Hlavní obsah
Rodina a děti

Péči o děti po rozchodu lze dohodnout. Bez stresu a bez lhaní!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

Zájem dítěte musí být na prvním místě.

Kdysi jsem pracoval na OSPOD, odboru sociálně právní ochrany dětí. Jaké to je být úředníkem? Jeden zbytečný případ mně utkvěl v paměti. Na chvilku jsem se tehdy musel proměnit v detektiva… Ne vše, co jsem slyšel, byla pravda.

Článek

Přišla maminka. Plakala. Přerývaně mně začala vysvětlovat, že se musela odstěhovat z místa trvalého bydliště, hlavního města, na Moravu i s rok a čtvrt starou holčičkou, říkejme ji třeba Adélka. Ta měla trvalé bydliště také v Praze, u tatínka.

Pláč může být kulisou

O něm jsem se dozvěděl, že je to v zásadě sprostý násilník, který dělal mamince i dítěti ze života očistec.

Na podporu svých slov maminka uvedla, že muž má trestní rejstřík popsaný jako písanku a že už měl dávno přijít o řidičský průkaz, protože jezdí po městě jako blázen a dokonce v noci vozil matku s dcerou autem jen tak. Častoval ji urážkami, prostředí nebylo vhodné pro dceru. A také prý pije a bere drogy.

Přišel jsem o jedny papírové kapesníčky, abych mladou ženu uklidnil a slíbil jsem, že vše prověřím a pokud je vše tak, jak říká, nemusí se o osud dítěte obávat, jistě robě zůstane v její péči. Adélka spokojeně spala.

Důvěřuj, ale prověřuj

O setkání jsem požádal tatínka a doporučil mu, ať s sebou na jednání vezme výpis z Rejstříku trestů a výpis z Karty řidiče. Dorazil s oběma doklady bez záznamu.

Během hovoru jsem se dozvěděl, že maminka je taková, jaká je. Prý si hrozně vymýšlí. Nedalo mi to, abych se nezeptal na trestnou činnost, a tak jsem se dozvěděl, že v mládí byl odsouzen za loupežné přepadení jako spolupachatel, od té doby však žije bez problémů a trestní rejstřík si nechal zahladit.

Ošetřující dětská lékařka Adélky mně následně řekla, že dítě na očkování doprovázel spíše tatínek, který je s ní v kontaktu i když je malá nemocná. Zaměstnavatel otce sdělil, že pracovník byl dokonce několikrát doma jako pečující osoba a pokud by se měl starat o dítě, vyjdou mu dle možností ve všem vstříc.

U otázky na užívání drog se lehce ošil a přiznal sem tam jointa v období dospívání,

Lež má krátké nohy

Sociální šetření u tatínka Adélky mě přivedlo do standardního bytu, kde dítě mělo připraveno hračky a postýlku, iniciativní prarodiče ze strany otce doložili dokonce účtenky, že veškeré vybavení pro dítě pořídili oni a i to původní, které si maminka s dítětem odvezla na Moravu. Šetření na druhém konci republiky naopak přineslo zjištění, že maminka prozatím svůj domov vybavuje a sama pro sebe nemá ani postel, o práci a představě o budoucnosti nemluvě.

S výsledky šetření jsem seznámil příslušný soud, který předběžným opatřením svěřil dítě do péče otce. Pokud by se dvojice konstruktivně domluvila mezi sebou a maminka Adélky nevykládala pohádky, ušetřilo by se spoustu času. I na péči o dítě se totiž rodiče mohou dohodnout mezi sebou a nemusí jim sekundovat žádný orgán veřejné moci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz