Článek
Přestup Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari je nepochybně jednou z nejzásadnějších týmových změn za poslední roky. Hamilton s týmem Mercedes jezdil neuvěřitelných jedenáct let, od Ferrari si zřejmě slibuje šanci na získání osmého titulu mistra světa, díky kterému by prolomil historický rekord v počtu titulů, momentálně sdílený mezi ním a Michaelem Schumacherem.
BREAKING: Lewis Hamilton to join Ferrari in 2025!#F1 @LewisHamilton @ScuderiaFerrari pic.twitter.com/M5QrB5pM8G
— Formula 1 (@F1) February 1, 2024
Hamiltonova budoucnost je tedy jasná, co ale bude dělat Carlos Sainz, který o svou prestižní sedačku v týmu Ferrari přichází? Teorie o Sainzových možnostech kolují po internetu už od Hamiltonova oznámení, Sainz ale s podepsáním nové smlouvy nijak nespěchá. To by se mu mohlo velice snadno vymstít, protože to vypadá, že se jeho výběr velice rychle zužuje, a to vůbec ne tím způsobem, kterým by doufal.
Nikdo se nemůže divit tomu, že se Sainzovi do podepsání smlouvy s některým z méně kompetitivních týmů příliš nechce. I když se sezóna tento víkend na Silverstonu přelomila do druhé poloviny, představa přechodu z předního týmu s takovou historií, jako má Ferrari, do jednoho z týmů, které jsou momentálně spíše jen do počtu a pokulhávají někde na konci výsledkové tabulky, musí být pro Sainze strašná. S každým týdnem se ale zdá jasnější, že si buďto bude muset vybrat, anebo se na další sezónu dívat jen doma u televize.
Sainzovy výkony přitom nejsou jeho hlavním problémem. V posledních letech nepochybně ukázal, že dokáže závodit konzistentně a kvalitně, čtyři pódia a jedna výhra v letošní sezóně také určitě nejsou ničím, co by se dalo jen tak přehlédnout. Může navíc nabídnout také dlouholeté zkušenosti, kterých si týmy obzvlášť dnes velice cení. Sainz ale bohužel pro něj o své místo přišel ve velice komplikovaném období. Volných míst totiž ve skutečnosti není tolik, na většinu z nich si navíc brousí zuby hned několik mladých talentů, kteří představují lákavé divoké karty a zároveň jsou nepochybně pro tým citelně levnější.
Sainz se spekulacemi a úvahami o své budoucnosti podle svých vlastních slov nechce nechávat rozptýlit, je ale jasné, že své rozhodnutí zdržuje kvůli dvěma týmům. Mercedesu a Red Bullu. Vzhledem k jasně dané sestavě v McLarenu jde totiž o jediné dva konkurenceschopné týmy, které by mu teoreticky mohly nabídnout místo. V Mercedesu by mohl mít šanci v případě, že se tým rozhodne nepřenechat prázdnou sedačku nováčkovi z F2 Antonellimu, což zatím stále není nemožné.
Vyčkávat se mu v případě Red Bullu může teoreticky vyplatit u obou sedaček v týmu. Toto Wolff totiž dlouhodobě dělá vše pro to, aby dostal do svého týmu trojnásobného šampiona Maxe Verstappena, zároveň je zde ale i otázka Sergia Péreze. Ten sice prodloužil smlouvu na další dva roky, ale pokud jeho letošní otřesné výkony budou pokračovat, je možné, že pro Sainze sedačku nakonec přece jen uvolní.
Mimo tyto dvě vysněné možnosti, ve které Sainz bezpochyby doufá, má ještě tři podstatně reálnější. A bohužel pro něj se jedna jeví horší než druhá. Volná místa pro něj totiž určitě bude mít Williams, který se do příští sezóny téměř jistě zbaví Logana Sargeanta, a podobně je tomu i v Sauberu (od příštího roku Audi), kde bude zřejmě končit Zhou Guanyu. V neposlední řadě se uvolnilo místo v Alpine po odchodu Estebana Ocona a jeho pravděpodobnému přesunu do Haasu. U žádného z týmů v této trojici ale nemá v žádném případě zajištěné, že budou mít v příštím roce anebo po změně regulací alespoň trochu použitelné auto. Do toho už může nahlédnout jen Sainz sám.
Od pondělí do čtvrtka, než se dostanu na trať, mám vždy spoustu telefonátů, spoustu času stráveného na telefonu, schůzky s mými manažery, ale také s týmy, se kterými mluvím, a snažím se pochopit a udělat si úplný obrázek o situaci.
Sainz si tak s výběrem může dávat ještě chvíli na čas, ale musí si dát velký pozor na to, aby neskončil bez týmu a bez auta. Nikde na něj totiž nebudou čekat věcně.