Hlavní obsah
Psychologie

Zbavit se závislosti chce pevnou vůli. Terapeut: Pijáky mám rád

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

Alkohol v létě osvěží. Je však dobré mít ho pod kontrolou.

Když jsem nastupoval do nového působiště jako terapeut, mohl jsem si napsat, jaké pacienty nepreferuji. Zaprotestoval jsem zaškrtnutím políčka „závislosti“. Je léto, někteří kolegové mají dovolenou…

Článek

Tak se u mě ocitl první alkoholik, bažící nyní po nějakém způsobu regulovaného pití, jak se vyjádřil. Sám už dva roky nepiju, to bude tedy oříšek, prolétlo mně jako první hlavou. V práci si člověk nevybírá, a tak jsem výzvu přijal.

Závislostí trpí i nejbližší okolí

Pán, ministerský úředník. Doma lupne láhev vína a ženě už to začíná vadit. Kdyby byl svobodný, pokračoval by, ale rád by udržel manželství. Také kolegyni v kanceláři se prý „něco“ nezdálo. Nejvyšší čas zabrzdit, řekl si. Sebral zbytky odvahy a zaklepal na dveře.

Čerstvě rozvedená matka byla druhá. Zapomněla dokonce děti ze střídavé péče na zastávce, když s nimi jela z oblíbené hospůdky domů. Kámen ze srdce jí spadl, když se pro ně vrátila o ani jen seděly na lavičce, držely se za ruce a plakaly. Ovšem v tu chvíli jí došlo, že se sebou musí něco dělat.

Třetím hostem se stal sportovec ve středním věku, kterého doprovodila maminka: „Už to s ním není k vydržení. Lže jako když tiskne. Tady ho máte a něco s ním udělejte, prosím,“ vyklouzlo z úst dobrosrdečné ženy s úlevou.

Chtít musí především klient

Kognitivně behaviorální terapie. Zní to cizokrajně, ale jedná se především o způsob změny chování a myšlení. K němu dopomáhají rozhovory. Terapeut pokládá otázky a nechává klienta, aby sám hledal řešení. Předpokládá se oboustranný respekt a důvěra, protože ta může s problémy pohnout.

„Mohl byste mně říci, jak bude váš život probíhat na ubytovně v šestilůžkovém pokoji, když se s Vámi manželka rozvede?“ Někdy jde prostě o to problém podtrhnout. Člověk si pak lépe uvědomí, jaké mohou být důsledky.

„Jak často může soud dovolit, abyste se s dětmi vídala, když je svěří do péče otce a vás nechá v klidu popíjet?“ Realita nových životů může být tvrdá: „Co tedy můžete udělat, aby to tak nedopadlo?“ Každý si volí formu boje se závislostí vlastně sám.

„Je opravdu Vaším rozhodnutím chodit na terapeutická setkání nebo chcete jen plnit přání maminky?“ Důležité jsou nejen otázky, ale i odpovědi. Ty posouvají příběhy konkrétních lidí dál.

Výsledek nepřinese otočení kouzelným prstenem

Při týdenní frekvenci setkání mně pán napsal před sezením z dovolené, že už vyhodil všechny flašky, které doma schovával. Radost a úlevu mu přináší popíjení vody s mátou nebo s citrónem.

Paní teprve hledá, jak často by jí setkání vyhovovala. Spokojenost neprojevuje, protože v pití pokračuje. Omezila ho jen trochu během času, kdy je s dětmi. Přesto věřím, že její čas ještě přijde. Ona sama se musí zkoncentrovat.

Alkoholik, kterého doprovodila maminka, před dalším setkáním uklidil svůj byt. Také si koupil permanentku do posilovny a začíná nabírat svalovou hmotu, na kterou byl kdysi hrdý. Snaží se také, aby se rozběhal jako kdysi. Držím mu pěsti!

S každým ze svých klientů jsme si řekli, kde je jejich spouštěč pití a čeho se mají vyvarovat. Věřím, že do konce roku budou všichni v pohodě. Nesmí polevit. Ten, kdo chce, zvítězí. No a já se budu těšit na dalšího pijáka, se kterým prožiju kousek společného času a diskusí. Alkoholiky, kteří chtějí dostat svoji závislost pod kontrolu, jsem začal mít rád.

Anketa

Měl/a jste někdy pocit, že jste na alkoholu závislý/á?
Nikdy, abstinuji.
9,3 %
Ne. Vím, kde je má „stopka“.
22,9 %
Ano, ale odbornou pomoc jsem nepotřeboval/a.
58,6 %
Ano, uvažuji o léčbě, dokud je čas.
9,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1746 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz