Hlavní obsah
Cestování

Má první Sněžka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Horalkanatripu

Sněžka, nejvyšší hora České republiky s nadmořskou výškou 1 603 m n.m. Panečku, to je výška, tam už se určitě špatně dýchá, natož tam chodit, to už přeci vůbec nemůže jít, to už je jak Everest.

Článek

Takové aspoň byly mé představy, představy horalky z malého městečka v nadmořské výšce 342 m n.m., když za mnou prvně přišel můj manžel horal s tím, že bychom si mohli spolu vyjít na Sněžku. Radši jsem ho hned usadila, že na žádnou horu s ním určitě nepolezu.

Trvalo to jen pár let a manžel spolu s moji tehdejší, značně akční, kolegyní z práce, mě nakonec přemluvili k mému největšímu životnímu výšlapu.

No jo, dobře, tak tedy vyrazíme, ale kudy? „Vem to přes Malou Úpu, to je cesta úplně v poho, taková pro nechodiče.“ Super, bezva rada, to dám. Směle tedy vyrážíme směr Malá Úpa a z ní hurá na to. Vystoupím z auta na parkovišti, ujdu pár metrů a přede mnou už se pyšní ta nádherná hora. Bingo, říkám si, všichni měli pravdu, Sněžka je vysoko téměř jako já, tak to bude pohodových pár kilometrů a jsme tam.

Ovšem, hned vzápětí začíná první stoupání po sjezdovce, které ale hned za pár metrů z ní naštěstí ustupuje do lesa. Uf, to bychom měli. Následuje pár krásných pohodových kilometrů lesem. Sněžka mě nalákala již od Malé Úpy, aby se hned mým prvním vstupem do lesa schovala. Kdypak ji zase uvidím?

Po prvních zhruba 3 kilometrech lesem narážíme na turistickou chatu Jelenka. Má první turistická horská chata. Panečku, oni tu i vaří. Bezva vědět, až tudy půjdeme za mnoho hodin zpátky, to už určitě budeme padat hlady. Ale teď hurá dál.

Co to je? Schody v přírodě? Nevadí, třeba se půjde to stoupání lépe, schody mi přece nevadí… To jsem si myslela, než jsem jich asi 5 vyšla, vylezla, no, zdolala všemi různými způsoby. Po dalších nastoupaných metrech a schodech již přestávám cítit počáteční entuziasmus a začínám značně cítit kolena. No nic, je to přece ta nejsnazší cesta k vrcholu, tak to dám.

Bojuju, vyskakuju, přelézám, obcházím další dávku schodů a najednou se kolem mě začínají ztrácet stromy a objevovat čím dál menší stromky až keře, že už přes ně i vidím. A už se blížím, už určitě začne ten horský vzduch, který se nedá ani udýchat natož se v něm pohybovat… Chytá mě lehká panika z toho, co bude, jak mi představivost jede na plné obrátky.

Kuk, najednou přede mnou vykoukla ona krasavice, za kterou se tak pachtím. Hurá, krása, musím se pokochat, vydýchat a vše nafotit. Vždyť na horách je vždycky špatné počasí, tak to už za chvilku žádnou Sněžku neuvidím. Ale zatím pořád dobré, krásná viditelnost a s dalšími kroky se k hoře blížím víc a víc. Užívám si každý krok, horskou přírodu, která mě vítá s otevřenou náručí a opravdu neskutečně nádherným počasím, kdy ještě stále jdu pouze v kraťasech a tričku.

Pomalu a jistě se dostáváme již k samotné Sněžce, čeká nás už jen finální vrchol. Začíná lehce profukovat, beru si mikinu a čelenku. Stoupáme a s každým dalším krokem mě přepadá větší a větší radost. Já jsem došla až sem, jsem borec a stále jdu a v klidu dýchám. Za chvilku již oblékám i dlouhé kalhoty a větrovku, ale stále je krásně, slunečno, i když fouká, ale nic velkého. Asi přijde vše až na vrcholu.

A je to tu, poledních pár kroků a jsme zde, na vrcholu nejvyšší hory České republiky. Nádhera, pocit neopakovatelný, nepopsatelný. Je ze mě opravdová horalka, po letech přemlouvání jsem tu. Dýchám, fotím, raduji se a děkuji manželovi, že to nevzdal, vytrval a dovedl mě až sem.

Díky opravdu nádhernému počasí jsem zjistila, že mé „everestové“ obavy byly liché, že je možné po pár trénincích a s jistou fyzičkou zvládnout pokořit i Sněžku.

Hory jsou krásné, staly se mou láskou, ale není radno je i tak podceňovat. Další možné výstupy i různé nástrahy počasí raději až příště :)

.......

Z Horní Malé Úpy se to na Sněžku zdá, coby kamenem dohodil. Určitě ale ani tuto trasu nepodceňujte. Můžete si vybrat, zda půjdete po žluté, červené nebo modré, která je podle místních nejkrásnější. Je také součástí Via Czechia a vede přímo po česko-polské hranici. V tuto chvíli je ale uzavřena z důvodu ochrany přírody. Doporučuji si před cestou zkontrolovat aktuálnost a schůdnost cest.

  • Délka: cca 7 - 8 km záleží na vybrané cestě
  • Zajímavosti: Horní Malá Úpa - NS Svoboda na hranici - Emmin pramen - Poštovna Anežka, Sněžka
  • Možnosti občerstvení: Pivovar Trautenberk a Chata Hradečanka, Horní Malá Úpa - Bouda Jelenka
  • Doprava: Linkovými autobusy, linkami č. 1 a 4 Krkonošských cyklobusů
  • Parkování: Parkoviště P1 Sportcentrum, Malá Úpa

Co o Sněžce se ještě lze dočíst:

  • Aby se vám však výlet opravdu vydařil, doporučujeme vyrazit mimo hlavní sezonu. Během letních měsíců, prázdnin a víkendů byste na vrcholu královny českých hor mohli potkat více turistů, než by vám bylo milé.
  • V sezoně se vyplatí přivstat a volit brzké ranní či odpolední hodiny. Ušetříte nejen své nervy a čas, ale pomůžete tak i naší cenné přírodě.
  • Proč je Sněžka v síti? Vegetační doba na Sněžce je úplně jiná než v podhůří, tudíž každá sešlapaná tráva se déle obnovuje, každá odhozená slupka se dlouho rozkládá. Na ploše o velikosti poloviny fotbalového hřiště se v letních měsících vystřídá až 12 tisíc lidí denně. Pro usměrnění jejich chování tak Sněžku každoročně v hlavní sezoně obklopují sítě. Říkají – prosíme, zůstaňte na cestě.

Doporučuji sledovat web horské služby:

  • https://www.horskasluzba.cz/cz/oblasti/krkonose

Čím si zpříjemnit cestu neboli hry na cestu:

  • najít si místní IC, téměř každý rok jsou v něm k dispozici hry a soutěže nejen pro děti

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám