Článek
Něco málo o rakouské energetice
Rakousko pokrývají z nemalé části Alpy s horskými řekami, jako stvořenými pro vodní elektrárny. Elektřina z veřejné sítě tak může být v Rakousku z převážné části bezemisní. Energetický mix Rakouska dnes zahrnuje z téměř 80 % obnovitelné zdroje, v nich 60 % (tedy tři čtvrtiny) představují právě vodní elektrárny.
Zbylých cca 20 % jsou fosilní paliva, ne však uhlí. Rakousko jako druhá země v EU je k výrobě elektřiny definitivně přestala využívat v roce 2020.
Poznamenejme k tomu, že z různých zdrojů se dají vyčíst různé detailní hodnoty. Dále pak, že (velmi zhruba) desetinu své roční spotřeby elektřiny pokrývá Rakousko jejím importem, kterážto bilance se liší podle ročních období.
Něco málo o rozvážkové službě
Je řada dobrých důvodů, proč se při elektrifikaci dopravy bateriovými vozidly zaměřit na rozvážkovou službu. Tyto důvody jsou ekologické i ekonomické.
Při denní práci v režimu krátkého pojíždění mají auta se spalovacím motorem relativně velkou spotřebu a s ní i emise. Znát je i velké opotřebení pohonu, a s ním provozní náklady.
Oba tyto problémy elegantně řeší právě elektrické dodávky. Navíc vyžadují menší fyzickou námahu při ovládání (což není reklamní slogan, ale zkušenosti tuzemských uživatelů elektrických dodávek).
Celková ekonomika pak pochopitelně závisí na tom, do jaké míry úspora provozních nákladů vykompenzuje vyšší cenu.
Elektrické cíle Rakouské pošty
Rakouská pošta (Österreichische Post) má strategický cíl, do roku 2030 používat pro rozvážku pouze elektromobily. Netýká se to ovšem jen měst, ale také horských oblastí vyžadujících k tomu zvlášť konstruovaná vozidla.
Rakouská pošta dnes provozuje celkem 10 tisíc rozvážkových vozidel. Polovina z toho má elektrický pohon. I druhá polovina by měla být v následujících pěti letech elektrifikována.
Přibližně 20 % celkové spotřeby elektrické energie si vyrábí Rakouská pošta sama z fotovoltaických zdrojů, rozmístěných na 34 místech po celém Rakousku. I elektřina z veřejné rozvodné sítě je, jak již víme, z velké části bezemisní.
Bezemisní Vídeň
Přepravu pošty ve Vídni dnes zajišťuje 17 dep pro tiskoviny a tři depa pro balíky. Další logistické centrum se nachází v nedalekém Hagenbrunnu severně od města. K obsluze dnes slouží park 1100 vozidel, z toho 700 elektromobilů různých značek, evropských i čínských.
Ještě před koncem roku 2025 má Rakouská pošta v plánu zcela elektrifikovat flotilu vozidel, kterými obsluhuje Vídeň. Umožnit to má nákup 400 nových elektromobilů, které se připojí k již existujícímu parku, a potřebné dovybavení nabíjecí infrastrukturou.
Elektricky do hor
Pro hornaté rakouské Alpy ovšem potřebuje pošta elektromobily s pohonem 4×4. Tomuto požadavku prý nakonec vyhověl se svojí elektrickou dodávkovou „čtyřkolkou“ pouze čínský výrobce Maxus. Má úložný prostor přes šest a půl krychlového metru a výrobce jí zaručuje dojezd 200 kilometrů na jedno nabití.
I se všemi výhradami k parametrům avizovaným čínskými výrobci, zpravidla nešetřícími optimismem, lze očekávat, že by i reálný dojezd mohl být pro poštovní službu dostačující. Ukáže to čas a alpské klima.
Poznámka
Tento článek je upravenou verzí autorova redakčního článku na portále Smartcityvpraxi.cz: https://www.smartcityvpraxi.cz/zajimave_projekty_618_Rakouska_posta_elektromobily.php Zde najde čtenář i prvotní zdroje, z nichž článek čerpal, včetně dokumentárních fotografií.