Hlavní obsah
Názory a úvahy

Komentář: Influenceři na hraně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons / CC BY 3.0 DEED

Youtuber Karel Kovář a influencerka Johana Bázlerová.

Youtubeři rostou spolu se svými diváky. Obě skupiny stárnou, bohatství jedné z nich roste. Influencer se obsahově vyčerpá a záhy se ho chytne mainstream. Většinová společnost tak získá trochu zkreslenou představu o této generaci internetových tvůrců.

Článek

Co pak? Proč jen tak přešlapovat na místě a pouze si materialisticky užívat těžce nabytého bohatství? Tak jako jiní bohatí můžou provozovat morálně nezávadný altruismus, mecenášství či své zájmy směřovat třeba do politiky.

Influencerovi mladý člověk většinou věří, nemá potřebu si cokoliv ověřovat či konstruktivně oponovat. Je to zkrátka stravitelnější formát než televize či psaný text. Internetový tvůrce vám bude vyprávět o nejrůznějších lifestylových tématech, videohrách a tak dále. No co když se ale pasuje do role mediátora informací? Rád vám vysvětlí současnou naši i zahraniční politickou situaci, důchodovou reformu a nebo také to, jak se v takové zmatené době výhodně zachovat.

Youtuber Lukefry svůj prostor využil na krátkou analýzu voleb do slovenské Národní rady. O favoritovi voleb, Progresivním Slovensku, se divák dozví hlavně o progresivní kulturní politice hnutí. O ekonomické politice, která se dle komentátorů blíží spíše českému PirSTANu, se nedozvíme nic. U dalších politických subjektů tu a tam slyšíme něco o jejich ekonomickém směřování a jinde zas jen, že jsou otevřeně homofobní. O PS se od Lukáše Fritschera přeci jen dovíme ještě něco důležitého, co by tamního voliče mohlo ještě více nahlodat. A sice, že předseda hnutí Michal Šimečka je horký kandidát na nejvíc hot politika ve střední Evropě.

Instagramový účet Jsem v obraze se také vrhl na slovenské volby. Johana Bázlerová vytvořila na první pohled objektivně a nezaujatě vypadající video, které však ve skutečnosti bylo spoluprací s političkou z Progresivního Slovenska Gretou Gregorovou, lídryní mládežnické organizace PSka, za což Bázlerová v komentářích od části diváků sklidila kritiku. Ve svém dalším příspěvku o manželství pro všechny využívá mapu zobrazující státy a jejich stav legislativy týkající se stejnopohlavních sňatků. Mapa ovšem zobrazuje i Ruskem okupované části Gruzínského území. Konkrétně se jedná o Abcházii a Jižní Osetii, jež navzdory mezinárodním reakcím Ruská federace okupuje od roku 2008. Tato území uznává pouze pět mezinárodně uznaných států – Rusko, Nikaragua, Venezuela, Nauru a Sýrie. Teď si představte tu kontroverzi, kdyby na mapě byla zakreslená Ruskem nelegálně okupovaná území Ukrajiny. Dle svých slov se ale Bázlerová nesnaží hrát na veřejnoprávní médium. Přiznává také, že není stoprocentně objektivní. Takže cajk.

Na čtvrtém obrázku postu lze jasně vidět zakreslenou Abcházii a Jižní Osetii. Tato území jsou na rozdíl od zbytku Gruzie bílá.

Kovy zas na kameru hovořil o důchodech. Hlavních myšlenek bylo několik. Stát je na tom špatně, postarejme se o sebe raději sami. Průběžný systém není udržitelný a může brzy přestat sloužit. Do toho se opírá o slova ekonomů z bank a fondů, kteří jeho teze potvrzují. Celé to znělo spíše jako PR prezentace pro mladší generaci, aby nemusela sledovat tu pověstnou a zbytečně dlouhou tiskovou konferenci vlády týkající se konsolidačního balíčku. Ten vám podrobněji představí za pouhých 5 euro na svém Hero Hero. A to se vyplatí! Kovy zde najel na neoliberální ekonomický narativ, za což ho někteří diváci kritizovali. K tomu si však musíme uvědomit, že Karel Kovář na YouTube rozjel jednu z prvních velkých influencerských kampaní pro investiční platformu Portu. Youtuber vám na jedné straně doporučuje investice a zároveň straší krachem důchodového systému. Trošku to smrdí ideologií.

Průběžně se tedy u některých známých českých influencerů setkáváme s podobnými jevy. Copak to ale je? Nedostatečné vzdělání v tématu, které několikadenní rešerše nenahradí? Zaujatost? Ztráta autenticity? Že by už nevěděli, co jejich diváci žijí či jaké řeší problémy na každodenní bázi? Z mladé studentské pozice se přeci dávno dostali a dnes už na svět musí pohlížet trošku jinak. Nestrádají, zvou si je do rádií, do televize, do tanečních soutěží, a dokonce i politici o ně logicky jeví patřičný zájem.

Například Johana Bázlerová pracuje v Senátu jako Junior Advisor předsedy Miloše Vystrčila (ODS). V červenci letošního roku Senát dokonce uspořádal setkání české mládeže a influencerů. Na fotografii od Kryštofa Stupky jsou vidět přítomní influenceři včetně Johany Bázlerové. Řešila se tam progresivní témata jako manželství pro homosexuály, zastoupení žen v politice, legalizace kratomu, ale třeba i dotace mateřských škol atd. Na jednu stranu je pěkné, že je předseda Senátu za ODS ochotný vyslechnout mladé lidi a debatovat s nimi o problémech, co by je mohly trápit. Na straně druhé je výběr pozvaných lidí poněkud nešťastný. Jak jsem zmiňoval na začátku, řada těchto lidí pomalu ztrácí styk s obyčejným životem většiny mladých lidí, kteří musí žít na kolejích, chodit denně na brigády, v mnohých případech fungují bez finanční podpory rodiny apod. Copak průměrný úspěšný český influencer ví, jak se žije mladým také mimo velká města? Johana jim však může poradit s investicemi na důchod. Snad jim jen hloupě křivdím.

Foto: Jakub Roubíček

Fotografie ze setkání mládeže a influencerů s předsedou Senátu Milošem Vystrčilem (ODS).

K tomu všemu mě napadá ještě jedna věc. Pomalu, ale jistě se stírá hranice mezi neškodnou tvorbou a marketingem všeho druhu. Neškodní tvůrci vám můžou tvrdit cokoliv. Těžko poznáte, zda se jedná o placenou či neplacenou spolupráci. Pořádají akce například v prostorech pravicového think tanku CEVRO institutu, šíří své ekonomické a kulturní pohledy na svět a následně se takto potkávají s politiky současných vládních stran, někdy dokonce propagují značku, která má co do činění třeba s život ohrožujícími pracovními podmínkami. Pro dobro všech by do budoucna stálo za to na rovinu přiznávat, co všechno je z jejich tvorby ve skutečnosti politická ideologická propagace, a co naopak ne. Nakonec v televizi a v rozhlase politickou reklamu zakazuje zákon. Tak jen abychom se časem nedivili, kdo pak našim dětem bude ze Strakovky doporučovat nejrůznější investice a víru v liberální samostatnost.

Článek původně vyšel na serveru Studentské listy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz