Článek
Je to běh na dlouhou trať. Jak pomoci řešit nedostatečnou kapacitu ve chvíli, kdy na ulici zůstávají první desítky nebo stovky dětí, které se přes veškerou snahu nepodařilo umístit? Legislativa je na straně uchazečů, stačí s ní kreativně pracovat!
Stačí využít kompetence ředitelů
Většina základních uměleckých škol zeje dopoledne prázdnotou. Stejně jsou na tom základní školy po odchodu prvostupňových klientů. Školy se pak stávají eldorádem nasmlouvaných úklidových firem, které si z rozpočtů trochu uzobnou.
Při plánování optimálního využití kapacit budov je však kam sáhnout. Nemusí se po prázdných chodbách prohánět vítr, ale korza mezi třídami jde využít pro obsazení žáky. Těmi, kteří mají výuku s termínem ukončení ve 20 hodin.
Mýlil by se ten, kdo by řekl, že to nejde. Vyhláška o organizaci školního roku mluví jasnou řečí. Výuka v denní formě studia probíhá podle dispozic ředitele školy v času od 8 do 20 hodin. Je tak možné bez problémů zastavit mrhání penězi z veřejných rozpočtů, které dnes houfně začínají plynout do výstavby budov a k řešení výchylky v demografické realitě využít možností, které jsou po ruce. Část nově přijatých prváků se bude učit dopoledne a další část po obědě. Dojde tak k vytížení tříd na 100% - jen se navýší kapacita budovy díky optimalizaci provozu.
Povolání zanikají a rodí se nová
Pokud totiž někdo poprvé kopne, začne stavět, zadělává si na problém. Co je hrozným stavem dnes, za pět nebo šest let bude vzpomínkou na těžké časy. A nové budovy, do kterých se investují mraky peněz a budou se stavět pětiletku, se stanou místy, ve kterých se bude moci opět jen větrat a obce spolu s kraji se starat o vytápění, budou památkou na rozhodnutí řešit situaci s nedostatkem míst v dobách dávno minulých.
Hloupou vzpomínkou. Protože marnotratnou. Dětský boom z přechodného období let 2007 – 2008 bude vystřídán střemhlavým snížením dospívající části porodnosti let 2009 a dále. Ten je pak vyrovnáván až extrémním nárůstem počtu dětí, které se na území České republiky objevují až jako běženci v roce 2022.
Anketa
Nastartovat dnes by se však měla především rychlá reakce na měnící se trh práce. Zrovna včera jsem potkal známého, který se kdysi vyučil fotografem. Ptal jsem se ho, jestli ještě svět skýtá prostor pro jeho kompetence. Ani omylem!
Fotoaparát jako výrobní nástroj byl převálcován mobilem. Každý má dnes svůj a snímek pořídí, kdy se mu zachce a jaký chce. Pokud můj známý dříve dostával honorář 500 korun za fotku, dnes jí může nabídnout do sítě sdílejících a pokud si ji někdo vybere a použije, přijde mu na účet 40 Kč. Nic na uživení. Provozuje tedy úklidovou firmu.