Článek
Malá veselá vsuvka na úvod
Za našich mladých let „reálného socialismu“ s jeho setrvalým nedostatkem kdečeho, od masa na řízky po toaletní papír, se vyprávěl následující vtip:
Ptá se babička kolemjdoucího: „Prosím vás, kde je tu ten obchodní dům Globál?“ „Jaký Globál, prosím vás?“ „No, v rozhlase tuhle říkali, že v globále u nás máme všechno.“
Něco podobného dnes platí pro světový vývoj v elektromobilitě, tak jak ho předkládá zmíněná zpráva IEA: Konkrétní situace nemusí vždy odpovídat „globálním“ hodnotám.
Prodeje i výrobu osobních elektromobilů vede Čína
Přičteme-li aktuální čísla ze zprávy IEA k tomu, co už víme z minula, vidíme, že po celém světě dnes jezdí téměř 40 miliónů bateriových elektromobilů a necelá polovina plug-in hybridů. Na špičce stále zůstává Čína s téměř 60 procenty veškerého světového parku elektrických aut, následovaná Evropou s podílem zhruba čtvrtinovým. Zbytek je víceméně rovnoměrně rozložený mezi USA a ostatní svět.
Skoro polovina aut prodaných v roce 2024 v Číně bylo elektrických a jejich podíl stále roste. V Evropě naproti tomu prodej elektrických osobních aut nyní trochu stagnuje, kdesi na 20 procentech všech prodejů. Za příčinu tomu autoři zprávy dávají pokles ve státních pobídkách. (Poznámka: ČR naproti tomu loni zaznamenala v tomto směru významný meziroční nárůst. Podíl elektromobilů na prodejích se tu ovšem stále pohybuje v jednotlivých procentech.)
Ještě větší podíl než v samotné elektrifikaci má Čína ve výrobě elektromobilů. Skoro 70 % všech elektrických osobních aut na světě pocházelo v roce 2024 z Číny.
Dojezd elektromobilů se významně nemění
Významnou a ostře sledovanou vlastností osobních elektromobilů je jejich dojezd na jedno nabití baterií. Zde se prozatím žádná revoluce nekoná.
Průměrný dojezd středních a velkých elektromobilů včetně SUV se po opatrném stoupání ustálil mezi třemi a čtyřmi sty kilometry, přičemž největší, skoro 400 km, je u SUV. Dojezd malých elektromobilů se dlouhodobě pohybuje kolem 150 kilometrů a prozatím nic nenasvědčuje, že by tomu mělo kdy být jinak.
Tyto hodnoty za jednotlivé kategorie aut, měřené váženým průměrem prodejů, pochopitelně nijak nevylučují, že konkrétní model z nich může vybočovat.
Ceny elektromobilů klesají, ovšem opět „v globále“
Zpráva IEA obecně praví, že ceny elektromobilů ve světě průběžně klesají a jejich celoživotní náklady mohou být nižší než u automobilů se spalovacími motory. Podle autorů zprávy je to dáno především rostoucí konkurencí výrobců a diverzifikací (česky bychom řekli: košatěním) trhu, které tlačí dolů ceny baterií i celých vozidel. Zpráva ovšem vzápětí ukazuje, že situace se ve skutečnosti značně liší podle trhů a kategorií vozidel.
Zatímco tedy kupříkladu v Číně jsou malé elektromobily levnější než malá „spalovací“ auta a elektrická SUV jsou skoro stejně drahá jako jejich „spalovací“ protějšky, v Německu jsou malé elektromobily dražší téměř o polovinu a elektrická SUV o pětinu.
Vezmeme-li v úvahu to, co jsme si řekli o vůdčí roli Číny v prodejích elektromobilů, je zřejmé, kde se vzal onen průměrný „globál“.
A jak je to v Česku? Nu, o tom se zpráva IEA nezmiňuje, ale letos v březnu jsem si dělal orientační průzkum, o němž jsem čtenáře informoval v jednom ze svých článků.
Je zde vidět, jak ani toto domácí srovnání nekopíruje „globální“ stav ve světě dle zprávy IEA. Prostě elektromobily jsou u nás stále významně dražší než „spalovací“ protějšky ve všech kategoriích.
Elektrické autobusy a nákladní auta
I o nich se zpráva IEA zmiňuje, byť ne tak obšírně.
Autobusy se ve světě soustavně elektrifikují. Vede (jak jinak) Čína, kde bylo loni ze sta prodaných autobusů cca šedesát elektrických. V Evropě to bylo patnáct a tento podíl setrvale roste.
V Číně bylo loni téměř každé třetí prodané lehké užitkové auto elektrické, v Evropě to bylo zhruba každé dvacáté.
Relativně nejnižší podíl na prodejích mají těžká elektrická nákladní auta, jejichž trh se teprve rozvíjí. V tomto případě jde o jednotlivá procenta, a to jak v Evropě, tak ve vedoucí Číně.
Když to shrneme
„V globále“ tedy roste počet elektrických aut a autobusů a jejich podíl na prodejích. „V globále“ také klesají jejich ceny. Jak jsme si tu ukázali, u konkrétních zemí a konkrétních druhů vozidel se ovšem může situace od tohoto „globálu“ lišit, a to i dost významně.
Vícekrát jsem se ve svých článcích zmínil, že zatím nevím o zázračných bateriích, které by znamenaly revoluci v dojezdu elektromobilů na jedno nabití. Dosavadní čísla to, aspoň prozatím, potvrzují: Pro zázraky jedině na Svatou Horu, ne do světa elektrické dopravy.
Uvidíme, kam se elektromobilita bude vyvíjet dál. Rozhodně stojí zato ji sledovat, aniž by bylo nutné k ní mít osobní vztah takový či onaký.
Poznámka
Tento článek je zkrácenou a upravenou verzí autorova článku na portále Smartcityvpraxi.cz, kde jsou uvedeny další odkazy na prvotní zdroje: https://www.smartcityvpraxi.cz/rozhovory_komentare_269_IEA_Prehled_elektromobility.php