Tartrazin: Barvivo z limonád, které dokáže zprůhlednit tělo

Foto: 7Nene -Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0

Možnost odhalit zranění nebo bující nemoc bez pomoci invazivních zákroků, rentgenu či magnetické rezonance vzbudila mezi lidmi velkou zvědavost. Jak se vědcům podařilo doslova zprůhlednit tělo?

Tartrazin neboli Yellow no. 5

Jedná se o žluté syntetické barvivo vyvinuté švýcarským chemikem Johannem Heinrichem Zieglerem v roce 1884. V současné době se často využívá v potravinách, aby evokovalo citronovou příchuť. Barvivo použité v roztoku je označováno jako E102 a najedeme jej v cukrovinkách, nápojích, lupíncích, brambůrcích a vlastně kdekoliv, kde je třeba podpořit atraktivnost výrobku. Jeho použití nesmíme opomenout ani u kosmetiky a léčiv.

Věda má žlutou

V roce 2024 vědci využili toto vysoce absorpční barvivo, k vyčištění tkáně u živých myší. Díky tomu tak dočasně mohli nahlédnout pod kůži hlodavce a odhalit orgány a cévy. A to vše bez toho, aby do myši vpravili rozpouštědlo nebo tělo jinak upravovali, jak tomu bylo při dřívějších výzkumech. Nyní je možné část těla potřít roztokem barviva a během pár minut někomu vidíte doslova až do žaludku.

Foto: Ioanna Chernova - Creative Commons Attribution 4.0

Pokusy s tartrazinem se stále provádějí na myších

Jak to celé funguje?

Hlavním autorem studie je Zihao Ou, fyzik z Texaské univerzity v Dallasu. Ten vysvětluje, jak je možné změnit optické vlastnosti tkáně. Uvádí, že kůže je stejně jako u většiny savců neprůhledná, díky směsi vody, hustě nahromaděných lipidů, proteinů a dalších esenciálních molekul, tudíž rozptyluje světlo do všech směrů. Zihao Ou vysvětluje: „Koncept je podobný bublinkové vodě. Když máte vodu a vzduch odděleně jsou obě složky průhledné. Pokud je však smícháte dohromady, vytvoříte mikro bublinky, které již průhledné nejsou.“ Pro představu si vybavte třeba vodopád.

Zkombinovali jsme žluté barvivo, což je molekula, která absorbuje většinu světla, zejména modré a ultrafialové, s pokožkou, která je rozptylovým médiem. Osobně tyto dvě věci blokují většinu světla, aby jimi prošlo. Ale když jsme je spojili dohromady, byli jsme schopni dosáhnout průhlednosti myší kůže. Těm, kteří rozumí základní fyzice, to dává smysl; ale pokud to neznáte, vypadá to jako kouzelnický trik.
Zihao Ou pro CNN (článek od Katie Hunt)

Výzkumný tým v čele s G. Hongem se tak mohl pouhým okem podívat na vnitřní orgány zvířete jako je tenké střevo, játra, tlukoucí srdce a plíce. Po umytí látky kůže do několika minut opět zneprůhlednila.

Testy, lidé a zase testy

I když vědci nepozorovali při odstranění barviva z myší žádné vedlejší účinky, přestože používali nejvyšší možnou koncentraci, testy na lidech jsou a ještě budou hudbou budoucnosti. Přestože je barvivo schváleno FDA, může způsobit i silnou alergickou reakci. Musíme si totiž uvědomit, že lidé mají daleko silnější kůži, než myši. Tartrazin je dále testován, aby byl účinnější a bezpečnější pro člověka.

Pokud by metoda byla úspěšná, jistě by mohla způsobit revoluci v biomedicínském výzkumu. Usnadnila by například detekci rakoviny kůže nebo lepší zviditelnění žil při odběru krve nebo zavedení infúze. Mluví se i o možnostech, že by tartrazin v některých případech mohl nahradit ultrazvuk nebo magnetickou rezonanci.

Anketa

Myslíte si, že vědci by měli věnovat větší úsilí tomuto výzkumu?
Ano
71,4 %
Ne
28,6 %
Celkem hlasovalo 7 čtenářů.

Zdroje:

Výzkum byl publikován v časopise Science.