Hlavní obsah
Zdraví

Rakovina někdy bolet nemusí. Neznamená však konec světa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

Pacientka si dojela před chemoterapií ke kadeřnici zvýraznit obočí.

Metla lidstva, zhoubné bujení. Kde se vzalo, tu se vzalo, může zkrátit život. S realitou se mnoho bojovat nedá, ale konstrukty vnímání v sobě může upravit každý z nás.

Článek

Kdo se bojí, nesmí do lesa, říká známé české úsloví. I v současné době chodí někteří pacienti na chemoterapii, jinému pomůže pravidelné ozařování.

Po nemoci má chuť na špásování

Nejde o nemoc chudých, je to jako morová rána, ale i po moru lidstvo jako takové přežilo. Důležité je při nepříjemné diagnóze nepanikařit.

„Mně když to doktoři řekli, přišla jsem domů a zavolala to synům a bratrovi. Řekla jsem, že pro ně mám blbou zprávu, ale že se vlastně netýká jich, ale mě, že mám rakovinu. Doufám, že nikdo neměl radost a nemyslel si, že umřu!“ Svěřila se nedávno herečka Ivanka Devátá (88), když jsem ji vezl z masáží v hotelu Chodov.

Anketa

Musí vážná diagnóza změnit člověka?
Ano, protože přijde o všechny iluze. Je dobré začít s přípravami k poslednímu rozloučení.
19,7 %
Ani omylem. Jde sice o náročný okamžik, ale pokud člověk zkoncentruje síly, může toho ještě hodně dokázat!
14,4 %
Nemusí. Nesmí ale poslouchat negativní prognózy a propadat jejich zhoubnému vlivu na duši a tělo.
65,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 355 čtenářů.

Ty jí prý dělají dobře, po nich se jí zdá, že omládne. Chorobu před osmi lety porazila a v autě se mně svěřila, že měla co dělat, aby dvacetiletého maséra nechytla za nohu, jak jí byl sympatický. Jako dáma se ovšem ovládla a při svých choutkách se jen jemně přidržela masážního lehátka.

Druhá nejčastější příčina úmrtí

Existuje několik typů rakoviny. Zasažena může být kůže, žaludek, prostata, ňadra, játra, kosti, de facto cokoliv. Mezi rychlé zabijáky se prý řadí rakovina slinivky břišní. Podle pamětníků tomu prý tak opravdu je, potvrdilo mně sousedstvo mého tatínka, který na ni zemřel. „Úplně zežloutl, pak ho odvezli do nemocnice, a najednou jste přijel vy,“ vysvětlili mně.

Byl jsem tehdy na studijním pobytu v zahraničí a když mně volal, že „ji“ má, domluvili jsme se, že až se vrátím, přijdu ho navštívit. Za dva měsíce jsem byl zpět, to už byl tři dny v nemocnici. Ráno, když jsem si balil věci, které chtěl přivézt, zavolala sestřička z nemocnice, ať si přijedu pro věci po nebožtíkovi.

Jde o druhou nejčastější příčinu úmrtí v Česku hned po srdečně cévních onemocněních. Údajně ji může ovlivnit strava. Takže když si občas vzpomenu, koupím si jablko nebo pomeranč (což jsou skvělé zdroje vitamínu C, který bych však zase neměl já, protože je vodičem železa v těle, kterého mám nadbytek).

Nikdo by neměl „balit“ předem

V zdravém těle zdravý duch, platí a de facto popisuje, jak by se člověk mohl chovat při sdělení na první pohled fatální informace. Je to jako v ruletě. Buď to vyjde a nebo nevyjde.

Herečka a baletka Helena Růžičková těžké nemoci podlehla, ale zanechala po sobě jasné poselství: se zlořádem se má bojovat do posledního dne! Cigareta, kterou si sem tam potajmu zapálila na pokoji plzeňské nemocnice, ji dělala prostě radost a o tom to je.

Jen málokdy se chce někomu odejít na onen svět, i když každý člověk si na konci svého života zabalí svých pár švestek a jde. Do té doby je však daleko a není žádný podstatný důvod k tomu, aby si člověk balil dříve. Alespoň tak to říká má sestřenice po prodělané rakovině ňadra, kterou nyní nejvíce zaměstnává pěstounská péče o desetiletou vnučku.

Příklady mohou pomoci

V současné době bojuje s návratem choroby herečka a zpěvačka Anička Slováčková. Kdyby to o sobě neřekla, vůbec by mě to nenapadlo! Vymyslela si na hlavu skvělý turban a já se do článku o rakovině začetl původně proto, že jsem chtěl jen vědět, o jaký to vlastně jde módní trend…

I příběhy známých osobností o tom, jak s chorobou, která kosí v Česku každého druhého, jsou důležité, pokud bojují. Dodávají totiž sílu! Komu se ji nedostává, může využít i nabídky psychoterapeutické pomoci.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Helena_R%C5%AF%C5%BEi%C4%8Dkov%C3%A1

https://www.super.cz/1310854-cim-vic-trpim-tim-vic-se-to-ve-mne-zabiji-a-je-to-spravne-anna-slovackova-bojuje-s-rakovinou-jako-lvice.html

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz