Hlavní obsah
Finance

Výborný, další ministr, který selhal

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: EPP summit, Brussels, may 2019/ wikimedia commons/ CC BY 2.0 DEED

Ministr zemědělství Marek Výborný oznámil, že potraviny zdraží. A to i přes skutečnost, že u většiny klesne DPH o 3 %. Potraviny by měly zdražit odhadem o 10-15 %.

Článek

Ministr zemědělství za KDU-ČSL na tiskové konferenci po jednání se zástupci obchodních řetězců oznámil, že snížení DPH na potraviny z 15 % na 12 % nepovede ke snížení ceny. Právě naopak. Ceny by měly stoupnout. Je to odůvodněno zvyšující se cenou produkce. Výborný označil tento stav za „špatný“. Těžko přitom odhadovat, jestli myslel, že je to špatné pro jeho PR nebo pro miliony lidí, kteří měsíčně sotva vyjdou s penězi.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy za zdražením stojí hlavně zvyšující se ceny energií. Dotační projekty pro producenty potravin převážně končí a tento výpadek firmy potřebují pokrýt cenou výrobků. Obchody zase tvrdí, že s marží již dolů jít nemohou, protože vykazují ztrátu 2,13 % oproti loňsku.

Obchody odmítly ministrův nápad

Zástupci obchodů se údajně postavili proti ministrově nápadu, který měl dle něj pomoci občanům další zdražení ustát. Můžeme pouze odhadovat, co za odmítnutím stálo. Jestli byl nápad zbytečný, nebo měl pro obchody negativní dopad.

Oním nápadem byl vznik aplikace, která by monitorovala ceny potravin na trhu. Jistě by taková aplikace ulehčila výběr a pomohla ušetřit. Problém ovšem je, že takové aplikace již existují a je tedy zbytečné, aby stát vytvářel další. Navíc soukromé podniky fungují pružněji, levněji a efektivněji než ty státní. To můžeme vidět například u pošty. Je pravděpodobné, že kdyby ji realizoval stát, tak by stála desítky, možná stovky milionů. Každopádně taková aplikace se hodí a každý, kdo o žádné ještě neslyšel, by si měl nějakou stáhnout.

Jak to, že snížení DPH nepomohlo

Vláda má v rukou nástroj, který se nazývá daňová politika. Pomocí ní může zvýhodňovat či znevýhodňovat nákup určitých produktů podle toho, jak uzná za vhodné. Vidět to můžeme například na zdražování cigaret, u kterých cena pravidelně roste. Jenže jak je tedy možné, že snížení ceny potravin nezajistilo levnější cenu?

No ono na jednu stranu zafungovalo, protože potraviny budou o 3 % levnější, tedy spíše budou o 3 % méně drahé. Ono bez snížení DPH by situace byla ještě horší. Bohužel vše souvisí se vším, a pokud vláda není schopná zlevňovat, nebo alespoň udržovat cenu energií, tak zlevnění není možné.

Dá se spekulovat jestli snížení o 3 % bylo dostatečné. Mnozí by dokonce volili cestu snížení DPH na potraviny rovnou na 0 % alespoň po dobu krize. Jenže snížení na 0 % není možné udržovat roky a již jsme viděli, jak to dopadlo v Maďarsku. Tam vše skokové zdražilo po návratu daně, a to o desítky procent. Ale snížení přesto mohlo být vyšší. Například v Německu mají na potraviny 10 % a sice by to stejně zdražení nezabránilo, ale více by to pomohlo nejslabším skupinám obyvatel.

Jak bude dál ministr postupovat? Hlavně žádné formality

Ministr dále uvedl, že upřednostňuje spíše neformální tlak. Tím v praxi myslí to, že nechce sahat po zákonné regulaci ceny. To je samozřejmě na volném trhu v pořádku a není to ani ten problém. Problémem je všeobecný růst nákladů, ať už pro domácnosti, tak i pro výrobce a prodejce.

Výborný se chce zaměřit na kontrolu obchodníků Úřadem pro hospodářskou soutěž. Podle něj totiž pro zdražování není důvod s poukázáním na ceny v Polsku. Srovnávací nákupy ovšem Prouza odmítl, protože vždy záleží na konkrétních výrobcích a značkách.

Kde je SPD se svým jarmarkem

Nacházíme se ve složité situaci, kterou by nejspíš ani opozice lépe nezvládla. Kdyby totiž předvolební marketing SPD byl založený na reálných řešeních, tak by to zástupci této strany jistě křičeli do světa.

SPD totiž před volbami přišla s turné po městech, kde pořádala jarmarky. Chtěla tím ukázat, že lze prodávat potraviny za výrazně nižší cenu než jsme běžně zvyklí v obchodech. Bohužel už nikde neuváděli, jestli stánkaři platili nějaký nájem ani celkové financování akce. Co ale víme je, že to byla past na voliče, jinak by nás krmili dále.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz