Hlavní obsah
Zdraví

Hubnutí jako novoroční předsevzetí. Trnitá cesta k cíli

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels

Ze 142 kg na 80 to chce zhubnout skoro o polovinu.

Kdo chce krátkodobý cíl, může ho mít. Změnit postavu je však během na dlouhou trať. A vyžaduje vůli a disciplínu. Nic není zadarmo! Kdo váží 150 kilo a chtěl by konfekční velikost M, musí máknout.

Článek

Sám. Nic jiného mu totiž nezbývá. Měl jsem nedávno v terapii dámu, které se ručička na váze zastavovala až na 136 kilogramech. Diagnóza to byla jednoduchá. Porucha příjmu potravy. Co s ní?

Jídlo ji zachutnalo u babičky

Doporučil jsem ji, ať si každý den píše, co smlsne a až to bude mít za týden sepsáno, že se na to spolu mrkneme, abychom zjistili, jestli nejde místo rakvičky schroupat třeba mrkev. Za týden mně řekla, že zápisky si dělala jeden den a pak se na to vykašlala, že je to moc práce.

Mrzelo mě, že nevyužila mé rady, a tak jsem šel více do hloubky a byl osobnější: „To vám není líto utrácet peníze za terapie, které vám nic nepřinesou?“ „Víte, nejste první ani poslední, já už takto utratila za posledních 10 let skoro půl miliónu.“ Odpověď mě šokovala.

Anketa

Jaká je vaše zkušenost s hubnutím?
Já jsem v pohodě a bez problémů, váhu mám přiměřenou.
100 %
Několikrát jsem zažil/a jojo efekt. Dolů a nahoru. Smířil/a jsem se s váhou, jakou mám.
0 %
Snažím se a nejde mně shodit ani deko. No a co je komu do toho?
0 %
Pokud bych ještě přibíral/a, budu přemýšlet o chirurgické variantě.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasoval 1 čtenář.

Korpulentní paní nebude na změnu stravovacích návyků jednoduchým případem. Rozebral jsem s ní, kdy se poprvé přejedla. Vzpomněla si, že to bylo u babičky, která jí dělala pomyšlení a u které jí bylo dobře.

Kupuje, co přijde pod ruku

Cesta k navození příjemného prostředí v domácnosti by mohla být variantou, která se může stát obezličkou na cestě za jejím snem, řekl jsem si. Rozebrali jsme tedy její vztahy. Během rozhovoru jsem se tak měl možnost dozvědět, že párový život je sice fajn, život ulehčí, ale není už pro ni.

Kdo nic nedělá, sice nic nezkazí, ale také ničeho nedosáhne. Zajímalo mě, jestli paní alespoň trochu sportuje. Přiznala se, že někdy. Navrhl jsem ji pravidelnost. Doma po probuzení pár dřepů a bude se cítit lépe. Neochotně kývla.

Za týden jsem se dozvěděl, že se přemluvila jen jednou. Je prý pak z pohybu zadýchaná. Zdůraznila, že na ni nezabírají ani krabičkové diety: „Několik variant jsem vyzkoušela, ale pak jsem dostala hlad, tak jsem zašla do potravin a nakoupila vše, co se mně dostalo pod ruku.“

Hezké povídání k cíli nevede

Základem stabilního příjmu potravy je její energetická vydatnost, ta by se měla rovnat nebo blížit jejímu výdeji. Jde o základní matematickou ponůcku, pro kterou stačí znát znaménko rovná se.

Ideální je, pokud je člověk zvyklý na dodržování tohoto základního pilíře, spojeného s vlastní potravou. Pak již není důvod jakkoliv svoji hmotnost upravovat a ani měnit jídelníček, pokud je dostatečně pestrým.

Ono totiž platí okřídlené Jez do polosyta, pij do polopita. Změna váhy je totiž zásahem do organismu člověka, který bez jeho vlastní součinnosti nemusí přinést kýžený výsledek. Já se po měsíci s paní rozloučil, nebylo jak v terapii účinně pokračovat: „Ale mně se s vámi tak hezky povídalo,“ bránila se, i když tou dobou už měla o 6 kilo více.

Hubnutí je těžká věc. Pokud selžou všechny dostupné terapie a nadváha se překlápí do morbidního stupně obezity, ke slovu se může dostat lékařská věda. Jehla v rukách šikovného chirurga zabandážuje žaludek a člověk pak má pocit sytosti po pár soustech. Rozhodnutí má však před touto invazivní metodou každý ve svých rukách sám.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz