Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Nebezpečná kamionová doprava vs. bezpečná železniční doprava

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Souboje kamionů s nákladními vlaky na přejezdech nekončí dobře

Rozmohl se nám tu takový nešvar. Nadměrné využívání nebezpečné kamionové dopravy, která ničí a ohrožuje své okolí. Přitom existují bezpečnější a ekologičtější varianty nákladní přepravy.

Článek

V poslední době se na internetu dost propírá současný stav nákladní dopravy. A situace se nemění k lepšímu. Po dálnicích, silnicích skoro i lesních cestách bez ustání proudí kolony kamionů. Jsou všude a nejde se jich zbavit.

Kamiony jsou něco jako modla dnešní doby. Velké, neohrabané, nebezpečné a hořlavé. Ničí vše okolo, často havarují, jejich „řidiči“ (skladníci, mechanici a hlídači nákladu v jedné osobě), jezdí nevyspalí či ožralí. Pro kamionové příznivce jsou však božské, posvátné, bez nich bychom umřeli hladem, zimou, na nemoci, na sucho, na povodně, na meteorit a nevím co všechno ještě. Jaká musela být masírka dob minulých, že v některých lidech stále zůstává, že gumokolový kamion je po vynálezu internetu, kola a písma největší objev všech dob. Typickým lobbistou za kamiony je ČESMAD, tato organizace se v rámci boje za nenahraditelnost kamionů nebojí pouštět do nejbizarnějších počinů. Pro zasmání, doporučuji třeba video zveřejněné na YT, postavené na smyšlených a překroucených názorech.

https://www.youtube.com/watch?v=t2infHwONOk

Jaká je ovšem realita? Nesporným faktem je , že každým týdnem do nás média, slintající nad každým lidským neštěstím, cpou zprávy o kamionových haváriích, ucpaných dálnicích, hromadě šrotu na dálnici či doublech v podobě srážkách kamionů s ještě nebezpečnějšími bílými dodávkami. Tedy v oněch zmíněných 5 dnech ČESMADu by v první řadě razantně došlo k poklesu těchto nebezpečných havárií s milionovými škodami, k poklesu výjezdů hasičů a záchranné služby. A dopravovalo by se holt jinak než kamiony.

Foto: Pixabay

Dopravní zácpa, denodenní situace na D1

Přestože koluje fáma o hořlavých elektromobilech, hořlavé dieselové kamiony jsou mnohem nebezpečnější. Kdo chce, může si dohledat zprávy z posledních dní o požáru hořlavého kamionu na odpočívce u D52 u Rajhradu. Uvnitř shořel řidič. Pravděpodobná příčina - samovznícení. Námět na horory, nikdy netušíte, kdy a kde vám kamion chytí pod nohama.

Dalším častým argumentem je ekonomika, tedy spíš lakota, zákazníků. Kamiony prý jsou nejlevnější. Ale ptali jste se proč tomu tak je? Protože jsou vehementně podporovány a dotovány z našich peněz. Silnice a mosty jim staví stát. Tedy on je staví i pro osobní dopravu, ale proč by si kamionové společnosti budovaly svou vlastní infrastrukturu, když můžou parazitovat na státním. Tedy kamionové společnosti mají náklady pouze za vozidlo, řidiče a palivo. Infrastrukturu jim dotuje stát. A pak nějakého chytrého menežéra dopravní firmy napadlo, ještě více ušetříme, když budeme zboží ze dvou kamionů překládat na jeden. Sice bude kamion trochu těžší, ale když nebudeme vážit, nikdo si toho nevšimne. A tak paraziti snížili cenu ještě více, ale jaký byl vedlejší efekt tohoto kroku? Zničené státní silnice a mosty. Dnes totiž silnice opravujeme kompletně po 20 letech, mosty postavené v 80 letech demolujeme a nahrazujeme novými. Přitom takový Karlův most tu stojí už víc jak 600 let. A co na to říkají autodopravci? To zatrápené ŘSD není schopné silnice udržet v kvalitním stavu a omezují nás opravami a uzavírkami. Proč si autodopravci odpočívky, dálnice a další infrastrukturu neplatí ze svého? V 19. století se postavila většina dodnes využívaných železnic ze soukromých peněz, železniční společnosti si na ně samy vydělaly. Proč by měl nyní stát dotovat kamionovým dopravcům byznys?

Účinnost 40% spalovacích motorů, obrovská spotřeba energie vozidel s pneumatikami, není třeba zmiňovat. Obrovské emise z pneumatik a výfuků ničících planetu, vyvolávajících sucho, taky není třeba zmiňovat. Nemluvě o vyasfaltovaných čtverečních kilometrech, které opět ovlivňují klima na zemi. Třeba železnice ve dvojkolejném (tříkolejném) provedení zabere míň půdy než ty tolik prolobované dálnice.

Co bych ale chtěl zmínit dále je bezpečnost. V době 5G sítí by bylo pro zajištění bezpečnosti kamionů vhodné navrhnout nějaký systém, který by eliminoval srážky s ostatními vozidly. Což autodopravci nezafinancují ani náhodou, protože na „zbytečné“ výdaje na bezpečnost kašlou. Zatímco na železnici už máme několikátou generaci ETCS a dalších zabezpečovačů, bezpečnost kamionů pořád závisí na štěstí a umu řidičů. Výsledkem jsou pak brutální srážky na přejezdech, hromadné havárie na na dálnicích a spousty materiální škody a prostoje výdělečné části občanů v kolonách.

Dopravovat je ale potřeba, jinak by se ekonomika zastavila. Chtělo by to ale nějak ohleduplněji. Protože jinak se planeta naštve a razantním oteplením lidstvo kompletně vyhladí. A pak už nebude co vozit. Takže jaké jsou řešení. První možností jsou elektrické kamiony. Nápad dobrý, ale je v plenkách, tyto vozidla jsou drahé. Z postupem času to bude jedno z možných řešení.

Foto: Pixabay

Nákladní železniční doprava - ekologická přeprava pro 21. století.

Další mnohem schůdnější řešení je víc vozit zboží vlakem po železnici. Železnice je elektrifikovaná, energie pro přepravu 1 tuny je 3× nižší než u kamionů. Železnice má taky mnohem více zvládnutou bezpečnost. Zatímco o kamionových bouračkách slyšíme dnes a denně, bouračky na železnicích jsou minimální. Nejčastější železniční nehody jsou na přejezdech, ale tam za to opět můžou neschopní řidiči kamionů a osobních aut.

Nákladní vlaková přeprava většinou neobtěžuje občany hlukem a zplodinami jako dálnice. Není třeba asfaltovat obří plochy, a náklad při poruše koncentrace na jízdu či vinou ožralého strojvedoucího nesjede okamžitě do příkopy, či nepřejede do protisměru. Železnice je prostě lepší, na přepravu tranzitu a velkého množství nákladu i levnější a výhodnější. Jenže my jsme bohužel tak hloupí, že raději necháme kamiony terorizovat na našich drahých dálnicích, než abychom více využívali efektivní železnici. A můžeme poděkovat fanatickým lobbistům, jejichž příkladem je již zmíněný ČESMAD, kteří vyloženě touží platit za ropu muslimským zemím a pro vlastní zisk zničit občanům dálnice, zdraví i majetek.

Foto: Hala D

Vagony na vlečce - cesta ke snížení počtu otravných kamionů

https://www.dnoviny.cz/zeleznicni-doprava/ing-jana-mlkva-cd-cargo-logistics-je-dnes-pro-mlade-lidi-atraktivnim-zamestnavatelem

Dnes se staví obří sklady bez napojení vlečkou na železnici, vlečky a koleje se ruší a trhají. A pak vládní činitelé v krajích začnou tvrdit, jak je použití železnice nemožné, protože není infrastruktura a je nutné vše vozit nejdokonalejšími kamionky, které nemají nikdy žádné problémy. Pro ilustraci uvádím argumentaci vedení města Brna po zamítnutí dalšího kotle v brněnské spalovně. Kdy primátorka vypustila do médií, že kvůli zatěžování občanů Brna nákladními auty dovážejících odpad z okolí, není dostavba spalovny žádoucí. To že do spalovny se dá zajet po železniční vlečce, aby občany auta neobtěžovala už jaksi nikdo z vedení města nezmínil. Na sociální síti jsem se pak hádal s jedním radním, který tvrdil, že železniční přeprava odpadu po železnici je nemožná, protože prý překládka by byla drahá. Ten člověk ani nevěděl, že do Brna již přijíždějí nákladní vlaky s odpadem ze Svitav a překládka je velice jednoduchá. A to byl prosím radní a zastupitel JHM kraje.

https://www.brnie.cz/portfolio/ekologicka-doprava-po-zeleznici/

Foto: Hala D

Překladiště mezi silnicí a železnicí - stačí vyhrazená kolej a pravidelný režim přepravy.

V současné době nemá ekologická a neobtěžující doprava po železnici skoro žádnou podporu, kromě pár výkřiků a neustálého slibování politiků, jak dělají vše pro ochranu životního prostředí a obyvatel ČR. Spousta lidí nadává na kamiony a jejich blokování a ničení dálnic, ale nikdo daný problém nechce vyřešit, zodpovědní mají hlavu v písku a autodopravci vesele okrádají daňové poplatníky, cpou peníze za ropu nepřátelským státům a ničí silnice i životní prostředí. Kvůli čemu asi nebyla letos žádná zima? Těch emisí už je tolik, že to začíná dělat z planety obří skleník a teplota stále stoupá.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz