Hlavní obsah
Internet a technologie

Soumrak sociálních sítí. Kdo šetří, má za tři

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

Sociální sítě mohou skončit na úbytě.

Provozovatelé nejrůznějších sociálních sítí začínají hlasitě uvažovat o tom, že sáhnou do kapes jejich uživatelům. Možná jde o předzvěst jejich budoucího zániku. Zůstat totiž mohou jen nejvěrnější.

Článek

Kdo by si kdy pomyslel, že zakladatel Facebooku (ať je to, jak je to) Mark Zuckerberg bude chtít víc a víc. Ovšem není se co divit. Pokud si zvykl na nějaký standard, těžko se mu odvyká. Novinkou roku 2024 tak může být zpoplatněné členství v jeho „klubu“.

Není jasné, za co by se mělo platit

Kdo mu v něm ovšem zůstane, je hádáním z křišťálové koule. Ve Spojených státech se možná lidem jeví 10,- USD jako pakatel, ale u nás jde skoro o 250 korun.

Pokud si vezmeme čtyřčlennou rodinu ve složení otec, matka a dvě děti nebo registrovaní partneři a dvě děti, jde už o celou tisícovku. Za každý měsíc to je za rok 12 000. Průvan v peněženkách by tedy nastal více než citelný.

Co je zadarmo, nebývá kvalitní, ale za jakou nadhodnotu by měl člověk otesánkovi posílat tvrdě vydělané koruny, to mně vůbec není jasné. Sám bych možná předplatné vyzkoušel, pokud by na mě Facebook začal mluvit plynně česky a bez přízvuku, jinak nevidím důvod. Moc často na něj stejně nechodím ani zadarmo, co bych tam dělal tedy za peníze?

Příjem dělají zadavatelé reklam

Že jde o svobodnou platformu pro výměnu názorů, která dokáže hýbat světem a podle některých politologů přinesla v některých státech revoluce známé jako arabské jaro? O tom se možná dočtu v serióznějších zdrojích než jsou internetové diskuse na této sociální síti. Časem půjde možná o jeden ze střípků historie našeho současného světa.

Anketa

Vnímali byste zánik sociálních sítí jako smutnou věc?
Podobné myšlence zabráním, uživatelem zůstanu. Ať to stojí, co to stojí!
0 %
Magnetofonové kazety dnes nikdo nekupuje, stejně tak nefrčí cédéčka. Když zaniknou sociální sítě, nic se nestane, život půjde dál.
83,3 %
Uvažuji o tom, že bych podpořil petici, která by vyzvala vlastníky, ať nám neberou hračky, se kterými se ve svém volnu hrajeme. Věci zadarmo mně vyhovují,
16,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6 čtenářů.

Ony ani diskuse uživatelů, kterými jsem byl kdysi krátkodobě fascinován, mě nyní nijak nepřitahují. Buď patřím do jedné bubliny a lidé mě adorují nebo se mrknu do jiné bubliny a lidé po mě házejí kyblíky špíny. Anonymně, bez fotografie, kontaktního spojení, schovaní za hradbou svého monitoru se samopalem v podobě klávesnice před sebou.

Příjmy doposud generují svým vlastníkům sociálních sítí zadavatelé reklamy. Ti se bezúspěšně snaží proniknout pod kůži uživatelům a když se jim to nedaří, začínají ztrácet o investice do pochybného byznysu zájem. Tím přirozeně letí tržby dolů. Na chvilku by je tedy mohl stabilizovat průvan v peněženkách spotřebitelů, napadlo nejspíš vlastníky těchto robustních médií.

Může se zvýšit finanční gramotnost

Pokud se dnes dospělí snaží odtrhnout děti od trávení volného času na sociálních sítích, možná bude jejich snaha konečně úspěšná. Nepředpokládám, že by došlo k úbytku díky procitnutí ovlivnitelných duší, ale hráz jim mohou nastavit sami provozovatelé oblíbených platforem.

Ono přemýšlení o tom, jestli si cvaknout měsíční předplatné třeba od TikToku nebo jiného dětského pískoviště, když teenager uvidí v regálu cestou do školy coca-colu, je běh na krátkou trať. Díky nové prodejní taktice tak možná dojde i u dospívajících ke zvýšení finanční gramotnosti a naučí se na bezbřehém trhu rozhodovat o tom, co je přednější a co ne.

Nejprve rozkvět, pak dlouhé období stability, přerůstající v neustálou radost z hojnosti, nabubřelost a nakonec pád. Tak skončila římská civilizace. Tak mohou skončit sociální sítě právě dnes.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz