Hlavní obsah
Finance

Deník amatérského investora: Francie nabízela výhodný nákup akcií a pak je draze vykoupila

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Jedna z nejbizarnějších situací, s jakou jsem se setkal, byla investice do akcií EDF (Electricite dě France), které zhodnotily mé úspory více, než jsem očekával.

Článek

Francouzská energetická firma EDF se v roce 2022 dostala do poměrně velkých potíží, většinu jaderných bloků musela odstavit kvůli údržbě a to zrovna v době energetické krize. Ceny akcií spadly na 8,25 eur a já se rozhodl do této polostátní firmy skočit po hlavě. S volnými prostředky jsem si dovolil koupit několik set akcií EDF a vyčkával.

O dvacet dva dní později mi přišla od EDF nabídka na příkup dalších akcií, tentokrát za pouhých 6,35 eur za akcii. Nabídka byla pouze pro vlastníky akcií a byla silně omezená. Za každých třináct držených akcií, si mohl člověk koupit dvě nové akcie. Neměl jsem příliš volných peněz, tak jsem si přikoupil pouze několik desítek akcií.

Na začátku prosince 2022 mi přišla další nabídka, která byla poměrně nečekaná. Zpětný výkup akcií EDF za 12 eur. Jelikož je většinou třeba akcie držet delší dobu, než se vám tolik zhodnotí, jednalo se o příjemné překvapení. Sotva jsem akcie nakoupil, následně přikoupil za zvýhodněnou cenu a teď je chtěli vykupovat. Podle vyhledaných informací jsem usoudil, že akcie prodávat nebudu, část investorů totiž výkupní cenu napadla a vyžadovala vyšší.

Soudy nakonec Francii umožnily znárodnění EDF a vykoupení akcií za 12 eur, my investoři jsme tedy měli smůlu. Já jsem byl s výkupní cenou spokojený již na začátku a jen jsem čekal, jestli mi nepošlou o nějakých pár eur více. Nakonec jsem díky znárodnění EDF zhodnotil vložené peníze o cca 50 %.

Co bych tímto krátkým článkem chtěl sdělit případným čtenářům, sám zcela nevím. Možná jen to, že investování do akcií je plné nepředvídatelných událostí, které vám občas přejí a občas ne. V tomto konkrétním případě jsem měl to štěstí, že se součástí prezidentské kampaně ve Francii stalo i znárodnění EDF, které se prezentovalo pomalu jako řešení energetické krize. Je samozřejmě otázkou zda bych nevydělal více, kdyby se žádné znárodnění nekonalo, ale vše proběhlo dle mé původní úvahy.

Má původní úvaha okolo EDF se zakládala na tom, že Francie, co by většinový vlastník, nenechá EDF padnout a investuje nemalé prostředky do obnovy starých jaderných bloků i stavby nových jaderných elektráren. Postupem času by se hodnota akcií sama zregenerovala a já bych mohl prodávat se ziskem. Akcie jsem tedy plánoval držet delší dobu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz