Článek
V tichosti a nenápadně vyšla kniha Milana Guštara „Sedmnáct slabik haiku“. Autor sám ji otvírá svým mottem: „Chtěl jsem psát haiku; nikdy jsem však nevěděl, o čem mají být…“ I přes tento vlastně počáteční handicap ale vznikla nádherná kniha, která se sama o sobě stala haiku.
Ten pravidelný, přesný a úsporný japonský tvar má už od nepaměti své kouzlo. Přesný počet slabik. Přesný rytmus. Tři krátké řádky, do nichž se nemůže vejít nic navíc. Ta slova ale otevírají čtenářovi bránu do představivosti. Dobré haiku jako takové žije právě ve čtenáři, rozvíjí se. Nastavuje jeho mysl.
Milan Guštar se rozhodl soustředit se právě na tu matematiku, skladbu, rytmus a pravidelnost, na hru. A to i obsahově.
Haiku je vždy lyrický text, který se jasně daným rytmickým pravidlům zcela podřizuje. Guštar ale našel obsah nový. Jeho texty si na první pohled možná jen hrají se samotnými pravidly haiku, kterým nacházejí jakoby další pravidla a kontexty.
Na pohled druhý zjistíte, že ve vlastně primárně technicistních světech nachází úplně novou a nečekanou lyriku. A ty světy otevírají člověku bránu, vystavěnou tím nejprostším a velmi střídmým způsobem, za ní se ale nachází ohromně barevná a pestrá zahrada. Tu ve vás právě jejich četba vytvoří.
A aby toho nebylo málo, princip haiku se tu táhne celou knihou včetně těch nejminimalističtějších možných ilustrací. A kniha jako taková je i díky své stavbě jedním velkým haiku.
„Sedmnáct slabik haiku“ vyšlo v tichosti a nenápadně, svou pozornost si ale zaslouží. A tu obavu a nejistotu, uvedenou v mottu, se autorovi povedlo krásně obejít, rozpustit a povýšit na skvělý koncept.
Knihu „Sedmnáct slabik haiku“ vydalo nakladatelství Uvnitř v roce 2022.