Hlavní obsah
Nakupování

Šrajtofle obchodníků zejí prázdnotou. Zacvakat si nechají i vzduch

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

Zákazníci vybírají, šizuňkové si mastí kapsy.

Nový rok a staronové triky, tak bych popsal situaci před zákazníky, kteří tlačí nákupní košíky v krámech. DPH je sice u mnoha položek nižší, což by mohlo přinést nižší ceny, ale je to těžké…

Článek

Výkupní ceny sadařů u jablek jsou třeba 8 korun za kilo. Když si ta samá jablíčka člověk souká do sáčku v oddělení zeleniny svého supermarketu pod cenovkou s cifrou 29, kolikrát ani nemrkne a pochvaluje si, jak je akce fajn!

Hlavně rozprostřít

To samé se nám ovšem začíná stávat se sýry, salámy, krekry a jinými poživatinami. Ano, je levněji. Sýr jsem do konce roku vybíral vždy tak, že jsem se rozhlédl po cenovkách a s pocitem uspokojení vhodil do zákaznického náklaďáčku 200 g balení za 41,90. To se mně letos vůbec nedaří!

Anketa

Byl/a jste někdy nespokojen/a se složením zakoupeného výrobku v potravinách?
Ne, chodím s lupou a pečlivě si vybírám.
12,1 %
Překvapilo mě, že když jsem doma rozmrazil/a balíček masa, zbyla asi polovina.
12,8 %
Bohužel, sem tam mě nachytají. Nemám farmu na vlastní produkty, beru to jako nepříjemnou daň konzumu.
75,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2538 čtenářů.

Za kvalitu si člověk připlácí, to je pravda pravdoucí. Takže letos sice nevidím 200 g balení za 41,90, ale směje se na mě 150 g za 40,90. Dvacet deka prostě není, ty už nebývají.

Jediný zaznamenatelný rozdíl je ve formě balení. Dvacet deka už není ve smršťovací fólii, ale 15 deka je rozloženo po velikém tácku. Kdo šetří, má za tři. Ovšem tady to není zákazník, ale prodejce.

Ve 100 g salámu 130 g masa

Člověk vnímá především hmotnost a velikost. Ne každý má však tak citlivé ruce, aby rozpoznal, co je 200 g a 150 g. Kupuje tedy očima (zrakově handicapovaní po hmatu).

Pokud je zboží zabaleno ve větším obalu, vidíme to na první pohled. Dokonce podlehneme i chvilkové iluzi, že jde o čerstvější zboží, protože máme před sebou třeba každý plátek salámu extra, a tak ho můžeme přece vidět a posoudit!

Málokdy někoho napadne vzít si do ruky lupu a přečíst si složení konkrétního výrobku. Zaujme výkřik ve 100 g salámu je 130 g masa! Kdo by se nad takovou blbostí zamýšlel, když působí prostě sympaticky…

Jahody nahradí řepa

Složení výrobku je však vedle velikosti také stěžejní informací. Lupa by se tedy mohla mnohému člověku vyplatit. Zjistit totiž může, že jeho výborná smetanová zmrzlina už neobsahuje 80 % mléka, ale jenom 60, protože zbytek byl nahrazen = světe div se, vodou.

Voda nebo vzduch jsou stěžejní součásti každého z výrobků, se kterými se v krámech setkáváme.

Zvyšují hmotnost (voda) nebo objem (vzduch). Některé poživatiny jsou však z hlediska složení propracovanější, než by se na první pohled mohlo zdát! Dlouhá léta jsem si liboval u jahodového mléčného nápoje a při pohledu na etiketu jsem si představoval červenými plody obsypané plantáže jahod. Pak jsem vzal lupu a dočetl se, že přibarvováno je extraktem z řepy.

Snad už ani není důvod se znepokojovat, ale je dobré o tom vědět. Vydělat chce každý a pokud se najde někdo, kdo s chutí a rád kupuje, ať si svoji chvilkovou nepozornost užije. Já holt budu v obchodě trávit dvojnásobek času než ostatní, ale přinesu si přiměřeně velká balení bez vzduchu a platit budu jen za jahodové pyré z jahod a bez řepy a jablka na štrůdl si sem tam natrhám u krajnice nebo zajedu a koupím u sadaře.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz