Článek
Loni očekáváním hráčů kralovali především kultovní Bulánci, kteří v kampani na Startovači vybrali přes sedm milionů korun a v současné době jsou zatím stále v Early Access, a nebo sedmý díl adventury Polda, ve které opět v hlavní roli perlil Luděk Sobota. Tento rok bude nabídka zase trochu jiná.
Tahová strategie z období druhé světové války
Hra Forgotten but Unbroken, na které pracuje studio Centurion Developments ze slovenské Nitry, slibuje komplexní a unikátní pojetí jinak známého žánru, který proslavila především série XCOM. Ta byla také pro vývojáře silnou inspirací, což je z dostupných náhledů a krátkých videí více než patrné. Místo futuristického prostředí a mimozemšťanů jen sází na historická bitevní pole a vojáky Osy.
Tento titul je ve vývoji již dlouhé roky, ještě v roce 2018 se o něm mluvilo pod názvem Secret War. Ten měl zřejmě odkazovat na tajné mise a interakce se zapomenutými historickými postavami, které mají být hlavní náplní hry. Také vývojářské studio se původně jmenovalo jinak. Neutraworks své současné jméno získalo teprve později, na vývoji hry ovšem pilně pracovalo stále, jak dokazuje například jeden ze starších devlogů.
Hra má na Steamu uvedené datum vydání v letošním prosinci, ale také se může stát, že bude start tohoto ambiciózního projektu odložen až do příštího roku.
V prvním oficiálním traileru, který byl zaměřený především na příběhovou stránku hry, ze všeho nejvíce zaujal hlas Marka Vašuta, který již dříve daboval Tommyho Angela v legendární Mafii. Ve Forgotten but Unbroken se ovšem k hernímu dabingu vrací ještě jeden z představitelů Mafie. V novějším traileru, který tentokrát ukázal záběry ze hry, totiž ztvárnil jednoho z vojáků Petr Rychlý.
Simulátor života na české vesnici se survival mechanikami a péčí o Trabant
Last Holiday se už na první pohled nebere příliš vážně. Hra se prezentuje jako „Vidláckej simulátor“, ve kterém je hlavním hrdinou mladík, který po neúspěchu u maturity skončil v typické české vesnici, kde se musí všemi možnými způsoby snažit přežít. Kromě obvyklého hladu a žízně budou prý hráči muset myslet i na stres, cigarety nebo holky, a zásadní bude i vylepšování a opravování starého Trabanta, jehož výkon zlepší jak nový motor, tak samolepky na spoileru.
Projekt si získal řadu fanoušků mimo jiné i svou humornou prezentací a obsazením několika celebrit, včetně již u předešlého titulu zmiňovaného Petra Rychlého, Jakuba Prachaře a nebo Bohuslava Kalvy. V kampani na Startovači, která měla pomoci s vývojem hry, vývojáři vybrali přes šestinásobek původní cílové částky 55 tisíc korun, a to s pomocí více než tří set podporovatelů.
Hra má ve druhém čtvrtletí tohoto roku jít do předběžného přístupu, který by měl obsahovat první třetinu hlavního příběhu a základ herních mechanik. Vývojáři z Boomer Games na Steam stránce hry uvedli, že „jsou připraveni spolupracovat s komunitou nejen v oblasti zpětné vazby pro hru, ale také ji zapojit do vlastního procesu vývoje“. Hra by mohla být hotová na přelomu let 2023 a 2024 s tím, že do té doby bude pravidelně aktualizována.
Pro studio Boomer Games plné milovníků černého humoru středního věku půjde o vůbec první herní počin. První záběry přímo ze hry ovšem vypadají slibně a zatím sklízí především kladné reakce vychvalující nostalgii a trefný nekorektní humor.
Kooperativní top-down střílečka pro dva
Silicomrades okamžitě zaujme především svým vizuálním zpracováním. Celá hra včetně prostředí, nepřátel i dvojice porouchaných robotů, které ovládají hráči, je totiž kreslená rukou a ze všeho nejvíce tak připomíná stránku z neobvykle živého skicáře. Hra láká především na originální systém defektů, který každé vylepšení doplňuje srovnatelnou vadou, a slibuje zábavu pro dvojice hráčů formou lokálního i online multiplayeru.
Sami vývojáři žánr hry označují jako „komediální totalitu“, děj se totiž odehrává v době, kdy planetu ovládla krutá robotická byrokracie a nastolila zlověstný režim, proti kterému budeme bojovat. Jak dopadne povstání dvou rozpadajících se robotů bychom se měli dozvědět již brzy, na Steamu je ovšem už teď dostupná bezplatná demoverze hry.
Vývojářský tým Outside the Fox se skládá z pouhé pětice mladých vývojářů, kteří se spojili v rámci kurzu herního vývoje na Karlově univerzitě. Od té doby už ovšem za svůj projekt ještě před jeho vydáním sklidili řadu ocenění, včetně výhry ve studentské kategorii České hry roku v roce 2019 nebo umístění v top 10 nejlepších indie hrách na herní konferenci Game Access ve stejném roce.
Legendární Polda v novém kabátě
Již dříve zmíněného Poldy se zřejmě jen tak nezbavíme. Firma Zima Software se totiž po téměř pětadvaceti letech znovu vrátila k druhému dílu této série s cílem ho „předělat do moderního grafického hávu“, jak se píše na oficiální stránce projektu na HitHitu. Tam vývojáři v minulém září a říjnu vybrali přes 1 800 000 korun a svůj původně stanovený cíl tak překročili trojnásobně. Mezi odměnami pro přispěvatele se kromě různých předmětů s motivy ze série Polda a nebo předplacení digitální či fyzické verze hry objevila také možnost nadabovat si některou z postav a nebo do hry nechat vložit vlastní karikaturu.
