Hlavní obsah
Sport

Shrnutí týdne v F1: Ricciardův konec, (ne)legální křídlo McLarenu a Verstappenův protest

Foto: Timfilbert / Wikimedia Commons / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Minulý týden se ve Formuli 1 opět nesl v duchu významných změn, a to nejen mezi jezdci, ale i v rámci konstrukce samotných vozů. Velká cena Singapuru se pak pro jeden tým nesla ve velice smutném duchu.

Článek

Formule 1 dokáže být nemilosrdná. Mezitím co v minulém článku byla témata o něco více odlehčená, tentokrát události posledních dní vyvolávají velice silné emoce, a to nejen u fanoušků, ale i v řadách jezdců.

Končí tedy Daniel Ricciardo?

V průběhu minulého týdne se v paddocku a bohužel i na sociálních sítích a ve většině významnějších médiích pokrývajících dění kolem Formule 1 začaly šířit zvěsti o konci Daniela Ricciarda v F1. Má se za to (i když jde zatím pouze o spekulace, ostatně jak je to ve světě Formule 1 běžné), že náhradní jezdec Red Bullu Liam Lawson má ve své smlouvě stanovené datum, po jehož uplynutí se může začít porozhlížet po jiných týmech, které by mu mohly nabídnout místo v případě, že to dříve nestihne některý z týmů Red Bullu.

Jestli má ovšem Lawson Ricciarda skutečně v juniorském týmu Red Bullu nahradit uprostřed sezóny, nabízí se otázka, proč tým k situaci přistoupil právě tímto způsobem. Ricciardo patří mezi nejoblíbenější jezdce jak pro fanoušky, tak kolegy a novináře a po dlouholeté kariéře (i když s jedním nebo dvěma pochybnými přestupy) si určitě nezasloužil, aby jeho konec vypadal právě takto. Místo oslavy dlouhého působení ve sportu totiž dostával jen nepříjemné otázky od novinářů, byl obklopený všudypřítomnými spekulacemi a určitě si prožil velice stresující víkend.

Ať už bude během následující přestávky před Velkou cenou USA konec Daniela Ricciarda skutečně oznámen, nebo ne, tým VCARB k situaci přistoupil velice nevhodně. Pokud totiž jezdec skutečně končí, zasloužil by si spíše oficiální oznámení předem a důstojný poslední závod, než spekulace a šeptané drby. Pokud však nekončí, tým na něj vyvinul zbytečně vysoký nátlak naprosto zbytečně a Ricciardo se bude muset zřejmě chvíli vzpamatovávat.

Ať už situace dopadne jakkoliv, zvládl Ricciardo ve svém poslední závodu ještě udělat vlny. Jednak díky sympatiím fanoušků vyhrál ocenění jezdce dne, především ale ze zadní části pořadí dokázal v jednom z posledních kol díky pit stopu navíc převzít nejrychlejší kolo závodu od Lando Norrise a tím pádem ho připravit o bod.

A že šlo o zásadní bod…

Jak píše oficiální účet Formule 1, díky jedinému bodu, který Ricciardo uzmul Norrisovi, může nyní Max Verstappen v každém závodě dojet druhý za Norrisem a stejně vyhraje šampionát jezdců.

Tato událost samozřejmě vyvolala řadu otázek, především ohledně vlastnictví týmů. Měl by mít Red Bull povoleno vlastnit dva samostatné týmy? Dle mého názoru nejde o tak závažný problém, jak by se mohlo zdát, především kvůli tomu, že oba týmy jezdí v úplně jiných částech pole a na trati nemají téměř žádné interakce, a v případě Ricciardova nejrychlejšího kola mohlo jít stejně o iniciativu týmu jako o nápad samotného Ricciarda, který má k Verstappenovi blízko a nacházel se v situaci, kdy už neměl co ztratit.

Je tedy možné, že Red Bull svému třetímu/čtvrtému jezdci dal za úkol, aby Norrise o nejrychlejší kolo připravil? Ano, nejspíš ano. Více realistická mi ale přijde možnost sentimentální touhy končícího jezdce ještě na poslední chvíli něco změnit.

McLaren musí zrušit své mini-DRS

Málokdy se stane, že nějaká součást auta projde veškerými nutnými testy, a i přesto musí být nakonec změněna. Přesně to je ale případ zadního křídla letošního McLarenu, které má tým změnit do příští Velké ceny. O co šlo?

Zadní křídla aut ve Formuli 1 musí splňovat množství různých podmínek a jednu z nich představují různé zátěžové testy, které jsou ovšem statické neboli nejsou prováděny v pohybu. Zadní křídlo McLarenu se statickými testy nemělo problém, a to proto, že problém nastal až při samotném provozu auta. Ve vysokých rychlostech se totiž klapka na okrajových částech křídla McLarenu otevírá a vytváří tak vlastně takový malý DRS efekt, který autu pomáhá zrychlovat na rovinkách.

McLaren slíbil, že tento design pro příští Velké ceny změní, a i když FIA křídlo přímo za nelegální neoznačila, dá se očekávat, že v nejbližší době dojde ke změně pravidel, která se bude věnovat právě podobným situacím. I bez svého „mini-DRS“ ale bude McLaren zřejmě stále rychlý, tento jev se totiž objevoval jen na křídle používaném na tratích s nízkým přítlakem. Například v Singapuru, kde Norris celý závod nominoval, tak McLaren toto křídlo ani nevyužil.

Verstappen si nenechal líbit sankci za sprostá slova

Ano, tato událost byla tak významná, že se o ní dokonce hojně psalo i u nás, a to už je co říct. Max Verstappen v tiskové konferenci před závodem v Singapuru použil při popisování svého auta jedno anglické sprosté slovo (sice sprosté, ale poměrně trefné), a od FIA za to dostal sankci, a to „veřejně prospěšné práce“, ať už to v kontextu F1 znamená cokoliv, což jezdce právem dost vytočilo. Jeho řešení?

Jak můžete vidět na obrázku výše, Verstappen si zkrátka uspořádal vlastní tiskovou konferenci. Na těch oficiálních začal odpovídat jen jednoslovně a připomínat, že si musí dávat pozor na pusu, aby nedostal další penalizaci, novináře pak zve na vlastní malé neformální tiskovky, kde otevřeně odpovídá na všechny dotazy. Za toto rozhodnutí se postavil například i Hamilton a není se čemu divit. Proč by se jezdci měli na oficiálních tiskových konferencích, které jsou navíc mířené především na novináře, omezovat ve vyjadřování?

Ještě že už v paddocku není Guenther Steiner. Ten by takové pravidlo asi nepřežil.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz