Článek
Auta přibývají, parkovací domy ne
Podle dat Českého statistického úřadu vzrostl počet registrovaných osobních vozidel v Praze za posledních 10 let o více než 150 000. Přesto se za stejné období v metropoli nepostavil téměř žádný nový parkovací dům.
„Situace je dlouhodobě neudržitelná. Počet aut roste, ale infrastruktura zůstává pozadu. Hlavní město musí do parkování začít systematicky investovat,“ uvedl pro ČT24 již v roce 2022 Adam Scheinherr, tehdejší náměstek primátora pro dopravu.
Aktuálně Praha pracuje na několika projektech P+R parkovišť na okraji města, ale ve vnitřních částech metropole či u dopravních uzlů, jako je letiště, se komplexní řešení zatím neobjevilo.
Jak se parkuje v zahraničí?
Ve Vídni, Berlíně nebo Curychu už dávno vsadili na automatizované parkovací domy a sdílené parkovací kapacity. Města aktivně spolupracují s privátním sektorem, ale i s komunitními iniciativami.
Například v Mnichově se město podílí na výstavbě poloveřejných parkovacích domů v rezidenčních čtvrtích – náklady sdílí s občany a umožňuje jim spoluvlastnictví místa.
„Veřejný prostor je příliš cenný na to, aby byl trvale obsazen odstavenými auty. Město musí nabídnout alternativu,“ zaznělo v roce 2023 na konferenci Mobilita v Evropě v Bruselu.
Parkovací dům v Praze: příklad iniciativy zdola
V blízkosti Letiště Václava Havla vzniká projekt, který může nabídnout alternativní přístup k řešení nedostatku parkovacích míst v metropoli. Stavba parkovacího domu zde nevychází z veřejné zakázky ani z iniciativy velkého developera, ale je výsledkem spolupráce jednotlivců, kteří reagují na konkrétní potřeby lokality.
Projekt je zajímavý nejen svou funkcí, ale i způsobem realizace. Namísto tradičního developerského modelu zde hraje roli princip spolufinancování – jednotlivci se mohou stát spoluvlastníky konkrétních částí stavby, například parkovacích stání. Tento přístup rozšiřuje možnosti, jak se aktivně zapojit do řešení problémů veřejného prostoru a zároveň zvažovat dlouhodobé zhodnocení vložených prostředků.
Nový model přístupu k nemovitostem
Pozemek již disponuje stavebním povolením a příprava stavby je v pokročilé fázi. Na financování se podílí skupina menších investorů, a díky dojednanému bankovnímu úvěru je vstup do projektu dostupný i pro širší veřejnost v rámci investiční platformy Chytrá nemovitost.
Projekt navazuje na řadu dřívějších kolektivních stavebních iniciativ, které byly realizovány v oblasti bytových i komerčních nemovitostí. Tyto zkušenosti ukazují, že spolupráce mezi jednotlivci může vést k efektivním a funkčním řešením, která zároveň chrání hodnotu investovaných prostředků.
Místo čekání konkrétní řešení
Ukazuje se, že smysluplné změny v městském prostoru nemusí vždy začínat u politiků nebo velkých firem. Projekt parkovacího domu v Praze 6 je jedním z příkladů, jak lze spojit občanskou iniciativu a ekonomickou logiku do funkčního celku.
Tento přístup může sloužit jako inspirace pro další lokality, kde je tlak na veřejnou infrastrukturu vysoký a kde se hledají nové formy spolupráce mezi občany, odborníky a investory.
ZDROJE:
- Český statistický úřad. Počet registrovaných vozidel v Praze. ČSÚ, 2023. Dostupné na: https://www.czso.cz
- Magistrát hl. m. Prahy. Koncepce parkovací politiky HMP. Odbor dopravy, 2022.
- Stadt München. Mobilitätsstrategie 2035, München.de, 2023.
- Mobility in Europe Conference 2023 – Program a výstupy. Brusel, 2023.
- Chytrá nemovitost. Investiční dokumentace projektu parkovacího domu Letiště Praha, 2024. https://chytranemovitost.cz