Článek
Elektrický pohon také pro turistické autokary
Tahounem elektrifikace silničních vozidel v EU jsou bezesporu autobusy. Podíl bateriových elektrobusů na registracích autobusů vzrostl z 6 % v roce 2020 na 22 % v polovině roku 2025 (pro srovnání, u osobních elektromobilů to za stejné období bylo z cca 5 % na 16 %). Zaplňuje se přitom zvolna trh městských elektrobusů a elektrifikace se stále více dostává také do meziměstských linkových autobusů a autokarů.
Jak již bylo řečeno v úvodu, elektrifikace v podobě čistě bateriových elektrobusů zde naráží na limity dojezdu. S veškerými možnostmi danými současnými bateriovými technologiemi se jejich dojezd dnes pohybuje nanejvýš v rozmezí cca 400 – 600 km. To může představovat problém (mimo jiné) u zájezdových elektrických autobusů a autokarů, které na svých cestách nemají vždycky možnost včas dojet do míst patřičně vybavených nabíjecími stanicemi a setrvat tam při nabíjení dostatečně dlouho.
Jako přirozené řešení tohoto problému se nabízí vybudování nabíjecích stanic pro elektrobusy v místech turistického zájmu, kde mají zájezdové autobusy dostatečně dlouhou přestávku během čekání na své cestující. Tedy za předpokladu, že se budou nabíjet dostatečně vysokými výkony.
Na tuto příležitost se rozhodl zacílit i výrobce autobusů Daimler Buses, a podpořit tak trh pro své zájezdové elektrobusy.
Pilotní projekt v Kolíně nad Rýnem
Prvním takovýmto projektem se brzy stane nabíjecí infrastruktura v Buspark Cologne v Kolíně nad Rýnem. Jde o parkoviště pro autobusy v Kuhwegu, ležícím na západ od Rýna u tramvajové zastávky Slabystraße s kvalitním napojením na kolínskou městskou dopravu. Toto parkoviště slouží jako centrální stanoviště pro turistické autobusy s návštěvníky rozmanitých památek a atrakcí tohoto miliónového historického města.
Autobusovým dopravcům zde budou od roku 2026 sloužit v nepřetržitém provozu čtyři veřejné dobíjecí stanice, každá s nabíjecím výkonem až 400 kW. To je výkon, jakým se dnes průběžně dobíjejí městské elektrobusy na konečných zastávkách, pokud nemají dostatečnou kapacitu baterií pro celodenní směnu.
Předpokládá se, že investice do kolínského nabíjecího parku bude postupně umořována prodejem nabíjecí energie.
Celý tento projekt vzniká ve spolupráci s městem Kolín nad Rýnem a zdejší regionální agenturou pro energetiku a ochranu klimatu. Za cíl si dal prověřit, jak tento druh veřejné nabíjecí infrastruktury přijme trh autobusové dopravy.
Elektrobus jako služba
Investorem a zároveň provozovatelem nabíjecího parku je dceřiná společnost Daimler Buses. Ta už dnes nabízí „elektrobus jako službu“ – od prvotních studií pro elektrobusy a jejich nabíjecí stanice až po činnost investora a provozovatele nabíjecích stanic. Pilotním projektem v Kolíně nad Rýnem expanduje tato společnost – jako vůbec první na světě – dále na trh veřejné dobíjecí infrastruktury.
Ještě pro úplnost
O trh dálkových autobusů a autokarů usilují také palivočlánkové – tedy vodíkové – elektrobusy. Zde je problém jiný: Jejich dojezd na jedno naplnění nádrží vodíkem, který se dnes pohybuje v rozmezí 800–900 km, by byl veskrze dostačující. Překážkou však jsou – alespoň prozatím – vysoké provozní náklady a s nimi spojená celková ekonomika této dopravy.
Čas ukáže. Zelený je strom života, i ten elektromobilní. Ten elektrobusový pak obzvlášť. Stojí zato jej průběžně sledovat.
Zdroje
Teno článek je upravenou verzí autorova článku na portále Smartcityvpaxi.cz: https://www.smartcityvpraxi.cz/zajimave_projekty_623-verejne-dobijeci-stanice-Daimler-Buses.php
Další zdroje:
Slavík J., Slavíková P., Elektromobilita v praxi. Říčany: Jakub Slavík 2025 ISBN 978-80-11-06385-6, ke stažení na https://www.smartcityvpraxi.cz/rozhovory_komentare_253.php