Článek
Vysoký nárůst mladých věřících v posledních letech překvapilo společnost. Bralo se, že u mladých lidí nemá náboženství místo a nezajímá je. Data a svědectví lidí potvrzují opačný trend, který zaskočil i samotný věřící.
Je pravda, že tento trend se vyskytuje spíše v USA a Velké Británii. V Evropské unii to jde vidět méně, ale i tam jde vidět malý náznak vzrůstu. Sociální sítě jsou brány jako hlavní důvod proč gen Z se začal zajímat o boha a nejčastěji o toho křesťanského. Influenceři jako Charlie Kirk v tom hráli velkou roli. Nárůst konzervativních hodnot ve společnosti (u mladých mužů nejvíce) jako zákaz potratů a odmítání stejnopohlavních sňatků jsou v církvi už od začátku a díky Instagramu a TikToku se to dostalo k mladým lidem.

Prázdné kostely byly brány jako příklad poklesu zájmu o náboženství
Prodeje Bible narostly za poslední rok o 22 %. Údaje ze zprávy State of the Bible USA 2024 ukazují, že více než 20 % generace Z uvádí, že v loňském roce četlo Bibli častěji. Britský podnikatel a ředitel úspěšného podcastu The Diary of a CEO při jednom z rozhovorů řekl, že jeho kamarád se stal křesťanem, jelikož žil nezávisle a chyběl mu smysl do života. A právě to je hlavní důvod trendu.
S vysokými životními náklady a menší pravděpodobností založení rodiny chybí mladým lidem životní smysl. Věří, že život jako jejich rodiče mít nebudou a cítí se beznadějní. Náboženství je cestou z toho. Kostel je místo, kde se cítí bezpečně a jsou přijímáni. Že s jejich názory můžou jít mezi lidi a fungovat.
Ženy to mají jinak
U žen se trend ale vyvíjí jinak. Zpráva z roku 2024 ukazuje, že mladé ženy opouštějí církev v mnohem větší míře. Podle údajů Survey Center on American Life se 61 % žen hlásí k feminismu a pohlíží s podezřením na jakoukoli instituci, která prosazuje tradiční sociální normy. Dívají se na církev s podezřením, že nerespektují jejich práva. V kostelech je taky najdete, ale v menší míře.
Jak to vzít
I když tento trend se vyskytuje v jiných zemích, očekávejme podobný trend i v Česku. Na sociálních sítích se náboženský obsah vyskytuje častěji a zejména k mladým klukům to promlouvá. Dívejme se na to otevřeně. Jsme silně ateistický národ, který není zvyklý na náboženský lidi. Jak ale můžeme vidět v sousedních zemích jako Německo či Polsko, tento trend tam roste a přijde i k nám.
Zdroje:
https://www.foxnews.com/lifestyle/gen-z-men-returning-church-surprising-numbers-faith-resurgence
https://wordinblack.com/2025/09/millenials-gen-z-returning-church/
The Diary of a CEO