Článek
Ačkoli podíl nákladní železnice na dopravě zboží a surovin klesá všude po Evropě, v České republice poklesu nákladní železnice politici a železniční manažeři významně pomáhají. A sypou vlakům klacky pod nohy po náklaďácích.
Je po volbách. Ministr dopravy, který v posledních čtyřech letech významně nezměnil dopravní strategii, je v demisi a brzy ukončí svoji (ne)činnost, která nebyla podložena odbornými znalostmi, ale pouze politickými ambicemi. Šéf nákladního dopravce rezignoval a státní nákladní dopravce, který po desetiletí generoval zisky na železnici vozbou nákladů se dostal do červených čísel a táhne vlakovou dopravu ke dnu.
Nedávno někdo řekl, že kdo ve vláčkařské České Republice sáhne na vlakovou dopravu a začne ji likvidovat, dlouho nevydrží v politické funkci. Volby tato prorocká slova potvrdily. Národ vláčkařů mluvky z jedné nejmenované strany prostě rád nemá. Přestože se článek týkal spíše likvidace dopravy na regionálních tratí, dá se toto pravidlo vztáhnou plošně i na nákladní železnici.
Faktory, které přifukují krizi nákladní železnice v ČR.
České pracovní prostředí je specifické tím, že čeští manažeři nejprve vytvoří problém, tam kde není, přifouknou ho do obludných rozměrů a pak ho začnou vehementně řešit. A tváří se veledůležitě, jak moc jsou manažersky zdatní. Velmi často se stane, že systém, který doposud nějak fungoval a generoval i nějaké zisky se po tomto zásahu stane naprosto nefunkčním a zkolabuje po této invazi kapesních manažerů. Krach tohoto systému je následně přičítán vnějším podmínkám ve stylu: je krize, nefunguje to, hvězdy nechtěly, neviditelná ruka trhu rozhodla, špatné podmínky, pokazilo se to. Ale v žádném případě za to nemůže manažer, který tento problém inicioval a spustil.
Tento problém není jen na železnici, ale napříč celým fungováním státních a dalších institucí a projeví se to tak, že se řeší následky a nikoliv příčiny. Když se silnice ucpává kvůli velkému množství aut, postavíme další silnice, aby to pobraly, místo zastavení růstu počtu aut v systému. Když automobilka krachuje, kvůli špatným rozhodnutím managementu, vymýšlí se Wunderwagen, zázračné konstrukce aut, které automobilku vrátí zpět do zisku. Když se otepluje kvůli změně klimatu(vysokým emisím skleníkových plynů), vymyslíme velkou ledničku. Když zdražují byty a energie, budeme je dotovat z daní občanů. Atd.
V podmínkách české železnice se tyto špatné manažerské rozhodnutí projevují zejména v:
- bezhlavém zavádění drahého a neodzkoušeného ETCS na tratě kde je max 160km/h a často jsou v parametrech poplatné 2. pol. 20. stol, 70-80léta.
- bezhlavém nakupování nových lokomotiv pro ETCS či implementace ETCS do lokomotiv ze 60. a 70. let
- bezhlavém nakupování drahých lokomotiv na rychlost 230km/h, když máme jednu trať na 200km/h
- bezhlavém ignorování nákladní železniční dopravy, jako odzkoušený prostředek ekologizace těžké dopravy
- bezhlavou ekologizaci silniční dopravy pomocí bateriových kamionů, a ignorování elektrických vlaků, které spolehlivě slouží několik desítek let
Pokud máte doma veterána např. Škodu 1000MB, v životě vás nenapadne implementovat do tohoto auta systém Ad-Blue, start-stop a automatickou převodovku, pokud nejste blázen.
Bohužel státní dopravce s tím problém nemá. Na koridory, které jsou elektrifikované po 2. světové válce či až v 90. letech namontují drahý zabezpečovač a do lokomotiv řady 749 (750 či 751), přezdívané Bardotky, vyráběné v období 1967-1971 instaluje tento supermoderní zabezpečovač. Také novější řady dostávají tento systém, např. 363 ESO, zatímco poslední řada 380, vyráběná ve Škodě Plzeň v letech 2008-2011, bude vyřazena z provozu. Logické, ne?
Takže v ČR nemáme peníze na vysokorychlostní tratě, nemáme na elektrizaci tratí (elektrifikováno 1/3 z celkové sítě oproti 100% ve Švýcarsku) nemáme na přidávání druhých, třetích a čtvrtých kolejí, ale budeme mít ETCS na každé lokálce v trase z dob Císaře Pána Josefa II.
Toto bezhlavé zavádění moderního systému na starou infrastrukturu připomíná blázny co si na koňské spřežení namontují stealth technologii z F-35, nebo na Trabant dají gumy z formule, ABS a airbagy. Dosavadní jakžtakž fungující systém to prodraží, udělá složitějším a nepoužitelným pro průmysl a byznys.
Ano, zavádějme ETCS, ale pouze na koridory, kde bude max rychlost 200km/h a vyšší, tento koridor bude nově zrekonstruovaný, nebo na nové tratě a VRTky. Pokud nemá vozidlo ETCS z výroby, je neekonomické a nesmyslné ho tam montovat. A protože se u nás po roce 2000 nevyrobily skoro žádné lokomotivy, pořizujeme na ETCS pouze nová hnací vozidla.
