Hlavní obsah
Cestování

Studentem ve Švédsku - třetí týden

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Ivan

Článek popisuje moje trable a radosti ve Švédsku jako studenta.

Článek

Hallå,

za pár dní to bude přesně měsíc, co jsem přijel do Švédska. Zatím mám super počasí, většinu času svítí sluníčko a je okolo 20 stupňů. Čekal jsem horší počasí, ale asi mám štěstí. Příroda mě zatím neomrzela a pořád si užívám procházky.

Návštěva střední školy

Jak už jsem naznačoval v minulém příspěvku, tak jsem byl na návštěvě místní střední školy. Tuto akci organizoval učitel angličtiny Oskar, který tuto příležitost prezentoval během orientačních dní ihned po mém příjezdu. Oskar je sympatický švéd, asi ve věku mých rodičů (50 let). Mimo angličtinu ještě Oskar učí japonštinu.

Škola se nachází kousek od centra na kopci a podle informací se jedná o jednu z nejstarších středních škol ve Švédsku. Studuje zde necelých 1500 studentů. Zajímavostí je, že střední škola se zde studuje jen tři roky a je rozdělena na dvě varianty. První je pro ty, kteří chtějí studovat na univerzitě (předpokládám, že takové gymnázium) a druhá je více praktická a připravuje na nějakou pracovní pozici.

Zpátky k mojí návštěvě. S Oskarem jsme se sešli u hlavního vchodu. Bylo nás tam deset studentů z pěti nebo šesti zemí. Hned na mě dýchla ta velikost školy, všude studenti. Oskar nás rychlým krokem odvedl do třetího patra do jeho třídy. Třída byla průchozí což mi přišlo celkem neobvyklé. Dle plánu jsme se měli setkat s cca 30 studenty posledního ročníku.

Po příchodu nás Oskar rozdělil do deseti skupin. Každý z nás cizinců si sedl k jedné skupině a bavil se s nimi. Zadání bylo povídat si o rozdílech mezi domovem a Švédskem. Bavili jsme se o Vánocích, Velikonocích ale i o jídle. Rozhodně jsem se dozvěděl spoustu zajímavých věcí.

Začal bych příkladem Vánoc. Ty se zde očividně slaví velice podobně jako u nás jen s tím rozdílem, že zde mají Santu a ne Ježíška. Velký rozdíl je v tom, že hodně lidí Vánoce neslaví. Důvod je jednoduchý, víra. Velikonoce jsou podobný příklad, jen zde schovávají vajíčka. Musím říci, že se celkem divili, že v Čechách bijeme ženy pomlázkou. Snažil jsem se to vysvětlit, proč to děláme. Ale reakce byla spíše nevěřícná.

Hodně jsem se ptal na jídlo, co je národní jídlo atd. Odpověď není až tak jednoduchá. Vzhledem k dostupnosti moře (ale i jezer), tak se zde hodně její ryby a jiné mořské plody. Dále masové kuličky a brambory. Na druhou stranu velkou část kuchyně tvoří importované pokrmy. To je dáno velkou diverzitou obyvatel. K mému překvapení jsem zjistil, že kebab pizza je vážně populární. Tak jsem si ji hned večer koupil a udělal. Není to nejhorší, ale nic speciálního.

Co mě velmi zarazilo, že každý žák měl notebook. Bylo to nějaké Lenovo, ale taková ten pracant, co vydrží roky. Ptal jsem se kluků, jak to funguje. Odpovědí mi bylo, že každý student dostane notebook a ten používá. Píše si do něho zápisky, používají se ve výuce, ale mají je i pro osobní používání. Opět jsem si uvědomil, jak je tady svět daleko. U nás se vypisují dotace na jednu počítačovou učebnu a zde má každý žák notebook. Bylo by fajn také posunout naše školství do tohoto století.

Celkem jsme rozhovory strávili více než hodinu s tím, že s každou skupinou jsme byli asi 15 minut. Strašně rychle to uteklo a i přes mojí počáteční nervozitu jsem si to užil. Jako poslední věc nás poprosil Oskar o napsání zajímavostí na tabuli, které jsme se dozvěděli. Což mi bylo sympatické. Poté, co hodina skončila, nás Oskar vzal na fiku. Sešli jsme do přízemí a následně pokračovali do něčeho jako sborovna. Myslím, že čeští učitele by záviděli. Nádherná místnost připomínající kavárnu. Všude byly stolečky a posezení. Velice příjemné prostředí. Oskar nám nabídl kávu, čaj a zákusek. Musím říct, že jsem měl hlad jako vlk a proto neodmítl. Následně jsme ještě asi 40 minut povídali o všem možné. Bylo to strašně fajn.

Švédské království

Při rozhovoru se studenty jsme se dostali i na téma státu. Jak může být z nadpisu jasné, tak v čele Švédska stojí formálně král. Na to odkazuje i měna, která je stejně jako u nás koruna. Shodou okolností na 15. září spadalo i padesáté výročí nástupu krále na trůn. Královo jméno je Karel XVI Gustaf. Další zajímavostí je, že od roku 1974 je role krále čistě formální a nemá žádnou politickou ani právní moc.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám