Měsíc se nenápadně zmenšuje v místě, kde se snaží přistát NASA

Foto: European Space Agency/Flickr/Volný zdroj

V souvislosti s odhalením seismických jevů musí NASA vyhodnotit důsledky pro budoucí umístění lunárních kolonií. Tento nový dokument přidává další podrobnosti o seismickém měsíčním pekle.

Myslíte si, že když jste přistáli na Měsíci, utekli jste před přírodní katastrofou? Podle nové studie financované agenturou NASA zveřejněnou v The Planetary Science Journal, by závěry mohly otřást nejen plány NASA, ale také čínskými, ruskými a indickými pokusy o budoucí přistání, pokud jde o průzkum jižní strany měsíce. A to doslova i obrazně.

Hlavní autor studie Thomas R. Watters a jeho tým použili data shromážděná ze sondy Lunar Reconnaissance Orbiter, která byla spuštěna v roce 2009 k podrobnějšímu studiu (mimo jiné) původních dat Apolla.

Astronauti NASA nastavili seismometry na měsíčním povrchu během let Apolla a od roku 1969 do roku 1977 tyto přístroje zaznamenaly více než 28 mělkých měsíčních otřesů, z nichž osm lze připsat těmto poruchám. Ačkoli žádné z těchto zemětřesení nedosáhlo síly 5,0 stupně Richterovy škály, měsíční otřesy by byly horší kvůli nižší měsíční gravitaci.

Tento nový dokument přidává další podrobnosti o seismickém pekle Měsíce. Například tyto měsíční otřesy mohou trvat hodiny, mohou způsobit sesuvy půdy a mohou být velkým problémem pro každého, kdo doufá, že si na měsíčním jižním pólu zřídí obchod.

Studie totiž tvrdí, že Měsíc se zmenšuje a že tato změna velikosti způsobuje intenzivní dunění pod měsíčním regolitem.

„Oblasti jižního měsíčního pólu jsou vystaveny globálnímu namáhání, které má za následek smršťovací deformaci a související seismicitu,“ píše se v dokumentu. „Potenciál silných seismických jevů z aktivních tahových zlomů by měl být zvážen při přípravě a umístění stálých základen a představuje možné riziko pro budoucí robotický a lidský průzkum jižní polární oblasti.“

Skutečnost, že se Měsíc zmenšuje, není novinkou. Vědci o tom podle The Guardian vědí minimálně od roku 2010. Ale jak je tomu často u geologických jevů (na Zemi nebo jinde), tepelným zmenšováním Měsíce se za posledních několik set milionů let zmenšilo pouze asi 45 metrů.

3D model Měsíce

NASA popisuje tento zmenšující se měsíc jako hrozny, které se pomalu přeměňují na drobnější rozinky, ale protože kůra Měsíce (nebo „kůže“ pro tuto analogii) není tak pružná jako hroznové víno, má tendenci vytvářet praskliny známé jako „chyby tahu“, kde jedna část kůry překrývá druhou.

„Věděli jsme ze seismického experimentu Apollo, že došlo k těmto mělkým měsíčním otřesům, ale ve skutečnosti jsme nevěděli, jaký je jejich zdroj,“ řekl Watters CNN. „Věděli jsme také, že největší z mělkých měsíčních otřesů detekovaných seismometry Apollo se nachází poblíž jižního pólu.“ Stal se z toho určitý druh detektivky pokusit se zjistit, jaký byl zdroj."

Wattersovo modelování naznačuje, že měsíční jižní pól je náchylný k těmto otřesům a sesuvům půdy a dokonce zahrnuje tahový zlom v Gerlache Rim 2, což je kandidát na přistávací zónu Artemis III. Tyto geologické otřesy se dokonce vyskytují v trvale zastíněných oblastech, což je obzvláště důležité, protože se předpokládá, že tyto oblasti by mohly obsahovat vodu ve formě ledu. Důležitý zdroj pro jakékoli budoucí osídlení Měsíce.