kteří vydělávají dost peněz na dopravě, také tyto silnice využívali zdarma. Je to asi jako dotovat firmě v zisku náklady na provoz. Proč dopravci nemůžou přispět pomocí plošného mýta na opravy silnic a mostů? Přitom kamiony ničí silnice významným způsobem. Zkoušeli jste někdy jet na kole v blátě? A něco podobného dělají těžké kamiony s asfaltem. To že si kamioňáci se zákazy vjezdů hlavu nelámou a často je potom najdeme zaseknuté na pěší zóně v centrech měst a na mostech pro pěší je známá věc. Mají univerzální výmluvu, to ne my, to navigace. Takový „řidič“ by měl okamžitě odevzdat řidičák než způsobí ještě více škod. Dalšími případy z posledních měsíců je demolice železničního mostu na Písecku či totální destrukce rychlíku u Lutyně. Proč bychom po nich tyto škody měli platit my občané?

6. Nízké mýtné

Otázka je i výše mýtného pro zahraniční tranzit. Dle zdrojů má Česká republika nejnižší mýtné z okolních zemí. Což pomáhá zahraničním dopravcům při cestě po Evropě. Že českému státu nezáleží na občanech je dlouho známá věc. Ale že bychom nechtěli víc peněz do státní kasy za průjezd zahraničních kamionů, to už ale běžný smrtelník nepochopí. Nemáme rádi a nechceme peníze? Jasně, budeme si hrát na askety a pak zvedneme dálniční známky a daně občanům. Ovšem s těmito masochistickými sklony se nikdy na západní platy nedostaneme. Je mi smutno z toho, že takto sebedestruktivně necháváme vydělat zahraniční firmy, zatímco našinec nemá ani na zaplacení drahého másla v obchodě.

Postavení železnice v Česku

Další smutný fakt je ten, že Česko je krachující, či zkrachovalá železniční velmoc. Máme nejvyšší hustotu železniční sítě. Bohužel tato síť je mnohde zastaralá, zdemolovaná, zarostlá a zanedbaná a v parametrech z 19. stol. Elektrifikováno máme jen 1/3 železnic. Nemáme kapacitní spojení s Německem, tedy jen jedno. Do Polska a Rakouska se dá těžko dostat vlakem, a to zejm. nákladním. Vysokorychlostní tratě jsou zatím jen sen, který se neustále odkládá, zatímco v západní Evropě a Asii jsou v provozu již několik desetiletí. (První VRT vzniklo v Japonsku přesně před 60. lety). Rovněž doby budování na železnici je dnes velkou ostudou. Např v trať mezi Olomoucí a Prahou byla vybudována mezi lety 1842-1845, trat Brno -Č. Třebová v letech 1843-1849. Železniční spojení z Prahy do Drážďan 1845-1851. Což je rychlost dnes nevídaná, a to máme bagry, náklaďáky a další vymoženosti.

Nejznámější výhody železnice jsou:

  • Nízké emise hluku, prachu, výfukových plynů a pevných částic.
  • Třetinová spotřeba energie oproti kamionům
  • Třetina elektrifikované dopravní infrastruktury
  • Možnost vyšších dopravních rychlostí
  • Vysoká bezpečnost
  • 1 člověk odveze tisíce tun nákladu
  • Již vybudované parkovací a odstavné kapacity, stejně jako zázemí pro strojvedoucí
  • Již vybudovaný systém překladišť a dep pro zásobování měst

Z uvedeného vyplývá, že na jednu stranu máme přemnožené kamiony a na druhou stranu nefunkční železnici. Místo aby se redukovaly kamiony a investovalo do železnice, děláme to přesně naopak.

Foto: Hala D

Nové elektrické vlaky Moravia pro 21. století

Zhodnocení a kritika současného stavu

Takže investujeme z daní občanů do dopravy, která jim škodí a otravuje je (a to doslova, výfukové plyny jsou častou příčinou depresí), místo do dopravy, která by zlepšila kvalitu života v České republice. Kamionové společnosti mají spousty práv a skoro žádné povinnosti. Pokuty a mýtné jsou tak nízké, že jejich ignorování se dopravcům vyplatí a pak to doplácí občané. Kamionová a dálniční lobby agresívně zdůvodňuje výhody současného systémů, názory odpůrců a negativní vlivy externalit jsou systematicky relativizovány. Politici vytrvale ignorují současnou klimatickou změnu, pohodlí obyvatel a nekompetentní způsob vedení správců české železnice. V médiích se propírá silniční doprava a koncepce úlevy řidičům pomocí nových silnic, ale celková dopravní koncepce chybí. Plácáme se po zádech za otevřené dálnice, ale výstavba rychlých tratí, elektrizace a zdvoukolejnění se pravidelně odkládají o dva roky. Jako důkaz této arogantní ignorance důležitých projektů můžeme pokládat nedávný rozhovor s panem ministrem Kupkou, toho času ministrem dálnic (protože se kolejové dopravě věnuje minimálně). Tento rozhovor byl zveřejněn na webu Zdopravy.cz. A pan ministr dálnic v něm označil koncept převedení nákladní dopravy na železnici za sci-fi. V souvislostech s výše popsanými skutečnosti, anarchii v kamionové dopravě, nízkým mýtným pro tranzit a skoro náboženským přístupem ke kamionové dopravě to zní opravdu hloupě. Ono to totiž není sci-fi, že by to nešlo, ale proto, že se nechce. A když se nechce, ani párem volů člověka nedonutíš, říkával můj strýc. A pan dálniční ministr pro změnu stavu ani nic dělat nebude. Použil bych lepší slovo místo science fiction - chucpe. Takže je zajímavé, že tady máme problém, který je rozsáhlý a o kterém ví celá země, ale pan ministr, místo toho, aby představil řešení, tak celý problém rovnou odpálil se slovy sci-fi, nebo chiméra v jednom dřívějším interview. Zatímco v pozdějším rozhovoru už přišel s novou zbytečnou dálnicí. Vtipný byl taky přístup redaktorů deníku Zdopravy. I přestože se občané v diskuzi chtěli zeptat na některé problematické otázky ohledně železniční nákladní dopravy, VRT a zaostalé železnice, tyto otázky vůbec nebyly položeny. A legrační je, že do té diskuze chodí i lidé, jichž by se dotklo výrazné propouštění na železnici, nebo přímo výrobci železniční techniky. Tudíž v Česku asi funkční železnice nechceme a kdoví jestli chceme i funkční průmysl, viz prodej NH tunelářům. Dokonce se můžeme setkat s názorem, že vlaky vyrábí a provozují jen militantní fanatičtí šotouši. A kdo cestuje vlakem, je prý antisystémový jedinec, který nesdílí hodnoty reálného automobilismu.

Foto: Hala D

Lokomotiva Effishunter 1000 do úspěšné české fimy CZ LOKO

Nyní nějaká zahraniční inspirace. Švýcarsko je jedna z nejbohatších zemí Evropy. Dokázali postavit v Alpách tranzitní železniční koridor, po kterém převážejí 75% tranzitujícího nákladu. My máme značně jednodušší geografické podmínky, ale tranzitní koridor nebudujeme. Místo toho investujeme do dálnic, které nám ujídají peníze i zdraví. Proč si nevezmeme příklad z těchto bohatých a pilných lidí? Chceme pořád patřit do východní sféry zaostalců po býv. Sovětském Svazu? Obdobnou inspiraci je možné získat v Rakousku, kde velké množství firem udržuje železniční vlečky, a investují do železničních tratí. Obě země jsou také známé množstvím funkčních horských úzkokolejek s moderními vozidly. Zase smutné srovnání s našimi zkrachovalými JHMD a vrakoidními Hašišbednami. Další inspirací pro Česko by byla norská elektromobilní velmoc. Tak totiž vypadá, když máte čistý vzduch na prvním místě.

V Česku však platí tři zákony, kvůli kterým jsou změny k lepšímu velice těžké.

  • §1: Nejde
  • §2: Nikdy se to jinak nedělalo
  • §3: Je to sice dražší, horší a nekvalitní, ale zato to více zhoršuje zdraví, kvalitu života a snižuje výplaty občanů. A proto je to to jediné správné.

Co bude dál? Uvidíme.

Autor je inženýr, který pracuje ve strojírenství, se zájmem o techniku, dopravní prostředky a funkční systémy. S oblibou rýpá do témat, která jsou schválně zametána pod koberec či ignorována. Jako současné neřešení a odkládání staveb na české železnici, namísto přednostních investic do vybudování funkční a rychlé železniční sítě. Také by rád Českou Republiku viděl mezi vzdělanými vyspělými státy, kde si občané mohou dovolit vysoké německé (rakouské) platy a vysokou kvalitu života. Za tyto názory bývá některými oponenty často označován za nenávistného jedince a je dezolátsky označován za fantastu. Autor je rovněž kritikem východní mentality, zaostalosti a hospodské malosti. Nesnáší řešení následků místo příčin, a chování, kdy pro ušetřenou tisícikorunu utratíte dvacet tisíc. Autorovým vzorem je průmyslová revoluce , technický rozvoj a doby, kdy se místo tvrzení, že to nejde, že je něco sci-fi a chiméra, pracovalo, vymýšlelo a zlepšovalo.

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Severn%C3%AD_st%C3%A1tn%C3%AD_dr%C3%A1ha

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vysokorychlostn%C3%AD_tra%C5%A5

https://www.ceskatelevize.cz/

https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/temer-dva-miliony-deti-trpi-astmatem-kvuli-znecisteni-jeho-hlavnim-zdrojem-je-doprava-25026

https://www.novinky.cz/

https://www.denik.cz/

https://www.idnes.cz/

https://mapy.spravazeleznic.cz/

https://zdopravy.cz/podcast-presun-zbozi-ze-silnice-na-zeleznici-je-v-evrope-sci-fi-rika-ministr-dopravy-martin-kupka-232138/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz