Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Změnit kariéru nebo profesi lze kdykoliv. Důležité je učení

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: pexels.com

Člověk se vyučí jednomu oboru a prožije v něm celý život? Tato doba je nenávratně pryč! Každý se dnes musí přizpůsobovat novým technologiím a trendům. Profese zanikají a vznikají. Složenky za běžné věci ale nepočkají.

Článek

Kdo si myslel, že získá řidičský průkaz a bude celý život jezdit autobusem tak, jako se naučil, byl bláhový snílek! Některé moderní vozy nepotřebují už ani řadící páku, jde o automaty. Průběžné vzdělání je tedy potřeba jako sůl.

Vysvědčení je důležité

Jsou mezi námi ovšem i lidé, kteří se domnívali, že když pracují v továrně na pozici provozního chemika, vydrží jim práce až do důchodu. I ti se mýlili. S vysokou školou pár let před důchodem třeba továrnu zavřeli a co teď? Ideálním řešením je doplnit si vzdělání v rámci celoživotního vzdělávání na vysoké škole, naučit se kroužit kružítkem po tabuli a ostřit křídu, pořídit červenou propisku a hurá před katedru.

Podobný osud čekal i jedince, kteří se k dalšímu vzdělání z objektivních důvodů dříve dostat nemohli. Dokonce jeden dříve poměrně známý politik se rozhodl dodělat si vzdělání v oboru právo na vysoké škole, aby se po konci výkonu mandátu nemusel z veřejné funkce pakovat zpět mezi středoškolskými absolventy přesycený trh.

Výhodu na trhu práce má prostě ten, kdo má vedle svých přirozených schopností i formální doklad o ukončení příslušného stupně vzdělání.

Měnit lze i obor vzdělávání

Ono se není čemu divit! Kdo z nás by šel k zubaři, který získal dovednosti díky tomu, že podrobně sledoval videa na internetu a pak si párkrát koupil zubní párátka a vyzkoušel svůj um na panence z hračkářství? Není lepší jít k absolventovi zubního lékařství, který obor studoval 6 let na vysoké škole a vyzkoušel si ho i v praxi pod dohledem zkušeného kolegy?

Sám jsem se před více jak 30 lety vyučil prodavačem drogerie. Časem jsem si dodělal maturitu a pak jsem zkusil vystudovat obor sociální práce. Podařilo se. Psal jsem knihy, zformalizoval jsem tedy své kompetence v oboru sociální a masová komunikace. Pak jsem chtěl učit, dodělal jsem si tedy speciální pedagogiku. Nyní jsem v polovině výcviku v psychoterapii a vzdělávám se ve vysokoškolském oboru psychologie.

Dnes mě jen občas zaskočí, když zjistím, že představa personalistů o uchazeči je jednodušší. Pokud chtějí kantora, cokoliv navíc je pro ně zbytečnost a uchazeče mohou zařadit do kategorie „převzdělaný“ a ten si pak ani neškrtne. Sám tedy podle potřeby pokaždé nějakou z vysokých škol zamlčím a je klid. Ono totiž změnit profesi je dnes jednodušší, než se může zdát. Pokud má člověk opravdu chuť na sobě pracovat, nikdo a v ničem mu nemůže zabránit, aby si šel za svým snem. Stačí chtít.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz