Hlavní obsah
Bydlení

Nečekaný problém pražského SVJ. Krysa na schodech

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pexels.com

V některých domácnostech jsou krysy v roli domácích společnic.

Možná to nebyla krysa, ale potkan. Těch je prý v hlavním městě více než jeho obyvatel. Bydlím na Vinohradech a jsem předsedou SVJ v jednom z místních činžáků. Ráno mě probudil telefon. Šokující!

Článek

Volal soused. Co chce takto brzo, prolétlo mně hlavou. Ale sluchátko jsem zvedl: „Prosím tě, na schodech je mrtvá krysa, nemohl bys ji uklidit?“ Překvapený jeho žádostí jsem řekl, že se půjdu podívat. Za důležité jsem považoval získat čas pro volbu řešení.

Kdo s koho

Tak za prvé, jsem předseda SVJ a ne odklízeč krys v domě. Sice spravuji společný majetek, ale nedělám úklid, na to máme sjednanou správní firmu. Zacvičilo to se mnou, ale vyřešit bych to asi měl, pokud ji nevyhodil soused.

S krysou nebo potkanem v domě mám jen jeden zážitek. Šel jsem do práce. Otevřu dveře a na schodech sedí krysa. Jako by mě přimrazilo! Podívali jsme se do očí a bylo jasno, že každý bude bránit své území. Nevěděl jsem, co dělat. Tak jsem rychle přibouchnul a zvažoval.

Co když má za sebou armádu kamarádek? Přece je jen ale menší než já. Jako v mátohách jsem se došoural do koupelny pro koště a v duchu jsem připravoval omluvnou supliku do práce. No tak holt zavolám paní vedoucí, že jsem se nemohl dostat, protože jsem se dostal do křížku s krysí rodinkou. Nebo potkaní.

I havěť dokáže nahnat obavy

Praha je známá nejen jako hlavní město České republiky, ale i jako hlavní město potkanů ve Střední Evropě. Kanalizační aglomerace představuje neuvěřitelných 5 – 6 miliónů těchto pro mě nechutných zvířátek, což několikanásobně převyšuje počet daňových poplatníků. Není se čemu divit, že občas nějaký ten potkan nebo krysa vyleze ven a rozhodne se prozkoumat, co je kde k snědku a jestli není přece jen lepší prostředí jinde než pod povrchem!

S tím exemplářem na schodech jsem si poradil raz dva. Vzal jsem koště, rychle otevřel dveře a světe div se, nikde nikdo! Nevím, jestli zapůsobil můj výstražný obličej, ale tehdy jsem vyhrál. Co však nyní, když jde o mrtvolu? Věděl jsem, že uklízet ho/jí nepůjdu přece já.

Krys a potkanů se tak trošičku štítím. Je to zajímavé, protože jde o drobnost – před šesti týdny jsem se vrátil z dovolené, kterou jsem trávil v Tel Avivu a tam jsem prostě vzal na vědomí, když se u recepce hotelu objevilo varování, že v případě raketového útoku hosté najdou úkryt v místnosti budovy pod schody. Když jsem se pohyboval volně po ulicích, věděl jsem, že pokud zazní sirény, mám nalézt bezpečné místo u stěny domu a zakrýt si hlavu rukama. A v Evropě dělám ciráty s drobnou havětí…

Odpovědnost nese deratizátor

Šel jsem se podívat a soused měl pravdu. Krysa. Nebo potkan. Ležel si uprostřed schodu jakoby nic. To nemohl chcípnout jinde? No, začal jsem obvolávat další spoluvlastníky a jejich nájemce, jestli nejde o nějakého domácího mazlíčka. Nešlo.

Anketa

Víte, jak postupovat při nálezu uhynulého hlodavce?
Do pytle s ním a do kontejneru.
90,9 %
Nejlepší je vyhloubit hrobeček někde v místě, kde je hlína a tam pochovat.
9,1 %
Vytočit 158 a vyčkat příjezdu hlídky, která zajistí vše potřebné.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 11 čtenářů.

Jako přenašeči jsou zdatní v šíření tuberkulózy, žloutenky, salmonelózy a jiných nemocí. Ani jednu jsem nemínil během víkendu dostat! Jak čas ubíhal, pomaličku začalo docházet k rozkladu. Pak mě ovšem napadla geniálně jednoduchá věc: „Dobrý den, nemohli byste přijet odklidit zemřelé zvíře ne chodbě? Dnes,“ bylo mé kategorické rozhodnutí.

Úklid domu zajišťuje správní firma. Zodpovědnost jsem přesunul na kompetentní. A místo s hlodavcem jsem označil výstražným nápisem. Nic jiného v danou chvíli nezbývá. Krysa ani potkan nepatří do směsného odpadu. Postup při jejich likvidaci popisují obecní vyhlášky. Hlavní město je chráněno! A já jako předseda SVJ v očích sousedů obstál.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz