Hlavní obsah
Lidé a společnost

Tragický osud nepotopitelné lodi - historik poodhalil možnou pravdu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: AI, Pixabay.com

Nejslavnější loď světa se potopila do vod Atlantiku ani ne za dvě hodiny.

Nejhonosnější loď své doby. 269 metrů délky, bazén, tělocvična, křišťálové lustry. Královský parník Titanic vyplul 10. dubna na svou první a poslední plavbu.

Článek

Konkurence. Vždy jde o konkurenci. Ne nadarmo je hnací silou živočišné evoluce. Lodní přepravní společnost White Star Line měla za cíl (krom zisku) jediné - porazit konkurenční Cunard. Zrovna Cunard však ve sféře přepravy představoval téměř maximum možného a nešlo tedy o snadného soupeře. Vždyť měli ve svém inventáři ty nejluxusnější a nejrychlejší lodě. Majitelům White Star pak ležely v žaludku především dvě noblesní sesterské krásky LusitaniaMauretania. Právě druhá zmíněná se stala držitelkou ocenění Modrá stuha, jež se udělovalo plavidlům za nejrychlejší plavbu. White Star se rozhodla toto ocenění urvat pro sebe, a nejen to. Hodlali pokořit svět. Proto dostala loděnice Harland and Wolff objednávku.

Větší, lepší, rychlejší

Skromnosti není nikdy dost. Titanic předčil mnohá očekávání. Tak třeba v těch rozměrových předčil Mauretánii o třicet metrů a vylepšená třetí turbína měla zajistit také vítěznou rychlost. Navzdory třem funkčním komínům však konstruktér Andrews nechal zhotovit hned čtyři - na estetice a velikášství holt záleželo. Celkově si na něm dali natolik záležet, že mu nemohl konkurovat ani sesterský Olympik.

Vstříc smrti

Panenská plavba byla zahájena 10. dubna 1912 v Southamptonu v Anglii, cílem plavby byl New York. A dále již 112 let koluje řada zkazek a fám - některé uvěřitelné, jiné přitažené za vlasy. Z dostupných zpráv můžeme konstatovat, že ledovec byl zpozorován ve 23:39. Ve strážním koši měl právě službu Frederic Fleet. A zde nastává první podezřelý moment - ke srážce došlo 37 sekund od hlášení. Můžeme polemizovat, nakolik jsou oprávněné teze, že Fleet neměl dalekohled, že 1. důstojník Murdoch vydal nesmyslné rozkazy, že kapitán Smith nerespektoval varování a plul neúměrně rychle nebo že pláty trupu lodi nebyly vyrobeny z kvalitního kovu. A dozajista bychom došli k závěru, že sedmdesátimetrová trhlina způsobená kusem ledu je přinejmenším na pováženou, avšak ani veškerá souhra těchto nešťastných náhod neposkytuje uspokojivý pohled na nepochopitelnou rovnici.

Pravda leží v hlubinách

Zkoumání smutného vraku ztěžuje po celou dobu zejména hloubka. Když v roce 1985 Robert Ballard objevil trosky v hloubce téměř čtyř kilometrů, tehdejší technika poskytovala jen velice omezené možnosti. A samozřejmě vrak se vinou tlaku a slané vody velice rychle odebírá na věčnost. S jednou z nejzajímavějších teorií ohledně potopení přišel historik Tim Maltin, autor knih jako 101 věcí, které jste si mysleli, že o Titanicu víte… Čtenáře seznamuje s novou verzí pohledu, kdy dává hlavní podíl viny atmosférickým vlivům. 37 sekund je opravdu žalostně málo. Podle údajů, k jakým se Maltin dostal, ale v oblasti potopení panovaly atmosférické přeludy, laicky vysvětlitelné jako fata morgana, což by objasňovalo, proč se vytvořil falešný obzor, který se nacházel nad skutečným, a ledovec tak zůstal v zákrytu i přes své obří rozměry. Třebaže se Maltinova teorie jeví jako mimořádně ambiciózní, její ověření nebude možné dřív, než se v čase přeneseme na místo ztroskotání a sami se přesvědčíme. Do té doby si nepotopitelná loď bude svá hájemství pečlivě střežit.

Zdroj: Wikipedie, M. Hubáček - Titanic, timmaltin.com

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz