Pověsti o objevu mimozemského života teleskopem JWST jsou značně přehnané

Foto: NASA, ESA, CSA, Ralf Crawford (STScI), Joseph Olmsted (STScI)/Veřejný zdroj

Koncept umělce ukazuje, jak by mohla vypadat exoplaneta K2-18b na základě vědeckých dat. K2-18 b, exoplaneta 8,6krát hmotnější než Země, obíhá kolem chladné trpasličí hvězdy K2-18 v obyvatelné zóně a leží 120 světelných let od Země.

Výzkum dalekohledu NASA JWT, týkající se K2-18b, odhalil přítomnost molekul obsahujících uhlík včetně metanu a oxidu uhličitého. Množství těchto prvků a nedostatek amoniaku podporují hypotézu, že pod atmosférou bohatou na vodík, může být oceán.

Je úžasné, co zjistíte, když spojíte citace vytržené z kontextu s věcmi, které lidé nikdy neřekli.

Série prohlášení připisovaných britským astronomům a astronautům vyvolala spekulace, že JWST (James Webb Space Telescope) našel důkazy pro mimozemský život. Citovaná jména jsou respektovaná jména, ale protože alespoň jedno z nich bylo chybně citováno, je tam pravděpodobně více kouře než ohně, píše IFL Science. I když se něco našlo, jsou to téměř jistě náznaky malých zelených mikrobů, ne zpráva od malých zelených mužíčků.

Podle The Spectator tři prominentní postavy s vazbami na britskou astronomickou komunitu označily změnu roku tím, že upustily od velkého oznámení roku 2024 ve snaze hledání života mimo planetu Zemi. Dokonce i tento článek uznal, že žádný nezacházel do podrobností. Nejvýraznější citát byl připisován astrofyzičce a vědecké komunikátorce, Dr. Becky Smethurstové, která tvrdí: „Myslím, že velmi, velmi brzy získáme dokument, který bude mít silné důkazy o biologickém podpisu na exoplanetě. Řekněme, že je to pro rok 2024 pro mě „bingo“.“

Video, na které článek odkazuje, však tento citát neobsahuje. Mezitím to, co Smethurstová řekla, bylo vážně zkresleno.

Astronaut Tim Peake ani Dame Maggie Aderin-Pocock, další dvě zmíněné postavy, se zatím nevyjádřily. Pokud však Smethurstová něco věděla, i když o tom ještě nemohla mluvit, je nepravděpodobné, že by to chtěla takto jasně popřít. Takže to vypadá, že pokud si někdo myslí, že našel důkazy o mimozemském životě, nemává s tím astronomům před nosem.

V předchozím videu Smethurstová řekla: „Doufám, že se mnou budete souhlasit, že teď, když máme JWST, si nemyslím, že je to případ toho, jestli objevíme biosignatury v atmosféře exoplanety, myslím, že je to případ toho, kdy.“ Toto video však bylo natočeno před více než rokem. Pokud by Smethurstová tehdy věděla něco, co my ostatní ne, téměř jistě by to už vyšlo najevo.

Článek to nenechal jen u překrucování/vymýšlení slov uznávaných vědců. Místo toho se to spojilo s konspiračními teoretiky UFO, typem, který je nejen přesvědčen, že nás navštěvují mimozemšťané, ale také mocnosti, které vědí a tají pravdu před veřejností. Řekněme si to znovu čím více lidí spiknutí vyžaduje, tím těžší je udržet tajemství. Představa, že politici, veřejní zaměstnanci a astronomové spolupracují, aby největší příběh všech dob umlčeli a dělali to už léta, je prostě hloupá.

Ars Technica se chopila příběhu The Spectator. Na jedné straně chtěli ukončit jakékoli spojení s mimozemskými technologickými civilizacemi, na druhou stranu daly další impuls myšlence velkého nálezu JWST na jeho cestě.

„Po úctyhodných koutech astronomické a astrobiologické komunity se už nějakou dobu šíří pověsti, že vesmírný teleskop Jamese Webba našel planetu se silnými důkazy o životě,“ tvrdí článek dřív, než je pevně připojí ke K2 -18b, planetě, kde minulý rok JWST našel metan, oxid uhličitý a pravděpodobně dimethylsulfid (CH 3) 2 S.

K2-18b prochází před svou hvězdou každých 33 dní a je považován za takovou prioritu, že JWST sleduje, když se tak stane. V důsledku toho má nyní větší banku dat, než měla v době, kdy vyšel článek. To znamená, že je pravděpodobné, že někdo zpracovávající data ví, že buď nález dimethylsulfidu je špatný, nebo je o něco pevnější, než vypadal na základě pouhých dvou tranzitů.

Jednou z potíží s fámami je, že je těžké zjistit, koho žádat o komentář. Stejně jako většina vědeckých oborů je i astronomická komunita dostatečně velká na to, že to, že nikdo nic neví o objevu, který bude brzy zveřejněn, neznamená, že tam prostě není. Může to být jen jiný tým.

Ars Technica požádala NASA o vyjádření. Citují zástupkyni vědkyně projektu JWST Knicole Colón, která říká:

JWST nenašla definitivní důkazy o životě na exoplanetě. Předpokládá se, že pozorování JWST mohou vést k počáteční identifikaci potenciálních biologických signatur, které by mohly učinit obyvatelnost více či méně pravděpodobnou pro danou planetu. Budou zapotřebí budoucí mise, abychom došli k přesvědčivému stanovení obyvatelnosti exoplanety.

To nám zní jako „zatím jsme nic nenašli“, ale Ars Technica to nazvala není to definitivní ne“. V tomto můžete být soudcem, ale je velmi nepravděpodobné, že by JWST shromáždil dostatek důkazů pro důvěru v mimozemský život na K2-18b. I kdybychom našli solidní důkazy o dimethylsulfidu, což je pravděpodobně roky daleko, nebyl by to zdaleka důkaz života. Zdá se, že na Zemi je dimethylsulfid tvořen pouze živými tvory, ale je to dostatečně jednoduchá molekula, která se může za správných podmínek tvořit i jinými způsoby. Jiné plyny jsou považovány za spolehlivější biologické podpisy, ale ty jsou pravděpodobně mimo schopnost JWST, aby je objevil.

Pokud chceme najít život tímto způsobem, místo abychom zachytili čistý rádiový signál od vyspělé civilizace, je nepravděpodobné, že bychom z JWST získali něco blízkého k této jistotě. Na to si, jak poznamenal bývalý redaktor IFLScience, Jonathan O'Callaghan, musíme počkat alespoň na spuštění Římské observatoře Grace, která bude spuštěna nejdříve v roce 2027. Je pravděpodobnější, že JWST i Grace budou, alespoň v této oblasti, jednoduše fungovat jako předchůdci „Observatoře obyvatelných světů“, která je desítky let daleko a mohla by použít to, co najdou jiné dalekohledy, aby vedla svou cestu.

Jiné planety mají ještě méně pravděpodobné vyhlídky. K2-18b byl zaměřen, protože je to velký hyceský svět, takže jeho atmosféra je relativně snadno studovatelná, a proto je odrazovým můstkem k menším světům. JWST se ani nedívá na většinu kamenných planet považovaných za nejlepší vyhlídky na život, protože přes všechny své velké schopnosti postrádá citlivost k nalezení známek života okolo nich.

Je těžké najít něco na místě, kde nehledáte. Na druhou stranu, jak ukazuje článek v The Spectator, je velmi snadné zveřejnit něco, co tam není, pokud o to „dost“ stojíte.