Hlavní obsah

Elektromobilita v praxi: Jiný kraj – jiný mrav a elektrobusy s logem VW

Foto: Jakub Slavík

Ilustrační foto

Elektromobilita je u nás zhusta vnímána jako produkt „eurošikany“. Klimatické cíle promítnuté do elektrifikace autobusů mají ale i jinde, třeba v Brazílii. Nejnovější elektrobusy zde nesou logo VW.

Článek

Elektrifikace autobusů v Brazílii a její podpora

V dvanáctimiliónovém São Paulu, největším městě více než dvěstěmiliónové Brazílie, dnes jezdí přes tisíc elektrických autobusů. Je to přibližně třináctina (tedy necelých 8 %) městského autobusového parku. Zhruba čtyři pětiny z nich jsou bateriové elektrobusy a zbývající pětina trolejbusy. Téměř 70 % z nich pochází od brazilského výrobce Eletra Industrial, budujícího své elektrobusy na platformě Scania. Od konce roku 2022 už město nepořizuje žádné autobusy s dieselovým pohonem. Další desítky či malé stovky elektrobusů brázdí ulice ostatních brazilských měst.

Města tak směřují k naplnění klimatického cíle, k němuž se Brazílie spolu s Mexikem zavázaly: Nejpozději k roku 2040 zde bude povolen nákup nových těžkých a středně těžkých vozidel pouze jako bezemisních. Průběžným cílem je 30 % nákupů těchto vozidel k roku 2030.

K podpoře rozvoje elektrobusů v Brazílii, s milníkem 1700 vozidel s dobíjecí infrastrukturou v roce 2030, byl zřízen Brazilský elektrobusový podpůrný úvěrový fond s prostředky o objemu (v přepočtu) 2 miliardy Kč. Jeho cílem je iniciovat úvěry na pořízení elektrobusů tím, že pomůže investorům překonat bariéru první ztráty. Předpokládá se, že tento nástroj pomůže mobilizovat v přepočtu více než 11 miliard Kč soukromých bankovních úvěrů.

Je to patrný rozdíl v přístupu oproti českému „dotačnímu socialismu“. Inu, jiný kraj – jiný mrav.

VW na kapotě elektrobusu

Značku Volkswagen u nás máme spojenou s osobními automobily, nanejvýš s mikrobusy. Nejsou to ale jediná vozidla na světě nesoucí logo VW. Brazilský závod Volkswagen Caminhões e Ônibus pod ním dodává také nákladní automobily a autobusy. Od poloviny prosince 2025 začala dodávka stokusové série elektrobusů pro brazilská města – polovina pro dopravce Transpass v São Paulu, druhá polovina pro další brazilské dopravce.

Elektrobus s obchodním označeném e-Volksbus 22L může být, podle zvolené karoserie, až 13 metrů dlouhý, s přepravní kapacitou až 82 cestujících. Pohání jej centrální elektromotor a jako zásobník energie slouží lithium-železo-fosfátové baterie. Tyto baterie nejsou nejvýhodnější co do množství energie na jednotku hmotnosti. Vyznačují se ale odolností a příznivou cenou, proto jsou zhusta využívány u těžkých elektrických vozidel. Podle výrobce by jejich kapacita měla být dostačující pro dojezd elektrobusu na jedno nabití až 250 km. Elektrobus je dále vybaven nejmodernějšími podpůrnými technologiemi, usnadňujícími řidiči provoz v rušném velkoměstě.

Prototyp elektrobusu byl od loňského května testován v ostrém provozu v ulicích São Paula. Podle výsledků testů byl pak upraven sériový model. Jejich dodávka bude pokračovat v příštím roce.

Spolu s elektrobusy nabízí výrobce poprodejní program, určený pro dopravce. Jeho součástí je zejména návod ohledně provozování, nabíjení a údržby elektrobusů.

Shrnuto

Brazilské elektrobusy jsou jedním z příkladů nově se rodících světových trhů pro bateriová elektrická vozidla. Ukazují také, že lídrem na těchto trzích nemusí být všudypřítomní čínští dodavatelé. Rozhodně stojí zato sledovat jejich vývoj.

Zdroje

Tento článek je upravenou verzí autorova článku na portále Smartcityvpraxi.cz: https://www.smartcityvpraxi.cz/e-Volksbus-elektrobus-Volkswagen.php
Zde najde čtenář i další detaily a zajímavosti včetně fotografie.

Další zdroj: https://www.sustainable-bus.com/news/fund-80-million-euros-brazil-zero-emission-buses/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz