Hlavní obsah
Sport

Shrnutí týdne v F1: Neweyho odchod, Velká cena Brna, nefunkční Red Bull a překvapení od nováčků

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Lukas Raich / Wikimedia Commons / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Uběhl další týden a jako vždy se toho ve Formuli 1 odehrálo opravdu hodně. Kromě závodu v Ázerbájdžánu došlo ke změnám i mezi samotnými týmy a mluvilo se i o možné české stopě v budoucnosti sportu.

Článek

V nekompromisním světě Formule 1, který nezastavuje ani na chvíli, se za poslední týden opět stalo mnohé. A i když se spousta věcí mění, některé zůstávají stejné. Stejně jako minule dojde mimo jiné i na drama v Red Bullu nebo slibné nováčky.

Formule 1 by se v budoucnu mohla podívat do Brna

Pro tuzemské fanoušky je už roky představa českého Grand Prix Formule 1 jen neuskutečnitelným snem, časem by se ale zřejmě mohl stát realitou. Podle šéfa Autoklubu ČR Jana Šťovíčka by pořadatelé o závod na brněnském Masarykově okruhu měli zájem, jde tak především o otázku financí.

Pro Česko by to znamenalo především příliv velkého množství peněz díky statisícům nadšených fanoušků, kteří naplňují tribuny bez výjimky při každém závodě. Okruh zároveň už nyní splňuje velkou řadu parametrů, které jsou potřebné pro pořádání závodu F1, v cestě mu ale zatím stojí spousta faktorů.

Do větších detailů si o potenciální Velké ceně na Masarykově okruhu můžete přečíst v samostatném článku.

Adrian Newey od Red Bullu přeběhl k Aston Martinu

Fanoušci Fernanda Alonsa, radujte se! Adrian Newey, zázračný inženýr stáje Red Bull, který dohromady navrhl již dvanáct vozů vítězících v poháru konstruktérů, míří od příštího roku do stáje Aston Martin.

Lawrence Stroll dal Neweymu nabídku, která se neodmítá. Plat neuvěřitelných dvacet miliónů liber a k tomu pozici akcionáře v automobilce Aston Martin. Navíc možnost pracovat v Neweyho rodné Velké Británii, díky čemuž by se ani nemusel stěhovat do cizí země, pro pětašedesátiletého inženýra tak zřejmě šlo o jasnou volbu.

Původně si na zázračného inženýra brousilo zuby Ferrari, Newey ale nakonec upřednostnil domácí prostředí a obrovské kapsy Lawrence Strolla, což mu nikdo nemůže mít za zlé. Charles Leclerc i Lewis Hamilton ovšem věří, že tým je silnější než jeden jedinec a Ferrari i tak dokáže v následujících letech povstat z popela a znovu obsadit přední příčky v obou šampionátech.

I když se první možné dopady Adriana Neweyho na auto dají očekávat už v roce 2025, stáj se pro získání tohoto klíčového hráče nepochybně rozhodla především kvůli změnám pravidel připraveným na rok 2026, kdy se tak pravděpodobně inženýrský génius projeví nejvíce. I když je ještě příliš brzy na to posuzovat, do jaké pozice Newey tým dostane, dost možná společně s dalšími profesionály, které Lawrence Stroll sbírá z ostatních týmů, v roce 2026 a dále obnoví naděje fanoušků na Alonsův třetí titul.

Rozpad týmu Red Bull pokračuje na všech frontách, mohl by chtít šampión utéct?

Stáji Red Bull se očividně nepodařilo auto, které Verstappen už dříve označil za monstrum, v Baku dostatečně zkrotit a tým za to tak zaplatil ztrátou prvního místa v poháru konstruktérů i pokračujícím ohrožením Verstappenovy výhry v poháru jezdců.

Podle Christiana Hornera je hlavním problémem auta jeho přílišná komplexnost, mezitím co ostatní týmy zůstali u jednodušších, ale efektivnějších řešení. S problémy se ale tým setkává i v řadě dalších oblastí, a co bylo v případě závodu v Baku nejvýraznější, také u pit stopů. Mezitím co v první části sezóny byl Red Bull v pitu jednoznačně nejrychlejší a závod od závodu tak získával vteřiny navíc, v Baku měl rychlejší pit stop dokonce i Kick Sauber.

Pokud se týmu v blízké budoucnosti nepodaří postavit na nohy, ve hře by mohl být i Verstappenův odchod z týmu. Trojnásobný šampion si přece jen na řízení auta stěžoval již při samotném závodu, a i posléze přiznal, že změny, které na autě tým provedl, byly v důsledku spíše k horšímu.

Max bude jezdit tam, kde může vyhrát.
Helmut Marko pro Kleine Zeitung

I když jde zatím pouze o spekulace, nelze zcela vyvrátit možnost, že by se Verstappen mohl přidat do týmu Aston Martin po bok Adriana Neweyho a pomoci tým vytáhnout ze středu pole opět na stupně vítězů. Jestli by ale nahradil Alonsa nebo Strolla, to zatím můžeme jen hádat, i když správná volba je v tomto případě jasná.

V neděli se předvedli oba nováčci

V Baku letos rozhodně nechyběla akce, od Norrisova postupu polem až před Verstappena přes Piastriho boj s Leclercem až po kolizi Sainze a Péreze těsně před koncem závodu. Co se ale značně skrylo do pozadí byly výkony obou nováčků, kteří dokázali na velice obtížné trati s vyrovnanou konkurencí dosáhnout na body.

Prvním hvězdným výkonem se zcela určitě může pochlubit Franco Colapinto, který dokázal ve svém pouhém druhém závodu to, co nedokázal Logan Sargeant za celou kariéru, dojel závod na pro Williams téměř neuvěřitelném osmém místě a získal tak pro tým ze zadní části tabulky velice zásadní čtyři body. S přihlédnutím k tomu, že na trati v Baku nikdy předtím nejel, je tento výsledek stejně slušný jako překvapivý.

Mohl by snad Colapinto doufat ve stálé místo na roštu Formule 1? V současnosti má přislíbené místo jen do konce sezóny v již zaplněném Williamsu a volné sedačky na příští rok mizí velkou rychlostí, díky svým výkonům se ale dost možná dostal do hledáčku týmu Sauber, který má stále jedno místo volné. Během dalších závodů ještě Colapinto dostane spoustu příležitostí na to, aby se osvědčil.

Výborný výkon ovšem předvedl i náhradník Haasu Oliver Bearman, který bude pro tým jezdit od příštího roku a v závodě se mu podařilo udržet si desáté místo po dlouhém souboji s Lewisem Hamiltonem. Ten se za Bearmana dostal kvůli penalizaci za použití nového motoru nad limit, a i když nováčka nakonec předjel, Bearman mu určitě nedal nic zadarmo.

Bearman si zároveň připsal zcela nový rekord, kterého ve sportu zatím nikdo jiný nedosáhl. Je totiž prvním jezdcem, který ve svých prvních dvou závodech získal body za dva různé konstruktéry.

Pokud to takhle půjde dál, tak další sezóna plná nováčků by mohla pořádně promíchat pole. Zatím jsou nováčci potvrzení tři, ale pokud Liam Lawson skutečně dostane slibované místo v juniorském týmu Red Bullu a Colapinto se třeba uchytí v Sauberu, mohla by být celá čtvrtina roštu složená z nových jezdců.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz