Článek
Onan měl tu smůlu, že se narodil do časoprostoru, kde platilo takzvané levirátní manželství. Spočívalo v tom, že když zemřel ženatý a bezdětný muž, který měl nezadaného bratra, byl bratr automatickým nástupcem a řešením situace nebožtíka a vdovy. Když se na to podíváme optikou dnešní doby: Onan i Támár - vdova - byli nuceni k sexu s někým, koho si nevybrali. Bible neříká nic o tom, zda se jim do toho chtělo, zda stačilo zavřít oči a myslet na Hospodina, jako se později myslívalo na Anglii. Bible dokonce nepíše nic ani o škodlivosti onanie. To se na tomto příběhu, který dal masturbaci jméno, vystavělo později.
V Bibli je jen věta: „Vypouštěl símě na zem, aby nedal potomstvo bratrovi svému.“ Takže přerušovaná soulož byla Onanovým způsobem, jak nepřijít o dědictví. Protože kdyby zplodil s Támár děti, byly by to podle zvykového práva děti jeho bratra, a to by zmenšilo jeho dědictví.
Onanův příběh je o vztahových a sexuálních povinnostech a normách. Z toho se babráme dodnes. Stále ještě hodně slýcháme, že sex je manželská povinnost, i když jsme už tak pokročilí, že to nepřenášíme na širší příbuzenstvo.
A co se týče plýtvání semenem? To je pro křesťanství zdroj života a člověk tím, že ho míří jinam a staví mu do cesty jakoukoliv bariéru s cílem předejít početí, brání božímu plánu. Jedinou oficiálně a paušálně povolenou metodou antikoncepce křesťanů je symptotermální metoda. Žena podle teploty a kvality děložního hlenu odhaduje, zda je zrovna plodná, nebo ne, a podle toho pak sexuálně buď koná, nebo nekoná, záleží na tom, co chce.
Všichni současní věřící na ní však nejsou odkázáni. Bible a církevní dokumenty se vykládají hodně flexibilně. Každá církevní autorita se k tomu staví jinak, a tak si věřící dnes víc než za doby Onana a Támár mohou vybrat směr, který bude víc konvenovat s jejich sexuálním nastavením. Jsou tu bigotní směry a hodnostáři, kteří trvají na zahalených ramenech a kolenech a maximálně na symptotermální metodě, ale pak jsou tu i liberální kouty křesťanské víry. Hodnostáři, kteří nezavrhují kondomy, nestrkají lidi za masturbaci do pekla, a jsou i společenství věřících gayů a leseb (logoscr.cz).
Jsou tu možnosti, jak sladit víru a sexuální život. Ale nevím, jaký přístup k nim mají ti, kteří se narodí na vesnici bez možnosti výběru do farnosti přísného kněze a bigotních rodičů, kteří ještě trvají na tom, že budou děti vzdělávat doma. Cesta ke svobodnému prožívání sexuality a štěstí bývá u současných věřících ještě dost řízená osudem.
* * *
Píšu knihu o sexuálním životě takovém, jaký je. Jeden z příběhů patří ženě, která strávila deset let v bigotní odnoži tradičního katolicismu a popisuje, jak nesnadné a skoro nemožné je žít sexuálně, když to chcete dělat v souladu s jejich pravidly.
* * *
Pokud není v souladu vaše sexuální nastavení a víra a dělá vám to těžkou hlavu, můžete to zkonzultovat v křesťansko-psychologických poradnách - jedna je třeba na Husitské teologické fakultě. Třeba přijdete na to, jak to vyladit.