Připravovaný remaster, tedy „remástr“, jak zní oficiální název projektu, má sice příběh i původní dabing nechat beze změny, ale i přesto bude obsahovat více změn, než jen po grafické stránce. Díky tomu, že projekt v kampani bez problémů dosáhl obou svých vytyčených milníků, bude hra navíc obsahovat jednak hratelný epilog, který by měl vyplnit mezeru v příběhu mezi druhým a třetím dílem, a také zmodernizovanou hudbu.
Inovativní RPG stojící na umělé inteligenci
Realms of Alterra, dříve známá pod kratším názvem Alteration, v sobě má kombinovat svět norské mytologie s futuristickým cyberpunkem. Pražské studio Legend Has It sází především na znovuhratelnost a velký rozsah projektu, který by se měl rozšiřovat sám od sebe. Dialogy s hráči, stejně jako systém úkolů, má být totiž kontrolovaný umělou inteligencí. Místo předdefinovaných konverzací a pevně daných misí by tak měla vše vytvářet sama hra pod vlivem rozhodnutí hráčů. Vývojáři poměrně ambiciózně mimo jiné slibují také dynamický soubojový systém, procedurálně generovaný svět a možnost online multiplayeru.
I když se na oficiálních stránkách hry moc informací nedozvíme, jisté je alespoň to, že má hra vyjít už v letošním roce. Jestli se toto období bude ještě posouvat zřejmě zjistíme až v průběhu roku.
Hra sice zatím nemá oficiální trailer, ale dostupný je alespoň tento krátký klip, který ukazuje, jak by mohly interakce s ostatními postavami založené na umělé inteligenci vypadat v praxi.
Nové osobité dobrodružství od proslulých tvůrců
České studio Amanita Design už zřejmě není třeba představovat. Od svého založení v roce 2003 vytvořilo řadu kvalitních her, které spojují malebné světy vymykající se realitě a humor hřející u srdce. Jejich tvorba měla již v minulosti celosvětový úspěch, od debutového projektu Samorost přes neuvěřitelně populární Machinarium až po ztřeštěný Chuchel nebo momentálně nejnovější titul Happy Game. Podobný potenciál by mohla mít i jejich nově chystaná hra Phonopolis.
Opět půjde o adventuru s rozmanitými puzzle prvky, které Amanita umí nejlépe, ale v něčem má být přece jen odlišná. Hra má například namísto veselého a nijak zvlášť seriózního příběhu, který je pro studio obvyklý, tentokrát zabrousit do vážnějšího tématu totality a boje proti její manipulaci. Zpracování je samozřejmě stále plné šarmu, odlehčeného humoru a krásných animací, jak je u Amanity zvykem, ale další zajímavý rozdíl je patrný v grafice. Tato hra totiž už na první pohled postrádá typický 2D ručně kreslený styl, a místo něj se vývojáři rozhodli pro „ručně vyrobený 3D svět z vlnité lepenky“, jak je napsáno na Steam stránce hry. Pro studio půjde o vůbec první projekt ve 3D.
Hra zatím nemá stanovené datum vydání, takže si na vzpouru proti systému ještě budeme muset chvíli počkat. Mezitím je tady aspoň krátký trailer, který ukazuje první střípky z nového lepenkového světa.
Akční střílečka plná zločinu a známých tváří
Crime Boss: Rockay City je ze všech chystaných her vůbec nejblíže. Na platformě Epic Games vyjde 28. března a řada zahraničních herních recenzentů už měla příležitost hrát náhledovou verzi titulu obsahující několik misí. První názory si tak můžete poslechnout například přímo od GameSpotu nebo IGN. Jak ovšem trefně shrnul web Games.cz, reakce jsou zatím bohužel nevalné.
Nemá jít jen o obyčejnou střílečku, ve hře prý půjde především o obsazování nových území a snaze probojovat se až na vrchol podsvětí města. Důraz bude také kladen na spolupráci mezi hráči a v dostupných záběrech ze hry vystupuje řada celebrit, mimo jiné i Chuck Norris v roli místního šerifa nebo Danny Trejo a Vanilla Ice jako vůdci konkurenčních gangů.
Brněnské studio Ingame Studios je podle informací na jejich webových stránkách složené z více než 70 herních nadšenců, kteří mají dohromady zkušenosti s velkou řadou českých videoherních projektů, ať už jde o sérii Mafie, která má k novému titulu zřejmě nejblíže, středověký Kingdom Come, Armu nebo Vietcong.
Na některé z letošních českých výtvorů už ani nemusíme čekat. Například hra FFF od Zlínského studia Polyperfect, která kombinuje prvky adventury a idle her, vyšla již 14. února, ještě o něco dříve pak světlo světa spatřil arkádový titul They Came From the Sky 2 od slovenského „one-man“ studia FobTi Interactive. Řada zajímavých titulů vznikla také v rámci českých i mezinárodních „game jamů“ a nebo jako školní projekty. Přehled nejen těchto, ale i dalších nadcházejících a již existujících českých her, najdete v Archivu československých her a vývojářů na webových stránkách VisionGame.