Hlavní obsah
Finance

Deník amatérského investora: Pohádky o akciích vs. Tvrdá realita

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jako amatérský investor jsem občas překvapen, kolik investičních reklam nyní je a kým jsou různé možnosti investování občas prezentovány. V článku rozebírám vlastní zkušenosti s investicemi.

Článek

Anketa

Do čeho investujete nejčastěji?
Akcií
71,4 %
Kryptoměn
14,3 %
Dluhopisů
0 %
Nemovitostí
0 %
Investiční mincí, zlata, stříbra, známek a podobně
0 %
CFD
0 %
Neinvestuji, ale uvažuji o tom
14,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 7 čtenářů.

Pravděpodobně každý člověk se již setkal s reklamou nabízející bezpečné a velmi výdělečné investování. Každé investování však sebou nese rizika a nemusí být ani zdaleka, tak výdělečné jak mohou některé známé osobnosti, nebo odborníci tvrdit.

Osobně mě akcie vždycky lákali, představoval jsem si, jak na nich pohádkově zbohatnu zcela zblbnutý z filmů, videí na youtube a pohádkových příběhů na internetu o tom, jak zcela neznámý člověk na druhé planetě po dobré investici zbohatl. Kamarád, který investoval již delší dobu mi doporučil mobilní aplikaci, která za drobný poplatek nabízela velký výběr akcií z celého světa. Bez váhání jsem do toho skočil s pouhými šesti tisíci a nakupoval akcie firem o níž jsem pouze něco málo věděl.

Mými prvními akciemi byly Moneta Money Bank, AMC a Air France - KLM. Zpětně tyto investice hodnotím spíše negativně, ačkoliv se z dlouhodobého hlediska může jednat o dobrou investici. Každopádně po nákupu akcií se žádné dramatické růsty neděli celé měsíce. Pomalu jsem začal střízlivět z pohádek opřených okolo akcií a padat do tvrdé reality. Akcie AMC, které jsem koupil pro rychlou spekulaci na základě článků o skupině na Redditu bojující proti zlým vlkům z Wall streetu se celé týdny válely na hodnotě blízké té za kterou jsem kupoval. Trvalo to tři dlouhé měsíce, než jsem předčasně prodal akcie AMC se ziskem 20,79 eur od kterých bych měl ještě odečíst poplatky… Každopádně mi pomalu začalo docházet, že akcie nejsou rychlá cesta k zbohatnutí, ale naopak pomalý proces plný vyčkávání a hledání nejvýhodnějších nákupů. Kdo chce na akciích alespoň trochu vydělat musí nakupovat akcie v době krize, která je tvrdě zasáhne, ale zcela nepotopí a mít dostatečné množství peněz k investování. Z šesti tisíců miliony čistě nákupem akcií neuděláte za rok, ani za pět a ani za deset let. Začal jsem tedy šetřit a postupně během nastupujících krizí nakupovat další firmy, včetně těch velkých gigantů jako je Apple, Meta a Alphabet.

Nebudu vám tady lhát, ne každá investice mi vygenerovala zisk. Některé ztrátové akcie jsem v panice prodal, jiné držím dodnes a jiné dokonce zcela zkrachovaly. Klasické akcie nejsou dělané pro netrpělivé a panikařící lidi. Naopak vyžadují značnou dávku trpělivosti a chladnou hlavu. Na závěr tohoto krátkého povídání bych případným čtenářům zajímajících se o investování, amatérským investorům a začínajícím investorům chtěl doporučit následující:

1. Pokud začnete investovat do akcií, nespoléhejte, že se vám vložené peníze zhodnotí o desítky procent za měsíc a neinvestujte více, než si můžete dovolit. Rozhodně bych si na tento druh investování nepůjčoval peníze, nebo do něj nevkládal celoživotní úspory. Za dobu co investuji se mi povedlo několikrát zhodnocení o 50% a dokonce i tři krát přes 100% za rok, ale bylo to díky výjimečným okolnostem ve světě, které zapříčinily výprodej na akciovém trhu a i jinak zdravé firmy se ocitly na cenově velmi nízké hladině.

Btw: I přes investované desetitisíce korun nejsem milionář. Akcie, které se mi dobře zhodnotily jsou totiž naopak potápěny akciemi, které jsem koupil předčasně brzo na základě dat, které následně ovlivnily vnější nepředvídatelné faktory. Celkově jsem stále mírně v zisku a vložené peníze jsem zhodnotil o cca 12%.

2. Akcie firem nekupujte okamžitě na doporučení youtubera, nebo rádoby odborníka z internetu. Z mých zkušeností pokud nějaký youtuber doporučí k nákupu nějakou akcii, již dávno vyrostla a doba výhodného nákupu je dávno pryč. Cena je diskutabilní a není zaručený významný růst, nebo jste o té firmě v životě neslyšeli a nejdou k ní pomalu dohledat žádné informace. Všechny akcie firem, které byste jednou chtěli nakoupit doporučuji sledovat, uložit si je a nastavit cenové alarmy, které vás informují o poklesu na pro vás akceptovatelnou cenu. Sledováním není myšleno, pouhé sledování ceny akcií, ale skutečně číst výroční zprávy, nebo jakékoliv jiné zprávy spojené s danou firmou.

3. Po nákupu akcií přichází pravděpodobně ta nejtěžší část pro lidi, kteří jsou jako já: Čekání. Trpělivě čekat dokud akcie nezačne růst je skutečně jedna z nejobtížnějších věcí, zvláště pokud jste nakoupili předčasně a nyní se vaše akcie potácí, kde si nízko a okamžitý prodej by znamenal velkou ztrátu.

4. Potom co vaše akcie vyroste není zcela vyhráno nastává totiž další problém: Kdy akcie prodat? Relativně těžká a lehká otázka zároveň, není na ní lehké odpovědět, neexistuje totiž univerzální odpověď. Sám to dělám, tak, že si předem určuji cenu za kterou budu danou akcii prodávat, nebo zda chci akcii vůbec prodávat. Toto rozhodnutí pravidelně aktualizuji na základě situace, jelikož je nutné si uvědomit několik věcí: Pokud firma nevyplácí dividendu nevyděláte dokud akcie firmy neprodáte. Některé firmy dividendu vyplácí, ale bývá v jednotkách procent hodnoty akcie, tedy akcii musíte držet i celé roky (desítky let), než se vám z dividendy splatí investované peníze. (Poznámka: Jsou i firmy, které vyplácí velmi vysoké dividendy. Setkal jsem se s dividendami i 80%, ale akcie jsou následně velmi volatilní, takže na to pozor!!) Další věcí je samozřejmě světové dění a samotné fungování firmy, občas je lepší firmy prodávat s drobnějším ziskem, než jí horlivě držet přes období krize ze kterého se nemusí zcela dostat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz