Hlavní obsah
Sport

Shrnutí týdne v F1: Magnussenova penalizace, boj o Sennovo číslo, tichý nováček a naštvaný šampion

Foto: Wastrick / Wikimedia Commons / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Za poslední týden se toho ve světě Formule 1 odehrálo opravdu mnoho a zdaleka ne vše jen na trati. Pojďme si tedy shrnout nejnovější změny v neustále se měnícím klimatu šampionátu F1.

Článek

Formule 1 je jeden z mála sportů, kde na první pohled dochází k významným změnám téměř pořád. Není se také čemu divit, s neustále se rozšiřujícím kalendářem a čím dál více zanedbatelnými mezerami mezi jednotlivými závody se jen málokdy najde období, kdy by se nestalo něco nového. Tento týden nebyl výjimkou a překvapivě se události týkaly i Senny.

Kimi Antonelli debutoval se Sennovou dvanáctkou

Nová krev Mercedesu, teprve osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, od něhož si Toto Wolff dost možná slibuje výkony podobné Verstappenovi, kterého před lety do týmu nepřijal, minulý pátek na Velké ceně Itálie nastoupil do prvního tréninku v autě George Russella. Kromě toho, že po několika odjetých kolech auto bohužel neudržel na trati a s poměrně ošklivým poškozením s ním skončil ve svodidlech, byla tato jízda významná ještě něčím. Antonelli jel s číslem 12.

Umístění závodního čísla legendárního jezdce Ayrtona Senny na Antonelliho autě bylo překvapivé především proto, že o právě toto číslo už daleko dříve projevoval zájem Jack Doohan, od příštího roku nový jezdec týmu Alpine, jehož vstup do Formule 1 byl oznámen o něco dříve, než ten Antonelliho.

Tým Mercedes si zřejmě nechal registrovat číslo 12 pro Antonelliho už dávno před jeho oficiálním oznámením a Doohan tak ostrouhal, i když žádost poslal také. Kimi Antonelli tak číslo oficiálně získal a Doohan si bude muset vybrat jiné. Bude ale Antonelliho kariéra následovat podobnou trajektorii jako ta legendárního Senny? To se dozvíme v průběhu příštího roku.

Kevin Magnussen zřejmě nepojede v Baku… pokud ho nezachrání Gasly

Tak se mu to nakonec přece jen podařilo. Kevin Magnussen po kontaktu s Pierrem Gaslym v Monze dostal své poslední dva penalizační body a s kompletním tuctem tak zřejmě příští závod v Baku uvidí jen na obrazovce. Dalo se to očekávat? Do jisté míry ano, Magnussen celou sezónu předváděl sice efektivní, ale velice agresivní a podle mnoha nevhodnou jízdu, za kterou se mu penalizace jen kupily. Pokud ovšem chtěl dokázat, že je správný týmový hráč, zcela jednoznačně se mu to podařilo, jeho stájový kolega Nico Hülkenberg si totiž díky jeho zdržovacím taktikám nejednou udržel bodované místo.

Kdo tedy za Haas pojede v Baku? S největší pravděpodobností se za volant opět dostane Oliver Bearman, který už na začátku sezóny zaskočil za Carlose Sainze a vysloužil si tím sedačku v Haasu na příští sezónu po boku Ocona.

Pro zajímavost, pokud Bearman za Haas skutečně nastoupí, bude to poprvé za 15 let, co některý z jezdců odjede závod za dva různé konstruktéry v jedné sezóně. Naposledy se něco podobného stalo v roce 2009, kdy Giancarlo Fisichella odjel závod za Force India i Ferrari.

Magnussenovo vyloučení z dalšího závodu ale zatím nemusí být tak jisté. Haas má stále možnost podat odvolání a co je nejzajímavější, v interview po závodě se nechal sám Gasly slyšet, že je toto rozhodnutí od FIA nefér a mělo by být zrušeno. Během dalších dní bychom se tak měli dozvědět, jestli Gasly svému soupeři skutečně úspěšně pomohl, či ne. I kdyby ale Magnussen body nedostal teď, věřím, že během několik následujících závodů by se mu je nasbírat podařilo.

Franco Colapinto si připsal nenápadný, ale slušný debut

Po oznámení o konci Logana Sargeanta v F1 a odhalení jeho náhradníka Franca Colapinto mělo mnoho fanoušků pochyby. Nahradit jednoho „nedopečeného“ jezdce z F2 jiným se nezdálo jako příliš dobrý nápad. Hned ve svém prvním závodě ale Colapinto předvedl obstojný výkon. Dojel na dvanáctém místě, což dokázal Sargeant za tuto sezónu překonat jen jednou, a navíc jen čtrnáct sekund za svým stájovým kolegou Albonem. Kromě toho se oproti kvalifikaci posunul o šest míst vzhůru, což se jeho předchůdci letos také nepodařilo. Navíc nepoškodil auto a nezapletl se do žádné kolize.

Celkově Colapinto předvedl velice kvalitní jízdu, obzvlášť s přihlédnutím k tomu, že podle rozhovoru, který byl součástí kvalifikace, v autě F1 do samotného závodu ještě nikdy nezajel ani deset kol v kuse. Pro Williams tak určitě nešlo o špatnou volbu.

Pokud se Colapintovi v následujících závodech podaří přiblížit se Albonovi a nasbírat třeba nějaké ty body, nedá se vyloučit, že by si ho některá ze stájí mohla nechat na příští rok. Víceméně jediné volné místo je momentálně v Sauberu (budoucím Audi), což není zrovna výhra, ale jakékoliv místo v F1 je vždy lepší než další sezóna v F2.

Verstappenova nespokojenost s týmem Red Bull

Na sociálních sítích zní jezdci s čistou hlavou a PR týmem vždy o poznání optimističtěji, než bezprostředně po závodě, a právě tehdy si úřadující šampion Max Verstappen neodpustil několik drsných poznámek.

Zkrátka a dobře si (právem) postěžoval na strategii stáje, zpackaný pit stop, neovladatelnost auta a problémy s baterií, kvůli kterým nemohl jet na plný výkon. Ani směrem k budoucím závodům necítil příliš optimismu. Konstruktérský šampionát už je pro Red Bull pravděpodobně ztracený, dá se očekávat, že McLaren i Ferrari Red Bull předběhnou během pár závodů. Překvapivě je ohrožený i titul jezdců, i když ten o poznání méně.

Koho by něco podobného napadlo na začátku sezóny? Kolosální propad stáje Red Bull zatím nedokážeme přesně odůvodnit. Na víně může být odchod Adriana Neweyho, komplikace kolem Péreze anebo jde jen o přirozený vývoj sportu. Jedno je ale jisté, Verstappen se pro letošní titul bude muset ještě zapotit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz