Forenzní vědci zkoumají krevní skvrny v mikrogravitaci pro vznik nového oboru budoucnosti

Foto: tescka1/freepik

V mikrogravitaci fungují věci jinak. Plameny jsou kulaté, kosti ztrácejí hustotu a mozoly na chodidlech mizí. Kapaliny se také chovají podivně a forenzní vědce zajímalo, jak se ve snížené gravitaci projeví krevní skvrny.

Podle studie publikované v časopise Forensic Science International: Reports, tým provedl experiment s mikrogravitací na palubě upraveného parabolického letadla Boeingu 727 společnosti Zero Gravity Corporation. Toto letadlo se pohybuje nahoru a dolů a po krátkou dobu poskytuje simulaci volného pádu. Tímto pokusem připravili vědci simulaci.

Při testování v režimu nula g a 0,05 g použili jako náhradu krve směs 40 procent glycerinu a 60 procent potravinářského barviva. Má stejnou hustotu a viskozitu jako lidská krev a po uvolnění vytváří skvrny podobné skutečné krvi. V mikrogravitaci tým našel zásadní rozdíl toho, co je vidět na Zemi.

„Při nedostatku gravitačního vlivu se zesiluje povrchové napětí a soudržnost krevních kapek. To znamená, že krev ve vesmíru má větší tendenci ulpívat na povrchu, dokud větší síla nezpůsobí její odtržení. V rámci aplikace tvorby krevních skvrn to znamená, že kapky krve vykazují pomalejší rychlost šíření, a proto mají tvary a velikosti, které by se na Zemi nevytvořily,“ uvedl ve svém prohlášení spoluautor profesor Graham Williams z University v Hullu.

Tým původně zvažoval, jak by odstraněním gravitace získali méně nejistoty v některých výpočtech. Povrchové napětí má však natolik dominantní vliv, že vede k větším rozptylům v odhadech. Jinými slovy, pokles gravitace neznamená lepší přesnost.

Toto je první studie o chování krve ve volném prostoru, přístup, který byl nazván „astroforenzní věda“.

„Studium vzorců krevních skvrn může poskytnout cenné rekonstrukční informace o zločinu nebo nehodě. Málo se však ví o tom, jak se tekutá krev chová ve změněném gravitačním prostředí. Toto je oblast studia, která, i když je nová, má důsledky pro forenzní vyšetřování ve vesmíru,“ dodal hlavní autor a expert na krevní skvrny Zack Kowalske, vyšetřovatel místa činu se sídlem v Atlantě.

Ve vesmíru nebyl znám žádný zločin a přestože kdo ví, co se může stát v budoucnu, aplikace této práce budou pravděpodobně nejprve použity při rekonstrukci nehod.

„Forenzní věda je víc než jen pokusit se vyřešit zločiny,“ řekl Kowalske, „dodatečně hraje roli při rekonstrukci nehod nebo analýze selhání. S tímto konceptem by bylo možné využít různé forenzní disciplíny při kritické nehodě na palubě vesmírné stanice nebo raketoplánu.