Ono je děsně legrační, že u automobilů ti stejní (politici), co bezhlavě zavádějí novoty na železnici strašlivě vřískají, jak nás zlá EU nutí na urychlený přechod do elektromobilů, když není dost nabíječek, a nejsou postavené další dva Temelíny, a elektromobily nejsou vychytané, nemají dojezd 2000km na jedno nabití, atd. Ale že to samé a v ještě horším provedení implementují na kolejích je už vůbec netrápí. Na silnicích nikdo neřeší supermoderní zabezpečovač, přitom by to některé kamiony potřebovaly jako sůl.
Takže jsme si vlastním hujerstvím zničili železnici tím, že jsme nejlepší v bezhlavém zavádění ETCS, tzv. šprti. Bohužel ve špatné disciplíně. Povinné ETCS prodražuje lokomotivy, provoz vlaků a ztěžuje podmínky pro fungování železnice. A to jsem ani nezmínil potenciální zavádění DAC, které pokud by se implementovalo do stávajích vagonů místo šroubovky, háku a nárazníků, by znamenalo pro železniční dopravce konečnou.
Ano, zavádějme nové systémy, ETCS, třeba ji laserové dálkoměry a podobné blbosti, ale až na nové lokomotivy, na nové vozy a na nové rychlotratě.
Dalším problémem české železnice je modernizace vozidel, která je absolutně špatně provedená. Normální člověk jezdí se starým autem, až si vydělá na nové, koupí si nové auto a staré sešrotuje. Státní železniční dopravce na to jde jinak. Sešrotuje stará vozidla a v době krize železnice nakoupí nová vozidla a neřeší, kde na ně vezme peníze. Asi jako, když si člověk registrovaný na úřadě práce koupí novou Audi a brutálně se zadluží. No, a protože je ten člověk nesvéprávný, tak nemůže za to, že si koupil nové auto, ale můžou za to ti druzí, počasí, vnější okolnosti. Krize může za to, že se zadlužil a má problémy splácet. A tuto nelogiku nyní provádějí manažeři státního dopravce pod vedením pana Neumětěla, ministra dopravy.
Ano, proboha, modernizujme nákladní železniční dopravu, ale nejdříve si na nové mašiny vydělejme. Existuje jakýsi princip řádného hospodáře.
A za poslední: Ekologizace těžké nákladní dopravy. Pořád se mluví jak zlá EU přikazuje Grýndýl a budeme muset snížit emise z dopravy. Manažeři silniční dopravy vymýšlejí bateriová vozidla, hybridní kamiony, greenwashing a další více či méně funkční systémy pro snižování uhlíkové stopy. Jenže ti všichni vymýšlejí vymyšlené. Elektrické vlaky, bez emisí, bez otěrů z pneumatik vymysleli předci již v první polovině 20. století. Elektrifikovala se železnice, stavěly se tramvaje, některé firmy zaváděly elektrifikované vlečky. Jenže my na Grýndýl jdeme zase hezky po česku. Vymyslíme problém, kde není, zveličíme příkaz EU a máme se zase večer po hospodách o čem bavit. Jak je svět těžký, všichni nám ubližují, grýndýl je neřešitelný a zelená ideologie ovládá masy. Takže předci byli ekofanatici, když měli elektrické dráhy do uhelných dolů? Když vozili většinu nákladu elektrickými vlaky? V lesích jezdily elektrické úzkokolejky?
V souvislosti s absencí rozumu v nejvyšším řízení dopravy v České republice normálně myslícímu člověku nedává smysl šrotovat elektrické lokomotivy, konkrétně řada 230 Laminátka, když tedy očekáváme omezování silniční kamionové dopravy a převedení nákladu na železnici pro splnění podmínek ekologizace. Nebo elektrické vlaky nejsou ta správná technologie a bateriové kamiony (které se zatím ani sériově nevyrábí) jsou ta správná technologie? Opravdu si nedovedu vysvětlit probíhající likvidaci a rozprodej státního dopravce. Za pár let budou mít krizi, kvůli nedostatku hnacích vozidel a vagonů, nebo jak? A zase nebudou moci prosperovat.
Železniční dopravci se také vymlouvají na drahou cenu elektřiny. V souvislosti se zdražující naftou (kvůli vypáleným rafinériím v Rusku) či razantním slevněním elektřiny u německých kolegů od příštího roku lze očekávat, že elektrická trakce bude opět výhodnější. Říká se, že kdo je připraven, nebývá překvapen. Připravenost na budoucnost však u manažerů českého státního železničního dopravce nevidím.
Takže uvidíme. Očekávejme (s nástupem nového ministra, odborníka ze železničního prostředí) že se opět bude pracovat na železnici prorůstově, progresívně a železniční defétismus a alibismus, uměle vyvolaný končícím neschopným vedením české dopravy vezme jednou provždy za své.
(Pokračování příště)
Pozn. článek bude ještě upraven





