Hlavní obsah
Psychologie

Jsem výjimečný, jen nyní mám problém. Lakování na růžovo je zbytečné

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

Mezí ji jen to, že ji rodiče v 17 nedovolili přihlásit se do soutěže Miss. Mohla jí přece vyhrát!

Objedná se u mě nový klient a já si začínám před jeho příchodem klást otázku. V čem si bude myslet právě tento člověk, že je výjimečný? Když se ho po dvou nebo třech měsících ptám, bývá normální.

Článek

Vydělávají 100 tisíc, někdy ještě více. Pak začnou mít problémy. Někdo se spánkem, jiný s úzkostí. Na začátku říkají, že jsou výjimeční. Přitom nejde o nositele Nobelovy ceny nebo úspěšné.

Z řad úspěšných do řad neúspěšných

Ano, jsou šikovní v oblastech, které zrovna dělají. Mají také tak trochu štěstí, že si našli prostor, ve kterém dokáží někoho oslovit a prodat své služby.

„Nemohu spát, točí se mně ze všeho hlava. V noci se dokonce budím,“ dozvěděl jsem se od pana Honzy. Než odešle mail, několikrát si ho po sobě přečte. Pokud udělá chybu nebo se domnívá, že je formátování nedokonalé, raději ho přepíše. Místo pětiminutového vyřízení jednoho dopisu tak stráví trojnásobek času. Jeho výkon rapidně klesá a pokud je živen velkým korporátem, může vzít jed na to, že v centrále začíná u jeho jmenovky blikat červená s otazníkem, jestli ho nenahradit.

Ze dne na den se tak může stát jedním z řady uchazečů o práci. Stejně jako je dnes jedním z řady dobrých IT nebo podnikatelů.

Důležitá je autentičnost

Kolegové i zákazníci si všimnou velmi rychle, že se pomaličku z jeho očí vytrácí lesk a tah na branku. Elán střídají starosti o tom, co bude, až nebude.

Nikdo přitom takového člověka nenutí, aby byl v práci od nevidím do nevidím a mail po sobě četl několikrát. Důležitá je akce. Být včas na správném místě, rychle se naučit zorientovat v problému a nabídnout řešení.

Anketa

Co si o sobě myslíte právě vy?
Sem tam nějakou chybu udělám, to přece patří k životu.
87,5 %
Vůbec se mně nedaří. Dělám jednu botu za druhou.
0 %
Já a chyba? Jak by toto mohlo vůbec někoho napadnout?
12,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8 čtenářů.

K tomu je důležitá relaxace. Trochu prokrastinace také neuškodí. Nic pak totiž nevypadá jako u stroje, ten člověk stejně nenahradí. Důležité je, že zůstane příjemný pocit z autenticity kontaktu, který komunikuje. „Představte si, že jsem dostala mail od toho Nováka a on v něm místo Nabízím vám řešení píše Nabízým vám řešení. Tak jsem se schválně podívala, co to nabízý a šlo o nejlepší nabídku,“ může reagovat oslovený. Nákupčí ho pak díky přehlédnuté chybě a tím, že zaujal, pozvala k osobnímu pohovoru a on vyhrál.

Bezpečné hranice jsou individuální

Nažehlenost, představa o své důležitosti a nutnost přesvědčovat své okolí o tom, že já jsem ten nej, může být cestou do pekla než cestou k úspěchu.

Jako psychoterapeut nikomu neslibuji, že vyřeším jeho problém za týden nebo za měsíc. Vypití společného šálku kávy nebo čaje sice k začátku terapeutického sezení patří, ale může jít i o zapálení vodní dýmky nebo společnou hodinu při plavání v bazénu.

Hranice bezpečného prostoru tak jemně přesouvám tam, kde se klient cítí opravdu v bezpečí. Přestože toto posouvání není prozatím v rámci terapií jasně definováno, nikdy bych neřekl, že jde o výjimečný přístup a jako výjimečný se necítím, i když ho nabízím. Bezpečné hranice jsou přísně individuální a já nemám právo tonoucímu vysvětlovat, že jediným bezpečným místem je zrovna má terapeutovna.

Lakování problémů na růžovo a pokusy o jejich překrytí líčením vlastní výjimečnosti jsou podle mého názoru zbytečné. Nikam to nevede, jde o ztrátu času. Důležitý je výsledek a odstranění problému.

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Sebev%C4%9Bdom%C3%AD_(soci%C3%A1ln%C3%AD_psychologie)

https://rozmluvy.cz/spolecna-temata/normalita-a-autenticnost/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz