Článek
Už dlouhé roky jezdíme pravidelně rok co rok na dvě dovolené. O jarních prázdninách létáme za teplem někam na jih Evropy, o letních sedáme do multivanu a vyrážíme na sever, abychom teplu ujeli. A protože jsme poměrně akční rodina a na jednom místě nevydržíme, pravidelně si půjčujeme auto.
Zkušenosti tak máme z Řecka, Sicílie i kontinentální Itálie nebo ze Španělska. A skoro pokaždé na nás půjčovna zkoušela nějaký trik, jak dosáhnout vyššího zisku. Proto je důležité se na podobné praktiky dopředu připravit, člověk může ušetřit několik tisíc korun.
Plná nádrž a čistota vozu
První věc, na níž je potřeba myslet, je samozřejmá. Vůz je vždy půjčován čistý, s plnou nádrží a podmínkou pro jeho vrácení bez dalšího poplatku je standardně opět plná nádrž a rozumná čistota. Pokud tedy jezdíte s dětmi nebo s opilými kamarády, vyplatí se dát auto do stavu po obvyklém používání, sedadla zašpiněná blátem by určitě vedla k zbytečné platbě za předražený úklid. Stejně jako doplnění nádrže vyjde vždy levněji, pokud to uděláte sami.
Poškození vozu
V cizině, zejména v jižních krajích, bývají pravidla silničního provozu dodržována svérázně a pro našince nemusí být úplně snadné se v cizím městě za chaotického provozu orientovat. A tak může snadno dojít k nějakému škrábnutí. Sám bych bez pojištění v zahraničí autem nevyrazil (o tom více v další kapitole).
Při předávání vozu také většinou zástupce půjčovny auto předvádí, včetně všech poškození a škrábanců. Je dobré vědět, že už poměrně nepatrný nový škrábanec délky 5 cm bývá brán jako velký defekt na vozu, který vás může stát, pokud nejste pojištění, tisíce EUR.
Pojištění. Jaké a za kolik?
Obvykle se vyplatí si auto půjčit přes internet pěkně dopředu. Lze využít webové agregátory typu rentalcars, na nichž si zákazník vybírá vozy z mnoha půjčoven. Může tak volit dle nejvýhodnější ceny, výše zálohy, typu vozu, maximálního počtu kilometrů, které může ujet a podobně. Tyto weby zároveň nabízejí i pojištění vozu.
Je dobré vědět, že cena půjčovného i pojištění je na webu vždy podstatně nižší než na místě.
Uvedu to na konkrétním příkladu z letošního března ze Španělské Malagy. Půjčoval jsem si malého pětidvéřového Citroena C3 s neomezeným množstvím najetých kilometrů na šest dnů. Půjčovné přes web vyšlo na 1064 Kč a pojistné na 1289 Kč.
Když ale pak na místě přijdete do půjčovny, snaží se vám prodat i „své“ pojištění. Jeho výhoda je, že v případě, že toto pojištění zaplatíte, už není vyžadována žádná záloha na auto (ta se pohybuje v řádu desetitisíců korun). Toto pojištění ale třeba v případě Malagy činilo dalších 150 EUR, tedy něco kolem 3 700 Kč, které by ale člověk vynaložil úplně zbytečně. Protože pojistné pokrývá totožné škody, jako to, které si člověk koupí přes internet. V tomto případě za třetinovou cenu.
A protože jsem jednou na Sicílii auto trochu škrábnul, vím, že toto pojištění přes web funguje a nebyl žádný problém s pojistnou událostí.
Pokud tedy nemáte problém s uhrazením zálohy o výši zhruba 1500 EUR, vyplatí se pojistit se na webu a ušetříte v tomto případě 2500 Kč.
Zálohy a jejich vrácení
A jsme u záloh. Většinou budete platit dvě a musíte počítat s tím, že půjčovna si vyhrazuje týden až dva na jejich vrácení. Takže odevzdáte auto a někde ve vzduchu budou viset desetitisíce, které vám bude půjčovna vracet později.
Tou první je záloha na benzín. Částka, která bohatě pokryje náklady na plnou nádrž paliva pro případ, že auto nevrátíte s plnou nádrží. V případě zmiňované Malagy to bylo 93 EUR, tedy asi 2300 Kč.
Pokud se nerozhodnete využít předraženého pojištění v půjčovně, budou po vás chtít i zálohu na auto. Ta bývá docela vysoká, v Malaze to bylo 1500 EUR (tedy něco kolem 37 000 Kč), ale už jsem platil i 2500 EUR.
Pokud vše probíhá korektně a správně, vrátíte auto, půjčovna je spokojená a zhruba za týden máte peníze zpět. Já už ale zažil dvě situace, kdy vše neprobíhalo hladce.
Jak už jsem uvedl, na Sicílii jsem auto nepatrně škrábnul. Škoda byla půjčovnou vyčíslena na 1200 EUR a ty si z mé zálohy strhli. Řešil jsem tedy pojistnou událost a vše fungovalo bez problémů, pojišťovna na základě dokumentů z půjčovny mi škodu zaplatila.

Škrábance na autě, škoda za 1200 EUR
Daleko nepříjemnější situace ale nastala letos v Malaze. Půjčovna mi asi 5 dnů po vrácení vozu vrátila zálohu za auto 1500 EUR, ale nevrátila zálohu na benzín 93 EUR a zároveň si neoprávněně strhla dalších 24 EUR v době, kdy už jsem byl v ČR zpátky.
A tak nezbylo, než celou věc reklamovat. S půjčovnou jsem si vyměnil mnoho mailů, reklamoval jsem obě platby u banky a nakonec se mi 7. května (auto jsem vracel 22. března) podařilo celých 117 EUR (asi 2 900 Kč) dostat zpět.
Na co je tedy dobré dávat pozor? Zálohy platit kreditkou banky, s níž lze snadno a hladce řešit případné reklamace, případně kreditkou, kde máte na podobné situace nějaké pojištění. Zároveň je dobré hlídat si, zda půjčovna vrátila všechny peníze. Vzhledem k tomu, že záloha na benzín je mnohem nižší než na auto (třeba jen 5 % částky), může se stát, že nějaké peníze přijdou a člověk přehlédne, že část chybí.
Vybavení auta
Stejně jako poškození auta je dobré zkontrolovat si jeho vybavení a případně to uvést i do smlouvy při přebírání vozu. Kolega se třeba setkal s tím, že v autě nebyly autokoberce, což on považoval za standardní vybavení, ale když vůz vracel, půjčovna tvrdila, že tam koberce byly, a on je pak musel uhradit, protože ve smlouvě uvedené byly.
Autosedačky
Je to zvláštní, ale vždy, když jsem si chtěl půjčit sedačku pro dítě, tak za ní půjčovna chtěla více než za půjčení auta. Vždy se vyplatilo koupit podsedák v místním supermarketu, vyšlo to na méně než polovinu půjčovného.