Hlavní obsah
Finance

Na stará kolena je dobré být zajištěn. Kdo šetří, má za tři

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

Pán je zatím zdravý, a tak si přivydělává. Naučil se šít.

Mezi některými lidmi v produktivním věku existuje ničím a nikým neověřená představa, že až dosáhnou důchodového věku, nebudou potřebovat vůbec nic. Vyjít se prý dá i s málem.

Článek

To je pravda. Sám si vzpomínám na dobu před 25 lety, kdy jsem pracoval v malé pekárně a někdy mně k životu stačilo přinést si pár rohlíků z práce a k nim si koupit litr mléka. Než jsem šel na další noční, vydržel jsem celý den!

Potřeby se zvyšují

Když jsem si však časem našetřil na první zahraniční dovolenou, zalíbilo se mně u moře. Tolik slané vody jsem v životě neviděl a ten vánek… Pár rohlíků jsem koupil už jenom proto, abych je rozdrobil holubům, sám jsem si odlupoval drobné kousky, v ruce však pravý uleželý italský sýr.

Anketa

Jakým způsobem chcete řešit své živobytí v seniorském věku?
Mám důchodové připojištění, o kterém si myslím, že je dostatečné a mé potřeby pokryje.
69 %
Zatím to není otázka, nad kterou bych se zamýšlel/a. Věřím, že nic zvláštního potřebovat nebudu a uskromním se.
18,3 %
Nejvíce spoléhám na pomoc svých dětí, protože co mám, investuji právě do nich, ať se mají lépe.
12,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 638 čtenářů.

V průběhu času jsem také zjistil, že složit tělo na noc je poněkud pohodlnější do prachových peřin s měkkou matrací než složit kosti na karimatku ve stanu. Ráno jsem se totiž cítil opravdu o dost lépe!

K radovánkám života by mně tak nyní nestačila nejspíš mzda z pekárny, ale musím si vydělávat více. Díky snaze mít v kapse nějakou tu korunu navíc jsem se pustil do procesu s označením zvyšování kvalifikace. Vyplatí se, mručel jsem si zrovna před chvilkou pod vousy, když jsem rezervoval pobyt ve tříhvězdě ve Vídni, jak familiérně označuji tříhvězdičkové hotely. Chci se mrknout na trhy a pořídit nějakou drobnost. Také si dám v některé z kaváren vídeňskou kávu, k obědu mám v plánu vídeňský řízek.

Výdaje s věkem rostou

Je mně něco málem kolem 50 a začínám vnímat, že jsou lidé starší, kteří nějak žijí. Jo, kde jsou ty doby, kdy jsem si nedovedl představit, že se dožiju třicítky, protože to pak už přece budu starý a na odpis. Hranici jsem pak posunul na padesátku.

Už mám nový kyčelní kloub a snažím se chodit alespoň jednou za čas plavat. Protože je to každému jedno, pochválím se vždycky sám a mám dobrý pocit ze života. Když mně měří u praktika krevní tlak, který mám zvýšený, říkám, že oni jej stabilizují, protože pohled na bílé pláště mně připomíná anděle v nebi. Trochu obav mám z ablace, což je zákrok, kdy operatér vede nástroj skrz třísla směrem k srdci, ale když mně řekl, že to nebude dělat poprvé, spadl mně kámen ze srdce (měl jsem strach, aby v oblasti třísel nedošlo k nějaké kolizi…).

Ovšem není všechno zlato, co se třpytí! Ubytování v nemocnici přišlo nedávno moji maminku během operace na 20 000,- Kč, následovala rehabilitace ve zdravotnickém zařízení, které si účtuje za pobyt v jednolůžkovém pokoji 1 000 na noc, ve dvoulůžkovém 800 a na třílůžáku 600. Lázně po operaci jsou na pojišťovnu, pravda, ale chlebíčky, kávy a dortíky za tři týdny vyskočily na tři tisícovky.

Je dobré ukládat si

20 000 důchod tak opravdu není příliš velký, ale normální a měl by z něj šetřit i důchodce. Senioři toho sice snědí možná za groš kudla, ale čekají na ně výdaje, které nemají dno. Operace, rehabilitace, kompenzační pomůcky, domácí péče, platby za pobyt v domově seniorů.

Návštěva rehabilitační sestry v rámci domácí péče přijde na 1 200,- Kč za hodinu, všechny domovy seniorů inkasují za pobyt ve svém zařízení startovací sumu cca 15 000 za pobyt a stravu. Kdo chce ostříhat nehty nebo vlasy, musí si sáhnout do portmonky hlouběji.

Pokud se k postupně paralyzujícímu věku přidá stařecká demence nebo Alzheimerova choroba, přijde pobyt ve specializovaném zařízení i na dvojnásobek. Jak uhradit z 20 000 důchodu měsíčně pobyt v hodnotě skoro 40 tisíc, pokud člověk nemá našetřeno?

Situaci příjmu dědečků a babiček není vhodné podceňovat. Jsou totiž na rozdíl od mladých potřební možná mnohem více, než se může zdát. Místo toho, aby si mohli v klidu užívat, věnují se šetření. Sám když vidím seniora s velkou taškou plnou zlevněného zboží, rád mu s ní pomohu do autobusu nebo tramvaje. Jejich situaci si dovedu představit a plně ji chápu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz