Sluneční soustava měla dříve devět planet, kam zmizelo Pluto?

Foto: Clerks/Pixabay

Proč zmizelo Pluto. Někteří z nás si 24. srpen 2006 pamatují, jako by to bylo včera. Byl to den, kdy bylo Pluto vyřazeno z exkluzivního „klubu planet“.

Pamatuji si živě, jak bylo Pluto znovu zařazeno mezi trpaslíky. Tedy vyřazeno ze Sluneční soustavy planet a degradováno. Tehdy mi bylo jednatřicet. Pro mě nešlo ani tak o to, že nebeské těleso bylo překlasifikováno. To je přece věda a s novými poznatky se věci mění. Spíše mě překvapilo, jak se astronomická komunita vypořádala s PR. Definice planety podle NASA. Co je to planeta?

Dokonce i astronomové, jako Will Galmot, který byl jedním z prvních, kdo si všiml, že výstava planet z roku 2000 v Americkém muzeu přírodní historie nezobrazuje Pluto.

Byla to promarněná příležitost. To, co bylo špatně komunikováno jako degradace, byl ve skutečnosti objev nových vzrušujících členů naší sluneční soustavy, z nichž Pluto byl první.

Dobrou zprávou je, že astronomové mají nyní lepší mediální podporu a je tu spousta úžasných vědeckých poznatků, které je třeba dohnat. Pojďme si projít, co vám mohlo uniknout.

Foto: TheSpaceway/Pixabay

Pluto

Třetí kritérium znamenalo pro Pluto pád. Nevyčistilo svou sousední oblast od jiných objektů.
pozn. redaktora

Návrat k šokujícímu povýšení

Osud Pluta byl téměř jistě zpečetěn v den, kdy byla v roce 2005 objevena Eris. Objekt Eris, stejně jako Pluto, obíhá na okraji naší sluneční soustavy. Ačkoli má menší poloměr než Pluto, má větší hmotnost.

Astronomové dospěli k závěru, že objevy objektů, jako jsou Pluto a Eris, budou s výkonnějšími teleskopy častější a měli pravdu. Dnes je ve sluneční soustavě známo pět trpasličích planet.

Podmínky pro to, co klasifikuje „planetu“ a nikoli „trpasličí planetu“, stanovila Mezinárodní astronomická unie. Pluto prostě nesplňovalo všechna tři kritéria pro plnohodnotnou planetu:

1. musí obíhat kolem hvězdy (v naší sluneční soustavě Slunce)
  2. musí být dostatečně velký, aby ho gravitace přeměnila do kulovitého tvaru
  3. musí být dostatečně velký, aby jeho vlastní gravitace vytlačila všechny další objekty podobné velikosti poblíž jeho oběžné dráhy.

A právě třetí kritérium znamenalo pro Pluto pád, protože si nevyčistilo sousední oblast od jiných objektů.

Je tedy naší sluneční soustavě souzeno mít pouze osm planet? Ne nutně. Je totiž možné, že na své objevení čeká ještě jedna planeta.

Existuje tam venku devátá planeta?

S objevem nových a vzdálených trpasličích planet si astronomové nakonec uvědomili, že pohyby trpasličích planet kolem Slunce se tak docela nesčítají.

Můžeme použít složité simulace v superpočítačích k modelování toho, jak by se gravitační interakce odehrávaly ve složitém prostředí, jako je naše sluneční soustava.

Astronomové z Kalifornského technologického institutu Konstantin Batygin a Mike Brown v roce 2016 dospěli, po modelování trpasličích planet a jejich pozorovaných drah k závěru, že matematicky by tam venku měla být devátá planeta.

Jejich modelování určilo, že tato planeta by musela mít asi desetkrát větší hmotnost než Země a nacházela by se asi 90 miliard kilometrů od Slunce (asi 15krát dále než Pluto). Je to docela odvážné tvrzení a někteří zůstávají skeptičtí.

Dalo by se předpokládat, že je snadné určit, zda taková planeta existuje. Stačí namířit dalekohled tam, kde si myslíte, že je, a podívat se, že? Pokud můžeme vidět galaxie vzdálené miliardy světelných let, neměli bychom být schopni spatřit devátou planetu v naší vlastní sluneční soustavě?

Problém spočívá v tom, jak (ne)jasná by tato teoretická planeta byla. Nejlepší odhady naznačují, že se nachází na hranici hloubky největších pozemských dalekohledů. Jinými slovy, mohlo by být 600krát slabší než Pluto.

Další problém je, že nevíme, kde přesně hledat. Naše sluneční soustava je opravdu velká a pokrýt celou oblast oblohy, ve které by se mohla ukrývat Planeta Devět, by zabralo značné množství času. Abychom to ještě zkomplikovali, každý rok existuje jen malé okno, během kterého jsou podmínky pro toto hledání tak akorát.

To nám však nebrání v hledání. V roce 2021 zveřejnil tým využívající kosmologický dalekohled Atacama (milimetrový radioteleskop) výsledky svého pátrání po pohybu deváté planety na okraji Sluneční soustavy.

I když nebyli schopni potvrdit jeho existenci, poskytli deset kandidátů pro další sledování. Možná jsme jen pár let od toho, abychom věděli, co se skrývá na okraji našeho planetárního sousedství.