Článek
Jsem fanda do aut a jako většina fandů do aut sleduju aktuální automobilové dění. Ale myslím, že člověk ani nemusí být fanda do aut, aby si všiml, že na automobilový trh vstupuje nový silný hráč. Je to Čína, potažmo čínské automobilky.
Pamatuju si doby a není to zas tak dávno, kdy byla čínská auta pro smích. K nám se v podstatě nevozila, protože by si je nikdo nekoupil. Naprosto mizerná kvalita ať už šlo o zpracování, či materiály. Design prachsprostě kopíroval západní modely. O bezpečnosti se asi ani není třeba rozepisovat.
Uběhlo pár let a situace je zcela jiná. Jak jsem předeslal jako fanda do aut sleduji aktuální dění a neustále přibývají články typu: MG uvádí nový model, který udělá vrásky na čele západní konkurenci. A zdá se, že titulky nepřehánějí. Dokladem toho budiž i fakt, že auta s logem MG potkáváte na každém rohu. Řekl bych, že konkrétně tato automobilka na to šla skutečně chytře, oživila slavnou značku s britským původem, což je pro nás Evropany tak nějak přijatelnější. MG zní našim uším zkrátka lépe než třeba, co já vím, Dongfeng.
Pojďme se ale věnovat otázce z titulku článku. Důvodů proč si čínské auto koupit je spousta. Dnes jsou to auta srovnatelná ve všech parametrech se zavedenou západní konkurencí ovšem za mnohem zajímavější peníze. A to je, hlavně pro nás Čechy, velmi pádný argument a já mu zcela rozumím.
Otázka tedy zní: Proč si čínské auto nekoupit? Před pár dny jsem četl článek, že se čínské automobilky chtějí spojit a zlikvidovat západní konkurenci (odkaz zde). Všichni víme, jakou roli má automobilový průmysl pro Českou republiku, kolik zaměstnává lidí, takže podporovat čínskou konkurenci je tak trochu podřezávání si vlastní větve.
Ale je tu ještě jeden, mnohem vážnější důvod a tím je samotná Čína. Už jsme zjistili, že vytvořit si závislost na nevyzpytatelném autoritářském režimu není úplně nejlepší nápad. A jistě můžeme namítnout, že už teď jsme na Číně značně závislí. Kdyby mělo zmizet všechno zboží, které má na sobě nápis „MADE IN CHINA“, obchody budou takřka prázdné. Ale přesto mi to u těch aut přijde tak nějak jiné než u oblečení a elektroniky. S automobilovou dopravou všechno stojí a padá. Pokud by časem Čína evropský automobilový trh skutečně z velké části ovládla, měla by nás doslova v hrsti. Opět bychom byli závislí na režimu, který z demokracií nemá nic společného, který porušuje lidská práva, který podporuje Rusko.
Ano, čínská auta jsou levná a kvalitní, ale koupě takového auta je i věcí morálky. Naštěstí žijeme v zemi, kde si o tom můžeme rozhodnout sami.