Článek
Safety car (zkráceně SC) je v dnešní době pro řadu fanoušků už nedílnou součástí závodů Formule 1. I když samozřejmě nikdo nechce, aby kterýkoliv z jezdců přišel k úhoně, lehká srážka s konkurentem anebo zdí, popřípadě ukázkový drift nebo hodiny s ne zrovna šťastným koncem, jsou přesně takovým kořením, které závody potřebují, aby nebyly předvídatelné. Nemluvě o tom, že za SC se k sobě všichni jezdci přiblíží natolik, aby se i z jinak nezáživného a v podstatě předem rozhodnutého závodu mohla stát oslnivá podívaná.
A kam se nám tedy SC poděla? Vysvětlení, které nedávno nabídl Fernando Alonso, se zdá jako nejpravděpodobnější, souvisí přitom se současnými regulacemi a samotnou konstrukcí vozidel.
Auta pod současnými regulacemi do dříve nevídané míry využívají takzvaný ground effect, což zjednodušeně znamená, že za součást svého aerodynamického systému považují i zem, po které se auto pohybuje. Pro optimální fungování tak tento typ vozidla potřebuje, aby se podvozek držel co možná nejblíže k zemi a žádným směrem se od ní nevychyloval.
Při jízdě se ale monoposty ve Formuli 1 samozřejmě různě nahýbají pořád, a to jak při zrychlování a prudkém brždění, tak i během výraznějšího zatáčení. Pro jezdce je tak řešení jasné.
Pokud jedete na 90 procent, jste občas rychlejší, protože podvozek nedostáváte do nevhodného úhlu nebo výšky. Nepřekračujete tak svoje hranice.
Nejedou naplno, protože se jim to vlastně nevyplatí. V monopostech, které do značné míry využívají ground effectu, dokáží být stejně rychlí nebo dokonce i rychlejší, když zbytečně netlačí na pilu a místo toho, aby balancovali těsně na hraně, se zastaví o něco před ní. Díky tomu ale mnohem méně často dělají chyby, dochází k menšímu množství incidentů a není proto potřeba používat SC.
Mohly by situaci změnit nové regulace?
Na rok 2026 FIA připravila od základu nové regulace, podle kterých budou muset být monoposty pro další sezóny navrženy a vyrobeny. Kromě rozdílů v rozměrech aut, jejich váze a nebo odstranění DRS jsou součástí regulací i změny mířené na snížení ground effectu.
Vozy budou mít částečně rovný podvozek a difuzor s nižším výkonem, což sníží ground effect a závislost vozů na vysoce tuhém a nízko položeném nastavení.
Je tedy možné, že od sezóny 2026 a dále se budou jezdci muset méně spoléhat na „přísavnost“ k trati a dostanou tak větší příležitost předvést své schopnosti naplno.
No, a když se budou předvádět naplno, určitě přijde i pár těch safety car.
Více safety car se dá čekat už příští rok
Ano, nové regulace sice vejdou v platnost až od sezón 2026, v sezóně příští ale do hry vstoupí jiný faktor, který obvykle výskyt SC o poznání zvyšuje. Nováčci. Už teď máme jisté, že se na startovní rošt v příštím roce seřadí nováčci celkem čtyři, a to Oliver Bearman za Haas, Jack Doohan za Alpine, Kimi Antonelli za Mercedes a po nedávném odchodu Daniela Ricciarda i Liam Lawson za tým VCARB, kde začíná jezdit už od příštího závodu.
Jedna sedačka je na příští rok navíc stále nenaplněná, zatím totiž nevíme, kdo obsadí místo po boku Nica Hülkenberga v týmu Sauber / budoucím Audi. Na tuto pozici si brousí zuby Franco Colapinto, který momentálně dojíždí sezónu za Williams místo Logana Sargeanta, a stejně tak by jí určitě nepohrdl ani Gabriel Bortoleto, který se právě teď pyšní prvním místem v pořadí F2. Je tak dost možné, že nováčků bude v příští sezóně nakonec pět. A pět nováčků, to už zní jako poměrně spolehlivá záruka mnoha vzrušujících safety car.