Článek
Na sociální síti Facebook na mě vyskočil placený příspěvek premiéra Petra Fialy. Pojednává o situaci z druhé poloviny roku 2022 ohledně cen energií. Konkrétně o ceně plynu a elektřiny. Snaží se vyvrátit tvrzení opozice, která tehdy mluvila o tom, že máme nejdražší energie v Evropě.
Oblíbená věta opozice, že máme nejvyšší ceny energií v EU, se ukázala jako mýtus. Ve 2. pololetí roku 2022 byly ceny...
Posted by Petr Fiala on Monday, September 25, 2023
Hned jsem si vzpomněl na mé vlastní výmluvy, když jsem ve škole dostal špatnou známku. Je to dost podobné. Také jsem se snažil poukázat na špatné známky ostatních. Odpověď mé matky většinou byla, že jí nezajímají známky ostatních. Jako dospělý si uvědomuji, že jsem si za své špatné výsledky opravdu mohl svojí nepřipraveností a úroveň přípravy ostatních nehrála žádnou roli.
Vláda selhává v komunikaci
Každý z nás má na vládu jistě nějaký názor. U některých je to pozitivní a u některých negativní. Mnoho kroků vlády vzbuzuje emoce. Je jasné, že v době ekonomických problémů se musí přistoupit k nepopulárním krokům. Vláda by ale měla ale takové rozhodnutí řádně komunikovat. To se ovšem neděje.
Místo řádné komunikace a vysvětlování bolestivých ekonomických změn tak vláda téměř vyklidila mediální prostor. Ten využívá opozice ke kritice, která sice mnohdy není opodstatněná, ale vláda se ani nesnaží uvádět věci na pravou míru. Vládní činitelé se občas snaží věci vysvětlovat, ale často to dělají zmateně a bez jakékoliv koncepce.
Vláda kvůli špatné komunikaci ztrácí na popularitě. Té podle průzkumů důvěřuje 22 % respondentů. To je méně než mají dohromady preference vládních stran. Jestli vláda plánuje zůstat u moci i po volbách, měla by na komunikaci zapracovat, protože mnohé z vládních stran by se samostatně pohybovaly na hraně zvolení.
Přitom řada voličů vládních stran by bolestivé řešení přijala. Petr Fiala v předvolební kampani často opakoval, že situace bude zlá. Jeho voliči tedy museli vědět, že nepříjemná opatření přijdou. Kdyby vláda komunikovala s občany, tak by jim neutíkali voliči, kterým není lhostejná ekonomická situace státu.
Vláda se snaží
Vláda má sice snahu komunikovat. Dokládá to můj nález na sociální síti. Není to ale vůbec adekvátní tak, jak bychom čekali od vlády. Tento konkrétní příspěvek je z 25. září 2023. Mluví ovšem o rok staré situaci a pouze nám oznamuje, že jsme neměli nejdražší energie, ale byli jsme v průměru.
Reagovat na rok starou kritiku a strašení od opozice je pozdě. Nejspíš je to už úplně zbytečné. Lidé, kteří se o politiku zajímají, dávno ví, že se již řeší úplně jiná témata. A zbytek, který politiku moc nesleduje, si již na rok starou politickou situaci nevzpomene.
Vláda by spíše měla komunikovat jak zařídí, abychom se letošní zimu umístili v cenách energií na lepším místě. To je totiž tím, co občany našeho státu zajímá. Navíc člověk očekává, že vláda dělá informované a promyšlené rozhodnutí a chlubit se tím je takové prázdné sdělení.
Vláda chce komunikaci zlepšit
V září se začaly objevovat zprávy o tom, že ministerstvo vnitra zaplatí 42 milionů za reklamní kampaň. Ta by měla prezentovat kroky vlády. Reklama by se měla objevovat na vagónech vlakových souprav nebo na reklamních plochách ve městech. Kampaň by měla trvat rok a nezbývá nic než nechat se překvapit, co nám politici sdělí.
Zdroje: