Článek
V posledních několika desetiletích probíhá boom automobilové dopravy. Dříve v některých rodinách nebyl ani jeden osobní automobil a dnes má řada domácností více aut než členů. Jelikož rozvoj infrastruktury, ať už parkování nebo cest, nebyl ve městech nijak připraven na takovou situaci, způsobuje to problémy s jejich funkčním využitím. Jde hlavně o plynulost dopravy, která obzvláště ve starších městech začíná být neudržitelná.
Rozmach automobilové dopravy nemá vliv pouze na plynulost dopravy. Také ovlivňuje životní podmínky lidí bydlících, nebo pohybujících se ve městech. Auty vypouštěné zplodiny jsou nebezpečné pro všechny živé bytosti, včetně lidí. Zároveň má hluk výrazně negativní vliv na kvalitu života. Zákaz nebo omezení aut ve městech by měl tedy řadu pozitivních dopadů na všechny jeho obyvatele.
I mezi svými přáteli mám řadu lidí, kteří si cestu jinak než autem nedokáží představit. Například jeden můj kamarád bydlí u zastávky tramvaje, která by ho přímo dovezla před jeho zaměstnání bez jakéhokoliv přestupu. Stejně do práce jezdí autem a po práci věčně nestíhá a nadává na kolony. Kdyby se všichni lidé jako on rozhodli jet veřejnou dopravou, tak by kolony ani být nemusely.
Infrastruktura
V řadě měst není kvůli zástavbě domů možné silnice rozšířit o další pruhy, které by přispěly k plynulosti provozu. V některých vytížených částech města, kde bydlím, má silnice pouze jeden pruh a v tomto místě se každodenně tvoří kolony zdržující naprosto V posledních několika desetiletích probíhá boom automobilové dopravy. Dříve v některých rodinách nebyl ani jeden osobní automobil a dnes má řada domácností více aut než členů. Jelikož rozvoj infrastruktury, ať už parkování nebo cest, nebyl ve městech nijak připraven na takovou situaci, způsobuje to problémy s jejich funkčním využitím. Jde hlavně o plynulost dopravy, která obzvláště ve starších městech začíná být neudržitelná.
Rozmach automobilové dopravy nemá vliv pouze na plynulost dopravy. Také ovlivňuje životní podmínky lidí bydlících, nebo pohybujících se ve městech. Auty vypouštěné zplodiny jsou nebezpečné pro všechny živé bytosti, včetně lidí. Zároveň má hluk výrazně negativní vliv na kvalitu života. Zákaz nebo omezení aut ve městech by měl tedy řadu pozitivních dopadů na všechny jeho obyvatele.
I mezi svými přáteli mám řadu lidí, kteří si cestu jinak, než autem nedokážou představit. Například jeden můj kamarád bydlí u zastávky tramvaje, která by ho přímo dovezla před jeho zaměstnání bez jakéhokoliv přestupu. Stejně do práce jezdí autem a po práci věčně nestíhá a nadává na kolony. Kdyby se všichni lidé jako on rozhodli jet veřejnou dopravou, tak by kolony ani být nemusely.
Infrastruktura
V řadě měst není kvůli zástavbě domů možné silnice rozšířit o další pruhy, které by přispěly k plynulosti provozu. V některých vytížených částech města, kde bydlím, má silnice pouze jeden pruh a v tomto místě se každodenně tvoří kolony zdržující naprosto všechny, kteří bydlí na stejné straně města.
Při zákazu vjezdu osobních aut do měst by nebylo tolik potřeba investovat do opravy stávajících silnic, protože by se zmenšilo jejich opotřebení. Města by tak získala finance na rozvoj tras městské hromadné dopravy. To by přispělo k snadné dostupnosti celého centra v pohodlí autobusu nebo tramvaje. Jelikož je tento způsob dopravy vhodný pro přepravu většího počtu obyvatel, tak by postupně vznikala situace, kdy by auta nebyla potřeba. Obzvlášť, kdyby tento způsob dopravy dotovaly města nebo stát, aby si ho mohl dovolit každý.
Také by došlo k rozvoji cyklostezek, aby lidé mohli k cestě do práce využít jízdní kola. To by bylo nejen levnější a ekologičtější, ale zároveň zlepšující fyzický stav člověka.
Aby zákaz aut ve městech mohl fungovat, bylo by potřeba udělat 2 věci. První je postavení funkčních městských okruhů, kterými by se dalo město objet. Druhou věcí by bylo vytvoření dostatečných parkovacích kapacit na okrajích měst, aby lidé měli kam své auta zaparkovat před vjezdem do města. Na takové parkoviště by samozřejmě musela vést trasa hromadné dopravy odvážející lidi do jednotlivých městských částí.
Sdílení dopravních prostředků
V řadě větších měst se již řadu let objevují sdílená kola a koloběžky s elektromotorem. Ty se zatím nesetkávají s pochopením části populace, ale je to dáno převážně jejich uživateli, kteří je neumí správně parkovat nebo používat.
Kdyby například každá značka koloběžek měla přesně dány parkovací místa se stojany, kde by se koloběžka musela připojit do elektrické sítě bylo by po problému. Navíc by je po zákazu aut začalo využívat více lidí, jednak kvůli pohodlí, a také kvůli tomu, že má řada lidí strach vjet na koloběžce mezi auta na silnici.
Argumenty proti
Někteří by mohli oponovat, že taková změna je nereálná. A mají částečně pravdu, protože rozhodně nejde udělat ze dne na den. Možností je postupné rozšiřování okruhu, do kterého nesmí auta vjet. To se koneckonců už v řadě měst děje. Například v Praze je autům zakázáno do centra města vjíždět bez povolení.
Problém by představovaly i ekonomické dopady na firmy vydělávajících pohybem aut ve městech. Zákaz by se měl podle mě týkat pouze osobních aut používaných pro soukromé cesty. Například řidiči rozvozu online nákupů využívají také většinou osobní auta, ale jejich služby by byly ve městě bez aut pro většinu lidí nepostradatelné.
Budoucnost
Takové opatření jako je zákaz aut určitě nebude platný v horizontu nejbližších 5 let. Ovšem musíme s ním počítat jako s cestou směřující k budoucnosti, ve které bude možné se dostat z jednoho konce města na druhý bez kolon a zdržení. Úroveň a kvalita života by se bez zbytečného hluku a znečištění ovzduší zvýšila.
Zdroje