Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jak se v USA prodávaly kvalitní a dostupné domy přes katalog

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons

Firma Sears & Roebuck na začátku 20. století prodávala modulové domy přes katalog. Objednali jste si typ domu, kusy přišly vlakem a poštou domů, dům jste za pár měsíců postavili. Cenově všem dostupné, kvalita vysoká, leckde dodnes stojí.

Článek

Firma Sears & Roebuck vznikla v roce 1894, tedy rok poté, co Kongres prosadil zákon o doručování pošty do venkovních oblastí zdarma. Firma tak začala po celé zemi rozesílat svůj 322stránkový katalog zboží. V roce 1907 už čítal 1400 stran, 100 tisíc kusů zboží, vážil 2 kg. Každý pátý Američan byl klientem.

Modulové domy v katalogu

Ale některé věci nešly na odbyt, a to hlavně stavební materiál. Firma však přišla v roce 1907 na nápad, jak z problému udělat výhodu: přidala do katalogu balíčky 40 modelů domů s výkresy, stavebním materiálem na míru od střešních tašek po kliky, od šroubů po barvu, od dveří po schodiště.

Mezi roky 1908 a 1942 tak firma Sears & Roebuck prodávala modulové domy – prodala jich cca 75 tisíc. Prodala je i na Aljašku, důležité bylo vlakové spojení. Ale neprodávala jen je. Firma počítala s tím, že si lidé rovnou z katalogu objednají i vybavení, od nábytku po spotřebiče a výzdobu.

Firma tvrdila, že i lidé s běžnými kutilskými dovednostmi budou schopni jejich modulový dům sestavit do 90 dnů. Jen potřebují parcelu. S dělníky šlo dům postavit rychleji. Klienti si mohli objednat modifikace modelů. Firma skrze své domy standardizovala využití asfaltových střešních tašek a sádrokartonu ve stavebním průmyslu.

Postupně byl rozšířen počet nabízených modelů na 447. Většina měla 2-3 místnosti, některé 4-5. Zpočátku chyběly koupelny, protože na americkém venkově i předměstích na začátku 20. století neměli septiky a vodní potrubí. Ve 30. letech už však přišly modely s několika koupelnami.

V katalogu byly modely pro chudé rodiny i ty movitější. Ceny se pohybovaly od pár stovek dolarů po tisícovky. Model Martha Washington se pohyboval mezi 2,5 a 3,5 tisíci dolarů, tj. 800 tisíc až 1 107 000 Kč v přepočtu na dnešní hodnoty. Dnes však tyto historické domy stojí i milión dolarů.

Nejen že byly ty domy cenově dostupné, ale Sears & Roebuck v roce 1911 zavedla i systém hypoték. Střední i pracující třída dynamicky rostla, díky imigraci a první světové. Banky jim půjčit nechtěly, ale firma nabízela balíčky s 25% zálohou, úrokem 6 % na 5 let nebo vyšším na až 15 let.

Fascinující je na fenoménu domů Sears & Roebuck i to, že a) firma plnila objednávky i od negramotných klientů, a b) v přihláškách k hypotékám a objednávkách modulů se neptala na rasu, etnicitu, gender či schopnost financování. To otevřelo trh s domy pro Afroameričany a další.

Firma přestala hypotéky nabízet s intenzivní hospodářskou krizí. Velké množství klientů nezvládalo v krizi splácet a firma přišla o desítky milionů dolarů. Díky federálním programům v rámci New Deal se domy a hypotéky opět začaly nabízet a prodávat, ale konec 30. let začal být problematický.

Jejich domy změnily Ameriku

Většina Američanů na začátku 20. století žila ve vícegeneračních domech, ale modulové domy Sears & Roebuck zpopularizovaly domy pro novomanžele a jednu rodinu. I díky těmto modulům se stala elektřina a ústřední topení naprostým standardem amerických domů, postupně i na venkově.

Firma nenabízela jen hypotéky, ale postupně k balíčkům přidávala i koupi a možnost financování stavební parcely. Domy tak často vznikaly v balíku, v podobě celých čtvrtí, a to především v průmyslových oblastech. Firma mimochodem prodávala i modul školy

Vzorovou čtvrtí modulových domů je Carlinville v Illinois, kde firma Standard Oil nechala vybudovat 192 domů (156 pro horníky, 28 pro vedoucí pracovníky) typu Honor Bilt pro zaměstnance místního uhelného dolu. Domy měly 5-6 pokojů, stály mezi 3600 a 4600 dolarů. Takový baťovský model.

V roce 1939 se prodalo modulů za 7 milionů dolarů a o rok později zaměstnával prodej modulů 120 lidí. V roce 1940 však firma vydala svůj poslední katalog, a to hlavně kvůli druhé světové válce. Federální vláda v roce 1941 totiž zastavila veškerou postradatelnou výstavbu, dřevo bylo třeba pro válečné úsilí.

Sears & Roebuck měla na rok 1941 naplánovaný velký developerský záměr dostupného bydlení v okolí New Yorku, ale nesehnala na něj dostatek dřeva. Válka postupně omezila veškerou výstavbu, kromě té pro zaměstnance v obranném průmyslu. Divize moderních domů tak musela být uzavřena.

Některé zdroje tvrdí, že na 70 % domů Sears & Roebuck dodnes stojí různě po USA. Kvalita materiálů se ukazuje i po 100 letech a domy jsou to ikonické a malebné, viz toto video od Washington Post.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz