Článek
V nekompromisním světě Formule 1, který nezastavuje ani na chvíli, se za poslední týden opět stalo mnohé. A i když se spousta věcí mění, některé zůstávají stejné. Stejně jako minule dojde mimo jiné i na drama v Red Bullu nebo slibné nováčky.
Formule 1 by se v budoucnu mohla podívat do Brna
Pro tuzemské fanoušky je už roky představa českého Grand Prix Formule 1 jen neuskutečnitelným snem, časem by se ale zřejmě mohl stát realitou. Podle šéfa Autoklubu ČR Jana Šťovíčka by pořadatelé o závod na brněnském Masarykově okruhu měli zájem, jde tak především o otázku financí.
Pro Česko by to znamenalo především příliv velkého množství peněz díky statisícům nadšených fanoušků, kteří naplňují tribuny bez výjimky při každém závodě. Okruh zároveň už nyní splňuje velkou řadu parametrů, které jsou potřebné pro pořádání závodu F1, v cestě mu ale zatím stojí spousta faktorů.
Do větších detailů si o potenciální Velké ceně na Masarykově okruhu můžete přečíst v samostatném článku.
Adrian Newey od Red Bullu přeběhl k Aston Martinu
BREAKING: Adrian Newey to join Aston Martin from 2025!#F1 @AstonMartinF1 pic.twitter.com/S90qYCipfp
— Formula 1 (@F1) September 10, 2024
Fanoušci Fernanda Alonsa, radujte se! Adrian Newey, zázračný inženýr stáje Red Bull, který dohromady navrhl již dvanáct vozů vítězících v poháru konstruktérů, míří od příštího roku do stáje Aston Martin.
Lawrence Stroll dal Neweymu nabídku, která se neodmítá. Plat neuvěřitelných dvacet miliónů liber a k tomu pozici akcionáře v automobilce Aston Martin. Navíc možnost pracovat v Neweyho rodné Velké Británii, díky čemuž by se ani nemusel stěhovat do cizí země, pro pětašedesátiletého inženýra tak zřejmě šlo o jasnou volbu.
Původně si na zázračného inženýra brousilo zuby Ferrari, Newey ale nakonec upřednostnil domácí prostředí a obrovské kapsy Lawrence Strolla, což mu nikdo nemůže mít za zlé. Charles Leclerc i Lewis Hamilton ovšem věří, že tým je silnější než jeden jedinec a Ferrari i tak dokáže v následujících letech povstat z popela a znovu obsadit přední příčky v obou šampionátech.
I když se první možné dopady Adriana Neweyho na auto dají očekávat už v roce 2025, stáj se pro získání tohoto klíčového hráče nepochybně rozhodla především kvůli změnám pravidel připraveným na rok 2026, kdy se tak pravděpodobně inženýrský génius projeví nejvíce. I když je ještě příliš brzy na to posuzovat, do jaké pozice Newey tým dostane, dost možná společně s dalšími profesionály, které Lawrence Stroll sbírá z ostatních týmů, v roce 2026 a dále obnoví naděje fanoušků na Alonsův třetí titul.
Rozpad týmu Red Bull pokračuje na všech frontách, mohl by chtít šampión utéct?
Horner bemoans 'too complex' Red Bull mistake:
— This is Formula 1 (@ThisIsFormu1a1) September 9, 2024
Christian Horner believes Red Bull may have gone "too complex" with the RB20, whereas its F1 rivals have opted for "simpler" evolutions of their previous cars. The team principal of the Milton Keynes-based team has suggested the… pic.twitter.com/xlmbKuEyki
Stáji Red Bull se očividně nepodařilo auto, které Verstappen už dříve označil za monstrum, v Baku dostatečně zkrotit a tým za to tak zaplatil ztrátou prvního místa v poháru konstruktérů i pokračujícím ohrožením Verstappenovy výhry v poháru jezdců.
Podle Christiana Hornera je hlavním problémem auta jeho přílišná komplexnost, mezitím co ostatní týmy zůstali u jednodušších, ale efektivnějších řešení. S problémy se ale tým setkává i v řadě dalších oblastí, a co bylo v případě závodu v Baku nejvýraznější, také u pit stopů. Mezitím co v první části sezóny byl Red Bull v pitu jednoznačně nejrychlejší a závod od závodu tak získával vteřiny navíc, v Baku měl rychlejší pit stop dokonce i Kick Sauber.
Pokud se týmu v blízké budoucnosti nepodaří postavit na nohy, ve hře by mohl být i Verstappenův odchod z týmu. Trojnásobný šampion si přece jen na řízení auta stěžoval již při samotném závodu, a i posléze přiznal, že změny, které na autě tým provedl, byly v důsledku spíše k horšímu.
Max bude jezdit tam, kde může vyhrát.
I když jde zatím pouze o spekulace, nelze zcela vyvrátit možnost, že by se Verstappen mohl přidat do týmu Aston Martin po bok Adriana Neweyho a pomoci tým vytáhnout ze středu pole opět na stupně vítězů. Jestli by ale nahradil Alonsa nebo Strolla, to zatím můžeme jen hádat, i když správná volba je v tomto případě jasná.
V neděli se předvedli oba nováčci
10 POINTS IN BAKU 🔥🔥🔥
— Williams Racing (@WilliamsRacing) September 15, 2024
An incredible drive by both drivers and we secure P7 and P8. GET IN THERE! 👏#DrivenByMyprotein @myprotein pic.twitter.com/jOJ9AThXVs
V Baku letos rozhodně nechyběla akce, od Norrisova postupu polem až před Verstappena přes Piastriho boj s Leclercem až po kolizi Sainze a Péreze těsně před koncem závodu. Co se ale značně skrylo do pozadí byly výkony obou nováčků, kteří dokázali na velice obtížné trati s vyrovnanou konkurencí dosáhnout na body.
Prvním hvězdným výkonem se zcela určitě může pochlubit Franco Colapinto, který dokázal ve svém pouhém druhém závodu to, co nedokázal Logan Sargeant za celou kariéru, dojel závod na pro Williams téměř neuvěřitelném osmém místě a získal tak pro tým ze zadní části tabulky velice zásadní čtyři body. S přihlédnutím k tomu, že na trati v Baku nikdy předtím nejel, je tento výsledek stejně slušný jako překvapivý.
Mohl by snad Colapinto doufat ve stálé místo na roštu Formule 1? V současnosti má přislíbené místo jen do konce sezóny v již zaplněném Williamsu a volné sedačky na příští rok mizí velkou rychlostí, díky svým výkonům se ale dost možná dostal do hledáčku týmu Sauber, který má stále jedno místo volné. Během dalších závodů ještě Colapinto dostane spoustu příležitostí na to, aby se osvědčil.
Výborný výkon ovšem předvedl i náhradník Haasu Oliver Bearman, který bude pro tým jezdit od příštího roku a v závodě se mu podařilo udržet si desáté místo po dlouhém souboji s Lewisem Hamiltonem. Ten se za Bearmana dostal kvůli penalizaci za použití nového motoru nad limit, a i když nováčka nakonec předjel, Bearman mu určitě nedal nic zadarmo.
Bearman si zároveň připsal zcela nový rekord, kterého ve sportu zatím nikdo jiný nedosáhl. Je totiž prvním jezdcem, který ve svých prvních dvou závodech získal body za dva různé konstruktéry.
Pokud to takhle půjde dál, tak další sezóna plná nováčků by mohla pořádně promíchat pole. Zatím jsou nováčci potvrzení tři, ale pokud Liam Lawson skutečně dostane slibované místo v juniorském týmu Red Bullu a Colapinto se třeba uchytí v Sauberu, mohla by být celá čtvrtina roštu složená z nových jezdců.